تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۰۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلار را چه کسی کنترل می‌کند؟

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ثبات قیمت دلار ادامه دار خواهد بود، گفت:تمرکز دولت بر سیاست ثبات، با کنترل نوسانات نرخ ارز و به‌تدریج مهار تورم، خود را به شکل رکود در بازار‌های مالی مختلف نشان می‌دهد که گویا قرار است متداوم باشد.

به گزارش می‌متالز، هلن عصمت پناه با تاکید براینکه ابزار کنترل دلار در دست سیاست گذار است، گفت: زمانی که تنش‌ها در منطقه اتفاق افتاد دلار بعد از یک صعود هیجانی به محدوده کانال ۵۰ هزارتومان بازگشت.

وی ادامه داد:باید توجه داشت تمرکز دولت همواره بر سیاست ثبات، با کنترل نوسانات نرخ ارز و به‌تدریج مهار تورم، خود را به شکل رکود در بازار‌های مالی مختلف نشان می‌دهد که گویا قرار است متداوم باشد. اما اینکه آیا این سیاست باتوجه‌به کسری بودجه دوام خواهد آورد یا خیر؟ و آیا ابزار کافی برای کنترل بازار‌ها به‌خصوص بازار ارز، در دست دولت باشد یا خیر؟ مشخص نیست!

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: درحال حاضر دولت در کنترل نرخ ارز.۲۸.۵۰۰ تومانی تمرکز دارد، چرا که اگر فنر کنترل دلار رها شود میتواند جهش شدیدی را به همراه داشته باشد. همانطور که می‌دانید افزایش نرخ ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی بر کالا‌های معیشتی و استراتژیک تاثیر مستقیم دارد.

عصمت پناه ادامه داد: زمانی که نرخ کالا‌های اساسی افزایش یابد معیشت مردم دچار مشکل و سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد. به همین دلیل دولت همواره در صدد کنترل ارز و تورم است.

این اقتصاددان با تاکید براینکه کنترل نرخ دلار ادامه دار خواهد بود؛ افزود: هرچند تأثیر انتخابات مجلس و ماه‌های پایانی سال در شرف شروع سال جدید را بر قیمت دلار باید در نظر گرفت. اما باید دقت داشت هر کدام از مولفه‌های اقتصادی و وضعیت آن‌ها و به دنبال آن تأثیراتشان بر بازار‌های مالی دارای اهمیت است.

بوی ا اشاره به اینکه بازار سرمایه نیز کنترل می‌شود، گفت: از منظر مولفه‌های اقتصادی، قیمت دلار به‌عنوان محرک مستقیم بازار، همچنان تا محدوده ۵۰ هزار تومان در جا می‌زند که به نظر می‌رسد بازار سرمایه در روز‌های آینده روند ثبات را در پیش بگیرد.

عصمت پناه در رابطه با مثبت بودن بازار سرمایه در چند روز گذشته تصریح کرد: اینکه بازار سرمایه امروز و روز‌های گذشته روند مثبت و با ثباتی را در پیش گرفته نشان از آن دارد که این بازار نیز مانند دلار در دست کنترل است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه کشور بر وزن دلار و تورم و قیمت‌های جهانی حرکت می‌کند، در حال حاضر برای دلار و تورم نمیتوان پیش بینی خاصی داشت چرا که در حال کنترل از سوی سیاست گذار است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده