تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۳۲۰۹۶۵
سرویس خبر : زمین شناسی
پیگیری استعفای شورای شش روستا در کوهشاه احمدی؛

امضای طلایی پای پروانه اکتشاف چند معدن

‌می‌متالز - نماینده ایل کوهشاهی و عضو مستعفی شورای روستای کهن‌گدار گفت: یک شرکت با پروانه اکتشافی که از استان کرمان آن هم با امضای طلایی اخذ کرده مدعی معادن هرمزگان است و تاکنون از ۵۳ نفر از اهالی منطقه کوهشاه شکایت کرده است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی میرزاده» ضمن بیان اینکه ماجرا بر سر اختلاف مرزی است، افزود: کرمان هیچ راه دسترسی به روستا‌های این منطقه ندارد از طرف فاریاب باید حداقل از ده روستا عبور کند تا به این منطقه برسد از طرف ارزوئیه هم باید از هفت تا هشت روستا بگذرد.

وی با بیان اینکه با زور می‌خواهند بر این منطقه مسلط شوند، اظهار کرد: با عنوانِ «مانع از حق» از اهالی شکایت کردند در حالی که این حق برای هرمزگان است. آن‌ها به حق ما تجاوز کرده‌اند، اما «ممانعت از حق» را به ما نسبت داده‌اند. ما سند ثبتی داریم. از زمانی که هرمزگان، «بحر عمان» بوده، ما سند داریم. حتی سند تک برگ داریم.

عضو مستعفی شورای روستای کهن گدار عنوان کرد: اختلافی که الان منطقه را متلهب کرده، اختلاف مرزی است. می‌گویند اینجا خطی داریم که قبلا برای کرمان بوده ما می‌گوییم سند بیاورید. چون ما سند داریم. استانداری کرمان هم اسناد را پذیرفته، اما این گروه قصد دارند با اعمال نفوذ شرایط را تغییر دهند. عده‌ای نیز در ادارات درون استان با این افراد همکاری می‌کنند.

میرزاده با بیان اینکه به طمع معادن این منطقه یک سری دستکاری‌هایی در خط می‌کنند، گفت: دنبال غارت و لابی گری هستند. برای ۲۰ نفر از اهالی حکم صادر شده، برای ۳۰ نفر دیگر ضمانت‌های تعیین شده سنگین بود و متواری شدند.

نماینده ایل کوهشاهی با اشاره به اینکه پروانه اکتشاف با امضای طلایی گرفته شده است، گفت: این شرکت که یک شرکت خانوادگی است هنوز موفق به بهره‌برداری نشده. اهالی اجازه ندادند، چون اینجا برای هرمزگان است و اجازه نمی‌دهیم کرمان به اینجا ورود کنند.

وی با بیان اینکه شرکت مذکور حتی ثبت شکایت را هم در ارزوئیه کرمان انجام داده است، گفت: جای سوال است که چرا در هرمزگان شکایت را ثبت نکردند. اولین باری است که ما از کرمان احضار می‌شویم. همه این کار‌ها به طمع معادن چاه بنه، شریک آّباد و چالغان است. تا الان تسلیم نشدیم.

میرزاده با بیان اینکه بیش از یک سال است که در روستای چاه‌بنه اجازه فعالیت به این افراد را ندادیم، اضافه کرد: تعداد زیادی از کسانی که ازشان شکایت شده عضو شورا، معتمد روستا یا فرهنگی هستند. چند نفر از عشایر منطقه که احضار شده بودند به دادگاه ارزوئیه رفتند، اما متاسفانه بدون سوال و جواب به زندان بافت منتقل شدند. حتی اجازه نمی‌دهند ما دفاع کنیم.

به گفته او، در سال‌های گذشته که اهالی منطقه قصد فعالیت در معادن را داشتند به دلیل مجاورت معادن با روستا، اجازه فعالیت به اهالی داده نشد، اما کمی بعد به شخص واگذار شد.

نماینده ایل کوهشاهی با تاکید بر اینکه ما با سرمایه گذاری مخالف نیستیم، گفت: با افرادی در هرمزگان لابی کردند و سرمایه این منطقه را از بین بردند. سوال ما این است که شما چه آورده‌ای برای مردم منطقه داشتید؟ جز اینکه چاه‌ها را خشک کردید و زندگی اهالی از بین رفت. یک معدن در روستای چاه‌بنه بود که اهالی در آن فعالیت می‌کردند آن را هم با اعمال نفوذ از دست مردم در آوردند و الان مردم خواستار ایجاد تعاونی هستند.

میرزاده گفت: معدنی در روستای چاه‌بنه وجود دارد که ارزش آن به اندازه معدن گل گهر سیرجان و حتی بیشتر است. این افراد قصد دارند بر این منطقه مسلط شوند تا منافعشان را پیش ببرند.

عضو مستعفی شورای روستای کهن‌گدار درباره علت استعفایشان گفت: صدای ما به جایی نرسید، ترجیح دادیم استعفا دهیم تا دیگر مردم از ما گلایه نکنند. چند طایفه درگیر این موضوع هستند همه بی‌آسایش شدند و منطقه ناامن شده است. اگر قرار است امنیتمان در مخاطره قرار گیرد معدن را هم نمی‌خواهیم. امنیتمان برگردد با همان اندک زندگی می‌کنیم، اما زیر بار کرمان یا جای دیگر نمی‌رویم.

به گفته میرزاده اعضای شورای روستا‌های کهن گدار، چاه بنه، چالغان، شریک آباد، مرزان در و چک‌چک در اعتراض به این موضوع استعفا داده‌اند.

نماینده ایل کوهشاهی با بیان اینکه امیدواریم این مشکل حل شود چراکه با تهدید مسئله رفع نخواهد شد، گفت: درست نیست از استان همجوار بیایند، بگیرند و ببرند. به طمع غنایم این منطقه برای مردم پرونده درست کنند. از ۵۰ نفری که شکایت کردند یک نفرشان پرونده کیفری ندارد. این نشان می‌دهد آدم‌های سالمی هستند. در بین آن‌ها افراد بالای ۷۰ سال هم است.

میرزاده با بیان اینکه ضمن ابراز خرسندی از ورود دستگاه‌های امنیتی به این مهم افزود: یکی از معلمان این منطقه در تهران از این افراد شکایت کرده با این توضیح که به عشایر ما به قصد تصرف حمله و آن‌ها را بازداشت کردند؛ به داد ما برسید. از تهران برای این گروه اخطاریه آمده که در صورت امکان موضوع را تعاملی حل کنید؛ اگر نمی‌شود از آن منطقه فاصله گیرد. اما آن‌ها از این معلم هم شکایت کردند.

وی با بیان اینکه پروانه اکتشاف را از کرمان گرفتند، اما معادن برای هرمزگان است، گفت: کرمان چرا باید پروانه اکتشاف بدهد. هرچه نامه زدیم به مسوولان و ادارات مختلف نتیجه‌ای نداشت برای همین استعفا دادیم.

منبع: صبح ساحل نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده