تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۲۱۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار ارز و طلا مطرح کرد:

ارزپاشی درمان موقت

‌می‌متالز - کارشناس بازار ارز و طلا گفت: ارزپاشی در بازار برای کنترل نرخ دلار یک مسکن کوتاه مدت به حساب می‌آید، اما زمانی که اثرآن تمام شود دوباره شاهد التهابات بازار ارز خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، رحمان سعادت در خصوص ثبات قیمت دلار با ارزپاشی گفت: ارزپاشی در بازار برای کنترل نرخ دلار یک مسکن کوتاه مدت به حساب می‌آید، اما راهکار بلند مدتی نیست.

وی افزود: قیمت دلار هفته‌های گذشته هر دو روند افزایشی و کاهشی را پشت سر گذاشت، اما در نهایت با روند افزایشی محدودی به کار خود ادامه می‌دهد. در این میان معامله‌گران ارزپاشی سیاست‌گذار را دلیل ثبات فعلی قیمت این اسکناس می‌دانند.

کارشناس بازار ارز و طلا ادامه داد:، اما باید به این نکته توجه داشت زمانی که اثر ارزپاشی تمام شود دوباره شاهد التهابات بازار ارز خواهیم بود. باید تاکید کرد ارزپاشی راه درمان کوتاه مدت است.

سعادت اظهارداشت: بازار ارز تابع متغیر‌های مختلفی است یکی از مسائلی که روی بازار ارز به شدت تاثیر دارد متغیر‌های سیاسی است. عموما اتفاقات حوزه بین‌الملل روی نرخ‌های ارز و طلا و سایر بازار‌ها به شدت تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت هر چند متغیر‌های دیگر مثل تورم و مناسبات سیاسی و اقتصادی ممکن است روی سایر بازار‌ها تاثیرگذار باشد، اما نرخ ارز سهم بیشتری در تاثیرگذاری نسبت به سایر متغیر‌های اقتصادی براین بازار دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بی ثباتی در بازار ارز، آثار منفی بیشتری نسبت به آثار مثبت آن دارد، گفت:دولت همواره ترجیح می‌دهد نرخ ارز را کنترل کند تا بتواند براساس آن سایر بازار‌ها را نیز تحت کنترل خود داشته باشد و شاهد هستیم فرزین رییس بانک مرکزی در مدت تصدی خود بر بانک مرکزی تا حدودی توانسته است بازار ارز را کنترل کند و نمره قابل قبولی دراین بخش گرفته است.

سعادت ادامه داد:، اما مساله این است که دولت تا پایان سال می‌تواند روند ثبات را ادامه دهد یا نه، باید منتظر بود تا دید دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نرخ ارزی را چه نرخی در نظر گرفته و این می‌تواند نقطه اتکا برای قیمت ارز در سال آینده باشد.

وی درباره راه‌های ثبات قیمت دلار در بازار گفت:با توجه به اینکه دلار پول بین المللی محسوب می‌شود به طور یقین تغییرات و تنش‌های سیاست خارجی بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود همانطور که شاهد هستید در چند هفته اخیر تنش‌های منطقه‌ای باعث افزایش نرخ دلار شد و در این بین برخی دلالان و سود جویان به دنبال التهاب هستند که بتوانند از این فضا بیشترین سود را ببرند. امید واریم شرایط در منطقه به حالت عادی بازگردد تاالتهابات در این بازار کمتر شده و شاهد ثبات باشیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده