تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۲۱۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مقاومت دلار تلگرامی هم شکسته شد/ بازگشت نرخ ارز به قیمت قبل از هیجانات

‌می‌متالز - حمایت مهم کف سازی ۵۰ هزار تومانی شکسته شد و دلار تلگرامی به کانال ۴۹ و دامنه ۴۰ هزار تومان برگشت.

به گزارش می‌متالز، در ادامه روند کاهشی نرخ ارز که از ابتدای هفته آغاز شد؛ امروز نیز شاهد شکسته شدن حمایت دلار تلگرامی در کانال ۵۰ هزار تومانی بودیم.

پانزدهم مهر ماه بود که بعد از تحولات منطقه و درگیری در فلسطین اشغالی، بازار ارز دچار نوساناتی شد که ناشی از هیجانات کاذب شکل گرفت. پس از آن دلالان و سودجویان با هدف کسب سود بیشتر به خط شدند تا بازار را به هم بزنند و از این شرایط گل آلود منفعتی نصیب خود کنند؛ برای برخی که با اقتصاد و بازار و رفتار‌های هیجانی آشنایی داشتند محرز بود که این نوسانات مقطعی است و با ورود بازارساز و فروکش کردن هیجانات، نرخ ارز دوباره به روال عادی و با ثباتی که طی ماه‌های اخیر تجربه کرده بود، بازخواهد گشت. درست مثل تجربه‌های قبلی در اسفند ماه ۱۴۰۱ و خرداد ماه امسال که به صورت مقطعی و کوتاه مدت شاهد نوسانات بازار ارز بودیم، اما با ورود به موقع و مداخله بانک مرکزی بازار تحت کنترل درآمد و روند افزایشی نرخ‌ها متوقف شد و ثبات به بازار ارز بازگشت.

در حال حاضر نیز، مشاهدات میدانی از میدان فردوسی تهران نشان می‌دهد؛ اکنون ترجیح معامله‌گران بازار به فروش است و تمایلی به خرید ندارند؛ چرا که خبری از هیجانات و نوسانات روز‌های گذشته نیست و تقاضا‌های واقعی هم به بهترین نحو از مکانیزم مرکز مبادله ایران و در شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز در حال تامین است.

براین اساس، بعد از گذشت دو هفته از شروع تنش‌ها در سرزمین اشغالی، علاوه براینکه هم اکنون در کف بازار غیررسمی ارز معامله‌گران اسکناس دلار آمریکایی را از مردم با نرخ ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند، لحظاتی پیش نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی نیز به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت.

پیش از این؛ در گزارش‌های مکرر و گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی براین موضوع تاکید کرده بود که نوسانات نرخ ارز مقطعی است و، چون دلیل بنیادی اقتصادی وجود ندارد، قیمت‌ها به روال عادی خود بازمی‌گردد.

کارشناسان نیز همواره تاکید داشته و دارند که در مواقع هیجانی و جوسازی‌های رسانه‌ای نوسان نرخ ارز پایدار نبوده و بنابراین سرمایه گذاری در این بازار منجر به ضرر و زیان خواهد شد.

در نهایت اینکه، آمار‌ها نشان می‌دهد منابع ارزی و درآمد‌های ارزی ناشی از فروش نفت و رشد صادرات و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف افزایش یافته و نقدینگی نیز کاهش پیدا کرده است و این موارد در کنار نزولی شدن تورم و همچنین مهار انتظارات تورمی، بیانگر آن است که تا پایان سال ثبات بازار ارز ادامه خواهد داشت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده