تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۶۹۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار عنوان کرد

توسعه تامین مالی با روش توثیق سهام

‌می‌متالز - توثیق سهام یکی از روش‌های ساده کم هزینه و با زمان کوتاه جهت تامین وثیقه برای هر نوع تامین مالی است و امکان توسعه در همه روش‌های تامین مالی وجود خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، هلن عصمت پناه، کارشناس بازارسرمایه گفت: سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس، به عنوان نقد شونده‌ترین دارایی جهت توثیق، موثر بر جذابیت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، گرایش بیشتر مردم به سهامداری در بازارسرمایه و ایجاد شرایط جدیدی برای تامین مالی، گرفتن وام و ... است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر به دلیل ورود تعداد کد‌های بالایی که بازار سرمایه در سال‌های اخیر به خود دیده و افراد زیادی از مردم، سهامدار شرکت‌ها محسوب می‌شوند؛ کاربرد سهام به عنوان توثیق افزایش یافته است.

عصمت پناه بیان کرد: توثیق سهام یکی از روش‌های ساده کم هزینه و با زمان کوتاه جهت تامین وثیقه برای هر نوع تامین مالی است و امکان توسعه در همه روش‌های تامین مالی وجود خواهد داشت.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ توثیق برای دارایی‌های دیگری همچون اوراق بدهی نیز می‌تواند مناسب باشد. این روش برای شرکت‌های بورسی بسیار ارزشمند است؛ چون شرکت‌ها نیازی به داشتن سایر اشکال وثیقه را دیگر نخواهند داشت. همچنین در این روش زمان ارزیابی سایر روش‌ها را نخواهیم داشت و هزینه هم ندارد و به درک ارزشمندی سهام و به عمق بازار هم کمک خواهد کرد. در صورت نکول شدن بدهی وام دهنده می‌توان با فروش سهام وثیقه طلب خود را به سادگی وصول کند. در نتیجه بهتر است امکان توثیق به شرکت‌های یا هلدینگ‌های بزرگ‌تر محدود نباشد.

عصمت پناه با بیان اینکه بانک مرکزی و نهاد‌های مالی باید به استفاده جدی از این روش وثیقه گذاری روی آورند، گفت: در شرایط این روز‌های بورس به دلیل نامناسب بودن شرایط بازار، بی اعتمادی‌ها، دانش مالی کم و فرصت سوزی‌ها برای دارایی سهامداران، چنانچه مشکلات زیر ساختی بازار مرتفع شود امکان استفاده بهتر و بیشتر از این فرصت جدید بازار برای سهامداران ایجاد می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده