تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۴۸۰۷۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد

حرکت در مسیر صنعت سبز با ریخته‌گری لاست فوم

حرکت در مسیر صنعت سبز با ریخته‌گری لاست فوم
‌می‌متالز - بابک ضیغمی - فعال صنعتی؛ ریخته‌گری، یکی از صنایع مهم و پراهمیت در کشور به شمار می‌آید و انواع قطعات ریختگی اعم از آهنی و غیرآهنی در کارخانجات مختلف ریخته‌گری تولید می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، ریخته‌گری، یکی از صنایع مهم و پراهمیت در کشور به شمار می‌آید و انواع قطعات ریختگی اعم از آهنی و غیرآهنی در کارخانجات مختلف ریخته‌گری تولید می‌شوند. اکثر این کارخانجات از روش قالب‌گیری ماسه‌تر «Green Sand Molding» برای تولید قطعات فولادی و چدنی مورد نیاز در صنایع گوناگون استفاده می‌کنند.

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگ‌ترین واحد ریخته‌گری و تولیدکننده قطعات چدنی مورد نیاز صنعت تراکتورسازی، خودروسازی و سایر صنایع مورد نیاز به قطعات چدنی در کشور و فعال در حوزه صادرات است. این شرکت تولید بالغ بر ۱۰۰ هزار تن و فروش بیش از ۱۲۰ هزار تن قطعه ریختگی را در افق پنج ساله خود هدف‌گذاری کرده و به دنبال توسعه تولید سبز انواع قطعات چدنی با ارزش افزوده بالا با استفاده از روش ریخته‌گری لاست فوم «Lost Foam» است.

در حال حاضر در اغلب کارگاه‌های ریخته‌گری، از روش ماسه‌تر به عنوان متداول‌ترین روش ریخته‌گری فلزات آهنی و غیرآهنی استفاده می‌شود و این فرآیند آلایندگی‌هایی را به همراه دارد؛ بنابراین ما از چند سال قبل، علاوه بر اقدامات کلی در این زمینه هم‌چون نصب دستگاه تهویه هوا، نصب غبارگیر و …، نسبت به تغییر روش ریخته‌گری از ماسه‌تر «Green Sand Molding» به لاست فـوم «Lost Foam» اقدام کردیم.

با توجه به نتایج درخشانی که طی سال گذشته در مجموعه کسب کردیم، تصمیم به توسعه خط ریخته‌گری لاست فوم گرفتیم و در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه خط ۲ ریخته‌گری لاست فوم را آغاز کرده‌ایم که به دنبال آن، کارگاه تولید مدل فومی و خط قالب‌گیری مجموعه نیز توسعه خواهد یافت.

در واقع در این روش یک سری اقدامات ضد خطا «Proofing Error» انجام می‌شود؛ بدین معنا که در روش ماسه‌تر، ما با مخلوط ماسه، بنتونیت و پودر زغال سروکار داریم، اما در روش لاست فوم، افزودنی‌ها حذف شده و به طبع آن از ایجاد گردوغبار نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

از طرفی در تولید ماهیچه به روش کلد باکس «Cold Box» که در فرآیند‌های ریخته‌گری قدیمی کاربرد دارد، از رزین‌هایی بر پایه فنول فرمالدئید «Phenol Formaldehyde»، ایزو سیانات سدیم «Sodium Isocyanate» و گاز‌های آمین «Amine gases» استفاده می‌شود؛ تمامی این موارد در روش لاست فوم حذف شده و میزان آلایندگی نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که در حال ریخته‌گری و تولید قطعات چدنی در سبزترین حالت ممکن هستیم و اهتمام ویژه‌ای به حفظ محیط زیست و رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی روز تولید داریم.

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، از معدود شرکت‌هایی به شمار می‌آید که تراز تجاری آن طی سالیان اخیر مثبت بوده و این مسیر موفق همچنان ادامه دارد. در واقع صادرات محصولات نهایی ما، همواره بیشتر از واردات بوده است و این مساله، نقطه قوتی در عملکرد شرکت محسوب می‌شود.

تا حدود دو سال پیش، متاسفانه برخی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت ریخته‌گری مانند رنگ ماهیچه، با کیفیت لازم در داخل کشور تولید نمی‌شد و بر همین اساس ما ناچار به تامین آن از بازار‌های وارداتی بودیم، اما در ادامه با تکیه بر دانش و تخصص جوانان متعهد و پرتلاش این مرزوبوم و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و موسسات پژوهشی، اقدام به بومی‌سازی نمونه باکیفیت آن در داخل کردیم.

از این رو با افتخار اعلام می‌کنیم که هم‌اکنون ۱۰۰ درصد رنگ ماهیچه مورد نیاز صنعت ریخته‌گری در داخل بومی‌سازی شده و این مهم، خلق دانش را نیز به همراه داشته است.

در واقع تمام تلاش ما به عنوان بزرگ‌ترین واحد ریخته‌گری و تولیدکننده قطعات چدنی مورد نیاز صنعت تراکتورسازی و خودروسازی در کشور این است که حمایت‌های مالی لازم را از شرکت‌های داخلی در مسیر بومی‌سازی مواد اولیه وارداتی صنعت ریخته‌‎گری به عمل آوریم؛ از طرفی این شرکت‌ها نیز باید در مسیر ارتقای دانش گام بردارند تا در نهایت یک رابطه دوسویه میان ما با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و موسسات پژوهشی ایجاد شود.

در حال حاضر کمبود نیروی انسانی، به یکی از مهم‌ترین معضلات بخش تولید و صنعت به ویژه در مشاغل سخت و زیان‌آور هم‌چون ریخته‌گری تبدیل شده است. متاسفانه نسل جوان ما، از انگیزه لازم برای فعالیت در این مشاغل برخوردار نیست و از آنجایی که می‌تواند از طریق مشاغل غیرمولد و آسان درآمدزایی کند، بنابراین از حضور در کارخانجات مختلف تولیدی و صنعتی سرباز زده و کارفرمایان را بیش از پیش در تنگنای کمبود نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص قرار می‌دهد.

با این وجود، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با ایجاد سیستم‌های انگیزشی به ویژه در رابطه با پیمانکاران مجموعه که در واحد شات بلست و سنگ‌زنی در حال همکاری با ما هستند، انگیزه افراد جهت ادامه فعالیت در این صنعت را افزایش دهیم. از طرفی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی جهت افزایـش مهارت نیرو‌های جدیدالاستخدام کرده‌ایم و تمهیدات لازم جهت برخورد محترمانه با کارکنان و مشارکت آنها در امور مختلف مدیریتی مجموعه را اندیشیده‌ایم.

بر اساس افق پنج‌ساله‌ای که گروه تراکتورسازی برای خود ترسیم کرده است، ما نیز اجرای طرح‌های توسعه‌ای فراوانی را در این بازه زمانی در نظر گرفته‌ایم.

در همین راستا، موفق به افزایش سرمایه ۲/۵ برابری شرکت از محل آورده نقدی سهام‌داران در سال جاری شدیم و امیدواریم به تولید بالغ بر ۱۰۰ هزار تن و فروش بیش از ۱۲۰ هزار تن قطعه سالم در افق پنج ساله مجموعه دست پیدا کنیم.

در حال حاضر عملیات احداث یک خط قالب‌گیری دیزاماتیک «Diasmatic» را آغاز کرده‌ایم و به دنبال افزودن میکسر‌های جدید ماسه به خطوط تولید مجموعه هستیم. همچنین افزودن ماشین ذوب‌ریز دوم در خط قالب‌گیری C به علاوه یک کوره بوته‌ای هشت مگاواتی به کوره موجود (در مجموع ۱۶ مگاوات) و جایگزینی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات با تکنولوژی‌های جدید در کارگاه ماهیچه‌سازی، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای به شمار می‌آیند که در دستور کار خود قرار داده‌ایم و امیدواریم با حمایت گروه تراکتورسازی و همراهی سهام‌داران محترم، به تمامی اهداف و برنامه‌های خود در راستای رشد تولید و سودآوری بیشتر جامه عمل بپوشانیم.

منبع: روزگار معدن

عناوین برگزیده