تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۲۰۸۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جدال بورسی عرضه و تقاضا

‌می‌متالز - شاخص کل بورس تهران در روز دوشنبه با ثبت بیشترین رشد روزانه از ۱۳ شهریورماه، افت ۵۲.۵ درصدی را ثبت کرد و به محدوده ۲میلیون و ۱۸هزار واحد وارد شد. رشد بیش از ۱۶هزارواحدی شاخص کل بازار سهام در حالی رقم خورد که اغلب شرکت‌ها طی روز‌های قبل در مدار اصلاحی قرار گرفته بودند، اما در روز گذشته شانس با گروه‌های کوچک یار بود و به‌اصطلاح گروه‌های ریالی عملکرد مناسبی نشان دادند.

به گزارش می‌متالز، ارزیابی وضعیت شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل نیز بر این موضوع تاکید می‌کند و روزی مثبت برای بازار سهام به ارمغان آورد. همزمان با رشد شاخص کل، سهامداران حقیقی نیز مجددا در سمت خرید سهام فعال شدند و شاهد ورود بیش از ۱۰۶میلیارد تومان پول حقیقی به گردونه معاملات سهام بودیم.

در‌حال‌حاضر به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی نگاه ویژه‌ای به تحولات مربوط به تنش‌های منطقه‌ای دارند؛ از این رو در روز‌های گذشته واکنش‌های مختلفی نسبت به این مهم داشتند. جذابیت قیمت‌ها حتی با وجود افزایش تردید‌ها می‌تواند بازار سهام را به فاز تعادلی نزدیک کند. با توجه به اینکه سهامداران در انتظار انتشار گزارش‌های شرکت‌ها در ۶ ماه گذشته هستند، این عامل می‌تواند شرایط ورود مجدد پول و بازگشت شاخص سهام به مسیر صعودی را فراهم کند. به نظر می‌رسد کاهش بهای دلار در کنار ریزش قابل‌توجه قیمت سهام طی دو ماه اخیر سرمایه‌گذاران را به سمت ورود پول به بازار سهام جلب کند.

در هفته قبل که بهای دلار در بازار آزاد روند افزایشی یافته بود، بازار سهام شاهد خروج پی‌در‌پی پول حقیقی از این بازار بود. به همین دلیل با فروکش کردن نوسانات افزایشی ارز، به نظر می‌رسد نسبت به روز‌های قبل سرمایه‌گذاران بیشتری برای تقاضای سهام اعلام آمادگی کنند. بااین‌حال این سناریو در شرایطی می‌تواند با موفقیت همراه شود که در خلال تحولات اخیر، اتفاقات دیگری رخ ندهد. با توجه به اثرپذیری بازار سهام از ریسک‌های سیستماتیک، با افزوده شدن هر ریسک غیر‌قابل‌پیش‌بینی، امکان پیشی گرفتن صفوف فروش از صف خرید محتمل‌تر خواهد بود. ضمن آنکه در صورتی که چهره جنگ غزه با تغییرات جدی مواجه شود این عامل می‌تواند منجر به دادوستد‌های محدود سهامی شود.

همان‌طورکه ملاحظه کردیم هم‌زمان با آغاز جنگ و از روز یکشنبه هفته قبل سرمایه‌گذاران به‌کرات شاهد جدال میان عرضه و تقاضا بوده‌اند. به نظر می‌رسد اگر بازار سهام بتواند چند روز سبز را به صورت مستمر ثبت کند، به‌مرور فضای خوش‌بینی در جریان دادوستد‌ها تقویت شود. در روز یکشنبه نیز شاخص کل تا کف کانال ۲میلیون واحد سقوط کرد، اما با توجه به بار روانی این سطح، نماگر مذکور افزایش ارتفاع داد. آنچه مشخص است به دلیل وضعیت مبهم متغیر‌های اثرگذار نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاران حقیقی دست به خرید‌های پرقدرت بزنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده