تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۱۸۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در آئین افتتاحیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲:

۱۰ سال زمان برای رسیدن به تولید فولاد سبز نیاز است

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به اینکه ۱۰ سال زمان برای رسیدن به تولید فولاد سبز نیاز است، گفت: باید هر چه زودتر و با سرعت بیشتری به این امر ورود کنیم هر چند در کشور برخی از شرکت‌ها اقدامات خوبی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، عباس نجفی‌زاده رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران، صبح سه شنبه در آئین افتتاحیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین المللی جزیره کیش با بیان اینکه ۵ مجله علمی پژوهشی در انجمن علمی آهن و فولاد منتشر می‌شود، اظهار داشت: ۲ مجله در سطح بین‌المللی و سه مجله در سطح ملی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه رسالت ما نشر دانش است، ابراز داشت: برای برگزاری سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ از یک‌سال‌ونیم گذشته برنامه‌ریزی‌ها آغاز شد و سعی کردیم این دوره از سمپوزیوم بروزرسانی شود و از آخرین فناوری‌های روز دنیا برای برگزاری آن استفاده شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با بیان اینکه از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در انجمن آهن و فولاد برگزاری همایش‌های علمی برای استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین در تولید فولاد است، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۵ شرکت عضو انجمن هستند.

۵۲ درصد فولاد کشور در صنعت ساختمان مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه فولاد صنعتی کلیدی است، افزود: بیش از ۵۲ درصد از فولاد در صنعت ساختمان مصرف می‌شود و پس از آن خودرو با ۱۲ درصد، صنایع لوازم خانگی ۲ درصد، قطعات الکترونیک ۳ درصد، قطار و کشتی ۲ درصد و. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نجفی زاده با اشاره به اینکه محور اصلی فعالیت‌های انجمن آهن و فولاد ایران فرهنگ‌سازی است، افزود: باید توجه داشت که فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده و تولید فولاد باید موردتوجه باشد و این امر با کمک تولیدکنندگان میسر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران چندین سال است که رتبه ۱۰ جهان در زمینه تولید صنعت فولاد را دارا است، تصریح کرد: باید توجه داشت که ایران و هندوستان تنها کشور‌هایی هستند که طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش تولید را داشته‌اند، البته باید توجه داشت که در فرایند تولید، ۸ درصد تولیدکنندگان از روش کوره بلند و ۹۲ درصد از کوره الکترونیک و احیای مستقیم استفاده می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران افزود: این در حالی است که در جهان میزان استفاده از کوره بلند ۷۱ درصد است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۸ تاکنون شاهد کاهش تولید فولاد در جهان هستیم، ادامه داد: این در حالی است که در بحث میزان مصرف سرانه در سال ۲۰۱۸ بیشترین و در سال ۲۰۲۰ کمترین سرانه مصرف را داشتیم.

نجفی‌زاده با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت فولاد سبز حرکت کنیم باید مطالعات اولیه را حداکثر تا ۲ سال انجام دهیم، تاکید کرد: از این پس باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به جای تحقیق و توسعه از عنوان تحقیق، توسعه ونوآوری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در صنعت فولاد فرایند‌ها باید بهینه شود و ارزیابی تامین منابع آب و انرژی صورت گیرد، ادامه داد: برای برنامه‌ریزی تا رسیدن به تولید فولاد سبز به ۱۰ سال زمان نیاز دارد و باید هر چه زودتر به این امر ورود کنیم هر چند در کشور برخی از شرکت‌ها اقدامات خوبی را آغاز کرده‌اند و باید این روند با سرعت بیشتری دنبال شود.

فرهنگ سازمانی برای رسیدن به فولاد سبز تغییر کند

رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران تغییر فرهنگ سازمانی با استفاده از مشارکت کارکنان را دیگر راهکار‌های اساسی برای رسیدن به تولید فولاد سبز دانست و گفت: شاهد مقاومت برخی از کارکنان در این زمینه هستیم، اما این روند باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بهره برداری با تمرکز بر بهبود مستمر روش‌های تولید از مهم‌ترین نیاز‌های صنعت فولاد برای رسیدن به تولید فولاد سبز است، گفت: برای این امر استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر از ضروریات است و برای این امر استفاده از نیرو‌های بادی، خورشیدی، برق آبی، اتمی، زیستی و گرمایش زمین باید مورد توجه باشد چرا که این امر سرعت ما را در تولیدفولاد سبز چندین برابر افزایش می‌دهد.

کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی در کشور

نجفی‌زاده با اشاره به کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی در کشور گفت: از سوی دیگر نیز روش‌های نوینی برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تعریف شده که از آن جمله می‌توان به استفاده از هیدروژن در فرایند تولید اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری هیدروژن خاکستری، هیدروژن آبی و هیدروژن سبز به ترتیب باید مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این فرایند در تبدیل کوره‌های بلند به احیای مستقیم تاثیر بسزایی دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با بیان اینکه برای تولید فولاد سبز در مجموع به ۵ هزار یورو سرمایه‌گذاری برای هر تن نیاز داریم، گفت: این سرمایه‌گذاری باید انجام شود چرا که در غیر این صورت از بازار‌های جهانی محروم خواهیم شد.

حمایت از تحقیقات ونوآوری در صنعت فولاد باید در دستور کار باشد

وی با بیان اینکه حمایت از تحقیقات ونوآوری در صنعت فولاد باید در دستور کار باشد، افزود: البته ما این امر را داشته‌ایم، اما باید از سوی برخی از شرکت‌ها تقویت شود.

نجفی زاده گفت: تولید فولاد با تصاعد گاز دی اکسید کربن کم، تولید گرید‌های جدید فولاد و تعیین مصارف آن، حفاظت معادن و میحط زیست، اقتصاد چرخشی، مدیریت نیروی کار و شرایط کاری قوانین تعیین شده برای رسیدن به فولاد سبز است.

وی با بیان اینکه اتحادیه فولاد برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار داده است، گفت: این اتحادیه برای تولید فولاد سبز برنامه جدی دارد و حرکت به سمت فولاد سبز باید در اولویت باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران اصافه کرد: افزایش بهره وری و انرژی، استفاده از هیدروژن، دریافت تائیدیه‌های رد پای کربن، استفاده از هوش مصنوعی از جمله برنامه‌های کوتاه مدت برای رسیدن به فولاد سبز است.

وی افزود: جذب کربن، استفاده از سوخت‌های با کربن کم، بکارگیری گسترده از نرم افزار‌های رد پای کربن و استفاده بیشتر از هیدروژن عامل احیا نیز برنامه‌های میان مدت برای این امر است.

نجفی زاده تصریح کرد: ما در ایران چالش‌های سرمایه‌گذاری، تامین آب، تامین برق، تامین مواد اولیه، ایجاد زیرساخت‌ها، تامین نرم افزار‌های مورد نیاز، تعامل با دولت، توجه به تحقیقات و استفاده از R&D را داریم که باید برطرف شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده