تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۲۲۲۷۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان:

خروج صنایع ریخته‌گری از شهر‌های استان اصفهان معطل اجراست

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: تصمیم خروج ریخته‌گری‌ها از محدوده بعضی از شهرستان‌ها از جمله نجف‌آباد و خمینی‌شهر ۱۵ سال پیش اتخاذ شده و معطل اجراست.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا لاهیجان‌زاده به چالش‌های زیست‌محیطی ریخته‌گری‌ها و معادن اشاره و اظهار کرد: ریخته‌گری‌های آلاینده باید از حریم شهر دور و فرآیند‌های کاری آن‌ها نیز اصلاح شود که در شهرستان‌هایی مانند خمینی‌شهر و نجف‌آباد نگرانی و چالش‌هایی داریم که ۱۵ سال پیش تصمیم برای خروج این واحد‌های صنعتی از شهر گرفته شده، اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی به فعالیت غیرمجاز ۵۰ کوره آجرسازی در اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: وضعیت این مراکز در شورا و کمسیون‌های تخصصی بررسی شده و در حال حاضر گاز و برق آن‌ها قطع شده تا فعالیت آن‌ها ساماندهی شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان، یادآور شد: همین مسائل آلودگی و نگرانی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد و زندگی سالم را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته وی ۸۰۰ معدن فعال در استان اصفهان فارغ از موضوعات قانونی و حقوقی، دارای آلایندگی هستند که فرآیند‌های قانونی برای جلوگیری از فعالیت آنان سخت شده و سازمان حفاظت از محیط زیست باید دفاع‌های زیادی را برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها داشته باشد.

لاهیجان‌زاده همکاری دستگاه قضایی در برخورد با مراکز آلاینده را مهم خواند و یادآور شد: سه معدن آلاینده با وجود مجوز قانونی، اما با همکاری مسئولان ارشد قضایی یک طرفه با رأی دیوان عالی کشور تعطیل شد.

وی اصلاح قانون معادن را موضوعی ضروری برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی این صنعت عنوان و اظهار کرد: نظر سازمان محیط زیست باید یکی از مؤلفه‌های اساسی تصمیم‌سازی برای صدور مجوزات فعالیت معادن باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این سازمان همت و اراده خود را برای جلوگیری از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی آلاینده به کار گرفته و اجازه کار به آن‌ها تا اصلاح دستگاه‌ها و تجهیزات را نمی‌دهد، اما باید قوانین برای این نهاد تدوین و ساز و کار قانونی برای مطالبه‌گری و پیگیری امور وجود داشته باشد.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: اداره کل محیط زیست استان اصفهان به‌عنوان دستگاه برتر در برخورد با تخلفات شناسایی شده و تاکنون موفقیت‌هایی در جلوگیری از گسترش آلاینده‌ها داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده