تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۳۲۱۷۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
سمپوزيوم فولاد ۴۰۲ افتتاح شد 

فولاد سبز، محوریت همایش سمپوزیوم فولاد

‌می‌متالز - بیــست و پنجمین همــایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور با عنوان سمپوزیوم فولاد ۴۰۲ با محوریت تولید فولاد سبز ۲ آبان آغاز به کار کرد که تا ۴ آبان ادامه خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در بیست و پنجمین همایش سمپوزیوم ۴۰۲ با معرفی این انجمن  و فعالیت‌هایش، به وضعیت فولاد  ایران و جهان پرداخت و عنوان کرد: وظیفه انجمن آهن و فولاد طی چند سال گذشته در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.

عباس نجفی‌زاده با اشاره به رتبه تولید فولاد ایران در جهان عنوان کرد: ایران دهمین تولیدکننده فولاد در دنیا طی چند سال گذشته بوده است. وی همچنین با اشاره به فناوری تولید فولاد در جهان و ایران بیان کرد: در ایران ۸ درصد فناوری فولاد به روش کوره بلند و ۹۲ درصد آن به روش کوره الکتریکی و احیای مستقیم است، درحالی‌که در جهان نزدیک به ۷۲ درصد به روش کوره بلند و ۲۸ درصد به روش کوره الکتریکی است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به سرانه مصرف فولاد عنوان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، میانگین سرانه مصرف فولاد به‌شمار می‌رود. در ایران میزان مصرف فولاد از میانگین جهانی کمتر است و باید به سمت مصرف بیشتر حرکت کند.

نجفی‌زاده در ادامه این سخنرانی به پارامتر‌های فولاد سبز و اهمیت آن پرداخت و گفت: یکی از عوامل که سبب شده واحد‌های فولادسازی به سمت تولید فولاد سبز پیش بروند، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. در این راستا واحد‌های فولادسازی باید به سمت کاهش تولید این گاز‌ها پیش بروند. مورد دیگر، کاهش مصرف انرژی و برق است که در این راستا نیز باید انرژ‌های تجدیدپذیر باید جایگزین انرژی‌های فسیلی شوند. روش دیگر، چگونگی انتقال از روش‌های تولید سنتی به روش تولید فولاد سبز است.

وی با اشاره به دلایل استفاده از فولاد سبز خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از فولاد سبز می‌توان به مواردی همچون حفاظت از محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی، کاهش مصرف انرژی و‌ جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای انرژی‌های فسیلی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف آب، استفاده از بازیافت، استفاده از منابع پایدار و توسعه بازار‌های صادراتی است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران تاکید کرد: اگر ما در کشور به سمت تولید فولاد سبز پیش نرویم در آینده قادر به صادرات نخواهیم شد.

نجفی‌زاده همچنین با اشاره به این موضوع که باید برای رسیدن به فولاد سبز باید برنامه‌ریزی کرد، افزود: تولید فولاد سبز در یک بازه ۵ تا ۱۰ سال به‌دست می‌آید.

عناوین برگزیده