تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۲۱۸۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه

فولاد مبارکه در تولید فولاد سبز جلوتر از رقبای جهانی پیشرفت‌های خوبی داشته است

‌می‌متالز - معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه در حاشیه افتتاحیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ گفت: فولاد سبز یک تکنولوژی نو در دنیا است و این در حالی است که هر چند ما در سال‌های گذشته در صورت استفاده جهانی از تکنولوژی روز دنیا فاصله داشتیم، اما در زمینه فولاد سبز ما جلوتر از رقبای جهانی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا سلیمی معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه، در حاشیه آئین افتتاحیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ با محوریت فولاد سبز اظهار داشت: فولاد سبز یک تکنولوژی نو در دنیا است و این در حالی است که هر چند ما در سال‌های گذشته در صورت استفاده جهانی از تکنولوژی روز دنیا فاصله داشتیم، اما در زمینه فولاد سبز ما جلوتر از جهان پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم.

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی برای رسیدن به تولید فولاد سبز در فولاد مبارکه

وی ادامه داد: در فولادمبارکه بر اساس روال همیشگی یک قدم جلوتر از دیگر شرکت‌های فولادی در زمینه فولاد سبز هستیم که از جمله راه‌اندازی نیروگاه انرژی خورشیدی بوده که تا پایان سال بهره برداری از فاز اول به میزان ۲۲ مگاوات را خواهیم داشت و تا نیمه اول سال آینده نیز میزان تولید برق این نیروگاه به ۱۰۰ مگاوات خواهد رسید.

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه استفاده از برق سبز اولین گام برای رسیدن به فولاد سبز است، ادامه داد: در این زمینه ما حرکت رو به جلویی داریم و موفق شده‌ایم.

وی با بیان اینکه استفاده از هیدروژن خاکستری، هیدروژن آبی و هیدروژن سبز در فولاد سبز و همچنین هیدروژن سبز در فولاد مطرح است، تصریح کرد: پروژه انتقال آب دریا برای استفاده در فولاد مبارکه نیز در دستور کار است که اواخر سال جاری در اصفهان به بهره برداری خواهد رسید و این امر زیرساخت مناسبی برای استفاده از هیدروژن برای تولید فولاد سبز است.

تولید فولاد سبز یک الزام است

سلیمی گفت: اگرچه فرایند تولید فولاد سبز هزینه‌بر و گران است، اما با نگاه بلندمدت در می‌یابیم که این روش تولید مقرون به صرفه است و ضمن اینکه طی یک دهه آینده این امر به یک الزام تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث تکنولوژی تولید فولاد در فولاد مبارکه ۵۰ درصد نسبت به کوره‌های بلند تولید کربن کمتری را داریم و این یک مزیت است که ما را از سایر شرکت‌ها جلوتر قرار داده، اما این نباید باعث شود که حرکت‌مان را در رسیدن به فولاد سبز کند کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در زمینه تولید فولاد سبز نقشه راهی در نظر گرفته شده که تامین انرژی تا مواد اولیه را شامل می‌شود، ادامه داد: این زنجیره باید مشخص شود و در فاز دوم اجرایی شود.

لزوم استفاده از دانش بنیان‌ها و هوش مصنوعی برای تولید فولاد سبز

وی با بیان اینکه ما برای رسیدن به فولاد سبز باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها و هوش مصنوعی بهره ببریم، افزود: هوش مصنوعی ابزار قوی امروز در همه عرصه‌های تکنولوژی است وما باید از آن بهره ببریم.

سلیمی در خصوص طرح مطالعاتی رسیدن به فولاد سبز در فولاد مبارکه گفت: در این زمینه نیز فاز‌های اولیه اجرایی شده است و برنامه‌هایی نویی داریم که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده