به گزارش میمتالز، «مهدی ضیغمی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی که پیش از ظهر امروز، در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: سازمان توسعه تجارت وظیفه دارد تا در بحث تسهیلگری تجارت با شرکتها و کشورهای خارجی بسترسازی کند و زیرساختهای لازم را برای صادرکنندگان فراهم آورد.
وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، بهدلیل اینکه قیمتهای جهانی حوزه انرژی به خصوص پتروشیمی و فولاد کاهش ۳۰ درصدی داشت، اما صادراتمان به لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش داشت و به لحاظ ارزشی ۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: ارزش کالاهای صادراتیمان نسبت به وزن طی دههای اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۸۰ دلار در هر تن بوده است که این رقم، رقمی منطقی به نظر میرسد، زیرا ما صادرکننده مواد اولیه و مواد خام هستیم، ولی اگر موادمعدنی و فولادی را از صادرات حذف کنیم، ارزش صادراتی کشور به ازای هر تن ۱۱۰۰ دلار میشود.
وی با بیان اینکه از لحاظ واردات ما معمولا واردکننده کالاهای نهایی هستیم، اضافه کرد: بر این اساس ارزش کالاهای وارداتیمان حدود ۱۷۰۰ دلار به ازای هر تن است و برای مثال حداقل سالانه ۴ میلیارد دلار موبایل وارد میکنیم.
ضیغمی با اشاره به اینکه یکی از برنامههای سازمان، بسترسازی برای تسهیل تجارت است، تاکید کرد: در این زمینه و در راستای توسعه تجارت الکترونیکی مذاکراتی را با کشورهای مختلف از جمله چین آغاز کردهایم.
وی با اشاره به لزوم توجه به تجارت الکترونیکی خاطرنشان کرد: برای افزایش ارزش کالاهای صادراتی لازم است که از بستر پلتفرمها استفاده کنیم تا از طریق آنها بتوانیم محصول نهایی را به دست مصرفکننده برسانیم و این کار در تمام جهان انجام میشود، اما ما به علت تحریمها و همچنین غفلت در این موضوع تا حدودی عقب هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از توسعه تجارت الکترونیکی ایران با کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و بهخصوص چین خبر داد و اظهار داشت: ارزش صادرات کالاهایی مانند زعفران و انجیر به ازای هر تن ۸۰۰ دلار است، اما اگر از بستر پلتفرمهای دیجیتالی برای صادرات آن استفاده کنیم ارزش صادراتی کالاها افزایش مییابد بهطوریکه ارزش صادراتی همین کالاها به ازای هر تن به ۱۸۰۰ دلار میرسد.
وی افزود: بنابراین با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرمهای دیجیتالی برای صادرات در یکسال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیکتاک، ویچت و ... مذاکراتی داشته است و با یک از پلتفرمهای بزرگ در چین توافقنامهای به امضاء رساندیم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم.
ضیغمی با بیان اینکه تاکنون توانستهایم ۴ محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالاها نیز میتوان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای ما به شمار میرود، گفت: میتوانیم در ادامه این مسیر، پلتفرمهای داخلی را به پلتفرمهای خارجی وصل کنیم تا پلتفرمهای ما در قالب مراکز تجارت، نماینده بخش قابل توجهی از برندهای ما باشند و مسائل آنها را پیگیری کند.
منبع: شاتانیوز