تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۳۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۲۲۵۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
افت فروش شمش فولاد، احتمال کاهش بیشتر قیمت در بازه میان‌مدت را مطرح کرد

کاهش نرخ، نوردکاران را خریدار نکرد

‌می‌متالز - بهای فروش شمش فولاد به کمترین قیمت از ابتدای امسال رسید؛ اما این افت نرخ نیز نتوانست به رونق معاملات شمش منجر شود، به نحوی که در دومین هفته از آبان‌ماه تنها ۴۶‌درصد عرضه‌ها معامله شد. رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف محصولات نهایی و چالش واحد‌های نوردی در تامین نقدینگی، عوامل اصلی کاهش حجم معاملات فولاد به رغم قیمت‌های ارزنده این محصول هستند.

به گزارش می‌متالز، در این شرایط تسهیل صادرات در تمامی حلقه‌های زنجیره و به‌خصوص در بخش محصولات نهایی می‌تواند فعالان این بخش را از عواقب رکود دور نگه دارد. به گزارش «اکوایران»، نسبت فروش به عرضه در رینگ شمش فولاد ظرف هفته جاری به ۴۶‌درصد رسید. به این ترتیب به سیاق هفته گذشته همچنان کمتر از ۵۰‌درصد عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله می‌شود. افزایش حجم عرضه‌ها و نبود متقاضی در بخش محصولات نهایی از مهم‌ترین دلایل فروکش تقاضا در رینگ شمش فولاد هستند.

ظرف دومین هفته از آبان‌ماه بالغ بر ۳۱۰‌هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۷‌هزار و ۸۰۰تومان تا ۱۹‌هزار و ۱۰۰تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد. عدم‌استقبال نوردکاران از عرضه‌های شمش فولاد به کاهش مستمر قیمت‌های پایه ظرف هفته‌های اخیر انجامیده است. با وجود این، کاهش قیمت پایه نتوانسته است به رونق قابل ملاحظه در رینگ فولاد بینجامد.

میزان تقاضای ثبت‌شده برای شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف دومین هفته از آبان به ۲۶۶‌هزار تن رسید و در نهایت ۱۴۳‌هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گرفت که این رقم برابر ۴۶‌درصد کل عرضه‌ها بود. فروش کمتر از ۵۰درصدی شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا احتمال افت بیشتر قیمت‌های پایه در هفته‌های آینده را مطرح می‌کند. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در دومین هفته از آبان‌ماه به ۱۸‌هزار و ۶۰۰تومان رسید که این رقم کمترین بهای فروش شمش فولاد از این بازار پس از فروردین امسال بود. به این ترتیب بهای فروش شمش فولاد به کمترین قیمت در بازه هفت‌ماهه عقب نشست. افت نرخ شمش فولاد به کمترین قیمت در بازه هفت‌ماهه نیز نتوانست خریداران را به رینگ فولاد بیاورد. نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در رینگ مقاطع طویل فولادی به مانعی بزرگ در مسیر رونق معاملات شمش فولاد تبدیل شده است.

رکود در رینگ مقاطع؛ مانع فروش شمش فولاد

میانگین نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد برای نوردکاران در هفته منتهی به روز جمعه ۱۲آبان‌ماه با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۲۰‌هزار و ۳۰۰تومان می‌رسد. هزینه تبدیل این محصول به مقاطع طویل فولادی حدود ۲‌هزار تومان و هزینه حمل حدود هزار تومان است. به این ترتیب میانگین نرخ تمام‌شده میلگرد با این شمش به ۲۳‌هزار و ۳۰۰تومان می‌رسد؛ بنابراین با وجود افت نرخ شمش فولاد، کف قیمت تعادلی برای فروش میلگرد در کانال ۲۳‌هزار تومان خواهد بود. بررسی روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نشان می‌دهد که در شرایط کنونی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی انباشته از محصول با همین نرخ است و مشتری محدودی نیز برای مقاطع طویل فولادی در این قیمت وجود دارد. به این ترتیب عقب نشینی بهای شمش بر انگیزه نوردکار در تولید بیشتر مقاطع نمی‌افزاید. درنهایت قفل بازار محصولات نهایی گریبان کل زنجیره فولاد کشور را خواهد گرفت. در این شرایط تسهیل صادرات در بخش محصولات نهایی و نیمه‌نهایی مهم‌ترین راهکار برای عبور از بحران کنونی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده