تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۶۹۰۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک فعال بازارسرمایه تصریح کرد

شرایط بازار: بنیادی خوب، اما سیاست‌ها کلان اقتصادی نامعلوم

‌می‌متالز - باتوجه به فصل مجامع و گزارشات مناسبی که شرکت‌ها ارائه کردند حاکی از وضعیت مطلوب آن‌ها است، اما تهدید‌هایی مانند نرخ بهره بانکی که به بالای ۲۱ درصد رسیده و مشخص نبودن سیاست‌های وزارت اقتصاد و صمت و آثار تصمیمات آن‌ها با صنایع مرتبط، متاسفانه شرایط معاملاتی مناسبی در بازار ایجاد نکرده است.

به گزارش می‌متالز، هومن عمیدی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به شرایط روز بازار گفت: شرایط روز بازار با توجه به ریسک‌های سیستماتیک برای سهامداران منفی تلقی می‌شود و تا بهبود شرایط نمی‌توان انتظار رشد مثبت معاملات را داشت.

وی افزود: از سوی دیگر تأثیر روانی داستان مذاکرات هسته‌ای همچنان بر بازار سایه انداخته است. این درحالی است که نرخ ارز در آستانه قبل خود باقی مانده است در نتیجه صنایع ریالی و دلاری نمی‌توانند چشم انداز کوتاه مدتی داشته باشند.

این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: بی توجهی بانک مرکزی به نرخ بهره و دیگر موارد باعث شده، باوجود گزارشات خوب ۳ ماهه‌ای که منتشر شده، بورس در هاله از ابهام معاملات را دنبال کند؛ در این وضعیت سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه گذاری به خرید اوراق رو آورده اند بنابراین ارزش معاملات با افت سنگینی روبرو شده است.

به گفته عمیدی؛ باید منتظر ماند تهدید‌ها و ریسک‌های بازار سایه کمرنگ‌تر بر معاملات داشته باشد تا بازار بتواند مجدداً اقبال عمومی سرمایه گذاران را ببیند؛ هرچند که بازارسرمایه نسبت به بازار‌های رقیب فعلا ریسک کمتری دارد، ولی نبود سیاست‌های متناسب با فرایند رشد در این وضعیت کماکان کاملا مشهود است و تا زمانی که سیاست گذاری‌ها با جهت رشد بازار همسو نشود تردید مابین سهامداران ادامه خواهد داشت و روند مثبتی را شاهد نخواهیم بود؛ اما چنانچه مولفه‌ها رفع شود، شرایط تکنیکی و بنیادی بازار اجازه رشد خوبی می‌دهد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: این رشد اتفاق خواهد افتاد، اما باید منتظر ماند و دید در روز‌های آینده چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده