به گزارش میمتالز، در نخستین جشنواره "سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی"، در مجموع ۴۳ طرح و ایده شامل بخشهای کشاورزی، فناوریهای نوین و خودرو هر کدام ۶ طرح، بخش خانگی ۱۰ و بخش صنعتی نیز ۱۵ طرح و ایده به دبیرخانه جشنواره ارائه شد.
از میان طرحهای ارسال شده ۱۳ طرح به عنوان طرح منتخب برگزیده شد که شامل طرحهای پارکینگ خورشیدی، سایبان با پوشش UPVC، سایبان تابلو تایم سوئیچ روشنایی معابر در شرکتهای توزیع، طراحی چتر خورشیدی خودرو، استفاده از پنلهای خورشیدی روی کانالهای انتقال آب، نصب پنلهای خورشیدی بر روی کانالهای روباز، سایبان و نماهای دوم ساختمان، طراحی، ساخت و توسعه پنجرههای بیوکرومیک، سایبان تراوا برای کولر گازی، سایه بان و محافظ پیش ساخته کولر آبی، استفاده از سایبانهای خورشیدی هیبریدی، استفاده از سامانه ترکیبی خورشیدی فتوولتاییک حرارتی در گلخانه و طراحی پنلهای خورشیدی با قابلیت جابجایی و استفاده از آن به عنوان سایه بان بودند.
در اختتامیه این جشنواره ۱۳ طرح منتخب مورد ارزیابی داوران حاضر در رویداد قرار گرفت و ۳ طرح به عنوان طرح برتر برگزیده شد که طرح "سایبان با پوشش UPVC"، طرح "طراحی، ساخت و توسعه پنجرههای بیوکرومیک در ایرانتلفیق پنجرههای بیوکرومیک با المانهای معماری ایرانی پیادهسازی چنین سیستمی در ساختمانهای مسکونی، موزهها، مجتمعهای تجاری، و محیطهای صنعتی برای ایجاد سایهبان و عایق حرارتی کاهش مصرف انرژی ساختمان، ایجاد جلوه بصری، و اثرات مثبت زیستمحیطی به جهت کاهش انتشار" و طرح " استفاده از سایبانهای خورشیدی هیبریدی مجهز به پنلهای خورشیدی و سیستم سرمایش آدیاباتیک در کندانسور چیلرهای تراکمی هواخنک طراحی و ابتکار در بهبود عملکرد کولرهای آب"، طرحهای برتر انتخاب شده توسط داوران این جشنواره هستند.
"مصطفی مافی" مسوول برگزاری نخستین جشنواره "سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی" در آیین پایانی این جشنواره گفت: حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف انرژی برق را میتوانیم به وسیله سایهبانهای خورشیدی کاهش دهیم؛ مسالهای که آنگونه که باید و شاید در مورد آن فرهنگسازی نشده و از سوی دیگر محصولات و خدمات فناورانه در بازار متناسب با تقاضای مردم وجود ندارد.
وی افزود: پژوهشگاه نیرو به عنوان سازمانی که وظیفه توسعه فرهنگسازی فناوری و محصولات فناورانه را دارد این جشنواره را طراحی کرده است.
مافی ادامه داد: ما اولین جشنواره را خیلی سریع برگزار کردیم و امید است به برندی تبدیل شود و هر ساله طرحهای مناسبی برای ارائه در این رویداد داشته باشیم. با وجود این که زمان بسیار کمی داشتیم، در شهریور ماه کار را شروع کردیم و در کمتر از یک ماه به آیین پایانی جشنواره رسیدیم.
مسوول برگزاری نخستین جشنواره "سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی" با اشاره به دریافت ۴۳ طرح و ایده در نخستین جشنواره سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی گفت: از مجموع این طرحها و ایدهها، ۳۵ مورد توسط افراد حقیقی و مابقی توسط حقوقیها ارائه شده بود. اینها طرحهای کاملی بودند که ارائه شدند. طرحهایی هم که ناقص بودند وارد داوریها نشدند.
وی افزود: این بیانگر آن است که باید تقویت و برنامهریزی کنیم تا طرحها صاحبان و مالکان حقوقی داشته باشند و شرکتهای دانشبنیان آنها را عهده دار و روی تجاریسازی طرحها برنامهریزی داشته باشند.
مافی یادآوری کرد: پس از داوری طرحها توسط ۴ داور، از بین این ۴۳ طرح، ۱۳ طرح انتخاب و در نهایت سه طرح به عنوان برتر تقدیر شدند. قرار است تمامی این ۱۳ طرح در راستای تجاری سازی مورد حمایت پژوهشگاه نیرو قرار گیرند.
همچنین، "مجید عمیدپور" رئیس پژوهشگاه نیرو در آیین پایانی نخستین جشنواره "سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی" با تاکید بر کاهش مصرف انرژی با انجام اقدامهای کم هزینه گفت: در حال توسعه سیستم خورشیدی هستیم و با تفکری که جشنواره سایهبانها، چترهای حرارتی و خورشیدی دارد اگر با این سیستم ترکیب شود موفقیتهای چشمگیری به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به اقدامهایی که در دو دهه گذشته وزارتخانههای نیرو و نفت در حوزه مدیریت مصرف انرژی و سوخت داشت، برگزاری این رویداد بسیار مهم بود.
عضو کمیته مدیریت مصرف وزارت نیرو افزود: اتفاقا برگزاری این جنس رویدادها و حرکتها که دانشجویان، اساتید و شرکتهای دانشبنیان ما میتوانند در آنها حضور پیدا و فعالیتهای خود را تبیین کنند، بسیار میتواند مثمر ثمر باشد.
وی با اشاره به روند گرمایشی زمین و این که منطقه خاورمیانه هر سال گرمتر میشود، گفت: آمارها در این باره با توجه به میزان مصرف و تقاضایی که در زمینه سوخت و انرژی وجود دارد، بسیار نگران کننده است.
عمیدپور اظهار داشت: وزارت نیرو به شدت از هر تفکر و شکلی که بتواند در حوزه مدیریت مصرف کمک کند تا اقداماتی انجام دهیم استقبال میکند. این گونه اقدامات واقعا تاثیرگذار است و این گونه نیست که جزئی و بدون تاثیر باشند.
وی با بیان این که انواع اقداماتی که در مدیریت مصرف انجام میشود تاثیرگذار است، افزود: ثمرات این رویداد را با پیگیریهایی که انجام میشود شاهد خواهیم بود.
عمیدپور خواستار حمایت از شرکتهای دانشبنیان توسط پژوهشگاه و پارک علم و فناوری مستقر در این مجموعه شد تا کارهای این شرکتها را به سطحی برسانیم که بازاریابی و ثبت اختراع کنند و ایدهها به ثمر برسند. برخی از این اقدامها میتواند تبدیل به نوعی تجارت شود.
وی خواستار این شد که ایدهپردازان در حوزه مدیریت مصرف کمک کنند که از نظر فکری کارها قابلیت اجرایی پیدا کنند.
عمیدپور در عین حال خواست تا روابط بین دانشگاهها و پژوهشگاه سیستماتیک باشد و صندوق نیرو هم حمایت کند تا از این جنس رویدادها حتما برگزار شوند.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره سال آینده در فصل تابستان برگزار میشود، چرا که مسئله مدیریت مصرف در این فصل معنا دار شده و لازم است سال آینده توجه جدی به این مسایل داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم