تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۱۲۵۱
سرویس خبر : زمین شناسی
یادداشتی از دکتر شعبانی، نایب رئیس انجمن مس ایران؛

ایجاد شورای عالی اکتشاف و زمین شناسی راهکاری برای توسعه اکتشاف معدنی

‌می‌متالز - در صورتی که شورای عالی اکتشاف با برنامه‌ریزی مناسب و با بهره‌گیری از نظر کارشناسی فعالین واقعی و عمده در بخش خصوصی و مدیران دولتی که در این بخش تصمیم گیرنده هستند ایجاد شود به طور قطع و یقین اکتشافاتمان با تناسب بیشتری با برنامه‌های توسعه‌ای کشور پیش خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز، آیا نمی‌توانستیم در برنامه ۲۰ساله منتهی به افق ۱۴۰۴که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در برنامه قرار گرفته بود همزمان به طور موازی با انجام اکتشاف به منظور تامین خوراک برای چنین برنامه توسعه‌ای در صورت وجود شورای عالی اکتشاف به صورت متناسب برنامه‌ریزی نمود؟

با این مقدمه پیشنهاد این است که شورای عالی اکتشاف را ایجاد کنیم همچنین نظر اعضای کمیته اکتشاف این بوده است که این شورا به طور مستقل ایجاد شود تا بتواند برای بحث اکتشافات کشوری به طور مستقل و فارغ از قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر شروع به فعالیت کند. برای اینکه این شورا بتواند با سرعت بیشتری کار کند و با بخش خصوصی تعامل داشته باشد حداکثر ظرفیت بخش خصوصی را جذب کند باید بتواند استقلال داشته باشد.

در هر کشوری معدن و صنایع معدنی زیربنای توسعه صنعتی هستند و زیربنای این فعالیت‌ها و تامین کننده مواد معدنی، اکتشافات معدنی است.

اکتشافات به قدری اهمیت پیدا می‌کند که بیش از هر چیز دیگری باید به آن اهمیت دهیم با بهره گرفتن از قانون معادن و آیین نامه‌های اجرایی این شورا می‌تواند به یک ماهیت مستقل دست یابد در این صورت شاید بتوان به اکتشافات معدنی سرعت بخشید.

به طور مثال طبق گفته دوستان با محاسبات و میزان اکتشافات قطعی که برای ماده معدنی سنگ آهن انجام شده است ذخایر‌ها حدود ۱۴ یا ۱۵ سال آینده بیشتر پاسخگو نخواهد بود البته نظر شخصی بنده متفاوت است و با توجه به اینکه ما رو تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نزدیک می‌شویم باید اکتشافات را توسعه دهیم.

به نظر می‌رسد سازمان زمین شناسی می‌تواند مجری این برنامه باشد برای این منظور باید دبیرخانه سازمان ایجاد شود که این شورای عالی اکتشاف را برنامه‌ریزی کند. البته در اساسنامه سازمان زمین شناسی شورای زمین‌شناسی تعریف شده است و از ابتدای تاسیس آن ایجاد شد و چندین سال فعالیت کرد، ولی در چند سال اخیر مغفول مانده است و تشکیل نمی‌شود سازمان می‌تواند شورای اکتشاف زمین‌شناسی را احیا کند و مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی تشکل شورای عالی اکتشاف کشوری باشد که بعد از بررسی و احساس نیاز و پس از طی یک دوره مستقل کاری می‌توانند تجمیع شود.

پیشنهاد می‌شود به جهت اینکه اکتشافات معدنی زمان بر است و به منظور تامین هرچه سریع‌تر خوراک مواد معدنی صنایع و برای سرعت بخشیدن حداکثری به اکتشافات کشوری هرچه زودتر شورای عالی اکتشاف به طور مستقل تشکیل شود.

منبع: انجمن مس ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده