تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۱۱۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاه‌میرزایی در همایش منطقه‌ای بازرگانی و تجارت مطرح کرد؛

سامانه‌ها باعث کنترل و نظارت دقیق بر بازار می‌شوند/ ثبت بیش از ۵۰ هزار کالا در سامانه شفافیت فروشگاهی

‌می‌متالز - معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد که سامانه‌ها نه تنها باعث کنترل و نظارت دقیق بر بازار می‌شوند بلکه راه را با سود‌های غیر‌منطقی دلال‌ها می‌بندند.

به گزارش می‌متالز، «همایش منطقه‌ای تجارت و بازرگانی» با حضور «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت و «سیدمجتبی حسینی» معاون اقتصادی استانداری همدان، «احمد شانیان» مدیرکل صمت همدان و روسا و معاونان ادارات کل صمت استان‌های قم، مرکزی، اصفهان و لرستان در همدان برگزار شد.

در این همایش دغدغه‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های پیشنهادی در عرصه انتخابات الکترونیک اتحادیه‌های صنفی، بازرسی اصناف، ترکیب کمیسیون نظارت، سوخت ماشین‌آلات، مجوز مشاغل خانگی، تقویت روابط عمومی‌ها، تخصیص مواد اولیه به صنوف تولیدی، سامانه جامع تجارت، محدودیت‌های تخصیص ارز و ثبت سفارش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی اصناف، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی و بازدید از صنایع بزرگ استان مانند شرکت صنایع غذایی سحر و کارخانه شیشه و همچنین بازدید از شهرک صنفی صنعتی همدان از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

توسعه بازار‌های صادراتی همدان دستاورد تعامل با بخش خصوصی

شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در این همایش با اشاره به رشد صادراتی استان همدان گفت: توسعه بازار‌های صادراتی در این منطقه دستاورد ارزنده‌ای است که حاصل حمایت و تدابیر استاندار همدان و تعامل خوب و سازنده صمت استان همدان با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: سامانه‌های ادارات کل صمت استان‌ها، چه در حوزه تجارت و اقتصاد کلان و چه در اقتصاد داخلی و فعالیت صنوف باعث شده واسطه‌گری‌ها برچیده و دلالان حذف شوند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت ادامه داد: سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه لاستیک، به همت اداره کل صمت استان قم راه‌اندازی شده که انواع مختلف لاستیک با قیمت مصوب دولتی را می‌توان از طریق آن ثبت سفارش کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بیش از ۵۰ هزار کالا در این سامانه درج شده است، تاکید کرد: در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکن است قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد، اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می‌تواند با خواندن بارکد در داخل فروشگاه، به قیمت رسید؛ بنابراین قیمت‌ها کاملا می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه هر محصولی که قرار است تولید شود تابع قیمت مواد اولیه موجود در سطح بازار است، یادآور شد: تولید لاستیک نیز تاثیر‌پذیر از تامین مواد اولیه است با این حال تلاش شده تا با تخصیص دادن ارزنیمایی به این محصول مسیر وارداتی را نیز تسهیل کنیم.

وی افزود: این به‌معنای این است که صنعت لاستیک‌سازی سالانه به ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید و واردات نیاز دارد که این ارز طبق توافق‌های ابتدای سال باید از محل ارز نیمایی و به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تامین می‌شد، اما دو مشکل یکی در تخصیص ارز و دیگری انتقال حواله‌های ارزی به کاهش تامین منابع ارزی این صنعت و درنهایت کاهش تولید در صنعت لاستیک‌سازی منجر شد که خوشبختانه با تدابیر در نظر گرفته شد برای حل این مشکل لاستیک مجدد مشمول دریافت ارز نیمایی شد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه سامانه‌های وزارت صمت باعث شده دست واسطه‌ها کوتاه شود خطاب به مدیران کل حاضر در جلسه گفت: از آنجا که در بازار آشفته سود صددرصد را دلال‌ها می‌برند، طبیعی است که دائم بخواهند چوب لای چرخ فعالیت سامانه‌ها بگذارند، اما باید توجه داشت سامانه‌ها نه تنها باعث کنترل و نظارت دقیق بر بازار می‌شوند بلکه راه را با سود‌های غیر‌منطقی دلال‌ها نیز می‌بندند.

همدان نقطه استراتژیک تجاری در غرب کشور است

در ادامه این همایش، شانیان، مدیرکل صمت استان همدان گفت: همدان نقطه استراتژیک تجاری در غرب کشور است که در تسهیل‌گری صادرات به کشور‌های هدف از جمله عراق نقش موثری در صادرات کشور دارد.

وی ادامه داد: صادرات، اولویت مهم همدان در توسعه روابط اقتصاد خارجی است که در این راستا با تاکیدات مقام عالی وزارت اقدامات درخور توجه‌ای شکل گرفته است.

مدیرکل صمت استان همدان به صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و تولیدی همدان به کشور هدف اشاره کرد و افزود: از آنجا که عمده‌ترین محصولات صادراتی استان به عراق ارسال می‌شود استان همدان می‌تواند در ارسال محصولات صادراتی دیگر استان‌ها به این کشور نقش اثرگذاری داشته باشد.

وی عنوان کرد: اقلام صادراتی استان شامل ۱۱۰ قلم کالا در بخش کشاورزی، صنعتی، معدنی و صنایع دستی است که به ۱۹ کشور جهان صادر شده است.

شانیان همچنین گفت: کشمش، فروسیلیس، وازلین صنعتی، سیمان و پی وی سی پزشکی از اقلام مهم صادراتی استان هستند که با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنایع دستی حجم بالایی از صادرات همدان در این دو بخش قرار دارد.

در حوزه صادرات صنایع معدنی شاهد تحولات خوبی هستیم

حسینی معاون اقتصادی استاندار همدان، نیز در همایش منطقه‌ای بازرگانی و تجارت گفت: صادرات دانش‌بنیان‌ها و صنایع هایتک راه برون رفت از محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی کشور به سمت تقویت صنایع هایتک، دانش بنیان در حال پیشروی است، تاکید کرد: با حمایت استاندار همدان و وفاق و همدلی که در استان همدان وجود دارد در تقویت حوزه فعالیت صنایع هایتک و دانش بنیان اتفاقات خوبی رقم خورده و در حوزه صادرات صنایع معدنی تحول و تغییرات خوبی را شاهد هستیم.

معاون اقتصادی استاندار همدان اضافه کرد: جریان خوبی در استان همدان با درایت شخص استاندار و با همت مدیرکل صمت استان همدان در حمایت واقعی از شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد فرصت برای رفع نیاز‌های واقعی صنایع، سرمایه‌گذاری و توسعه فن‌آوری‌های آینده راه افتاده است.

حسینی همچنین گفت: یکی از جهت‌گیری‌های جدی ما در این دوره، آن است که این شرکت‌ها که اکنون به عدد قابل توجهی رسیده‌اند، بازار صادراتی را بیش از گذشته برای آن‌ها فراهم کنیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده