تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۳۲۲۵۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران عنوان کرد:

با طرح‌های جدید به سمت صادرات پیش خواهیم رفت

‌می‌متالز - شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، قدیمی‌ترین شرکت معدنی کشور با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت است و یکی از بازیگران فعال حوزه معدن و آهن کشور به‌شمار می‌رود. این شرکت ذخایر و ظرفیت‌های مختلفی را برای توسعه داشته و برخی از این مسیر را طی کرده است و با توجه به توسعه فعالیت‌های جدید به‌دنبال این موضوع است که فرصت‌های این شرکت را هر چه بیشتر از پیش فعال کند. این مطلب را «مجتبی حمیدیان» مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، «مجتبی حمیدیان» با دسته‌بندی فعالیت‌های شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران اذعان کرد: فعالیت معدنی، حوزه اصلی شرکت سنگ‌ آهن مرکزی به‌شمار می‌رود. ما در دوره جدید، فعالیت‌های جاری را سرعت‌بخشی و فعالیت‌های جدیدی را نیز کلید زده‌ایم. حوزه معدن نیز زنجیره‌ای از مطالعات، بررسی، اکتشاف تا بهره‌برداری را شامل می‌شود. دومین سرفصل ما در شرکت سنگ‌ آهن که به‌دنبال پیگیری آن هستیم، حوزه‌ها و سایت‌های صنعتی شرکت است. رویکرد ما در این بخش، تقویت و رفع ایرادات شرکت و تکمیل زنجیره بوده است. بخش سوم، در زمینه زیرساخت‌ها در درجه اول برق و آب و در درجه دوم گاز بوده است. علاوه بر این سه دسته‌بندی، دو حوزه دانش‌بنیان و هوشمندسازی، دو دستور کار دیگر سنگ‌ آهن مرکزی ایران است. در این راستا با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری ویژه داشته‌ایم تا بتوانیم ارزش‌افزوده بالایی را ایجاد کنیم. در زمینه هوشمندسازی نیز که سبب بهینه‌سازی می‌شود در سنگ‌ آهن مرکزی در حال پیگیری است.

با طرح‌های جدید به سمت صادرات پیش خواهیم رفت

حمیدیان در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر تقسیم‌بندی حوزه‌های مختلف در سنگ‌ آهن مرکزی، زیرساختی تحت عنوان "تامین مالی" به عنوان پیشران تمام این فعالیت‌ها می‌دانیم و اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

طرح‌هایی برای صادرات

وی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که افق چشم‌انداز سنگ‌ آهن مرکزی چیست و تا چه اندازه رویکرد صادرات‌محور خواهد داشت و چه میزان نیروی انسانی در این مجموعه فعال است، گفت: در حوزه صادرات دو سیاست را پیگیری می‌کنیم. ما به عنوان شرکت معدنی صادرات مواد خام از سال‌ها پیش برای ما متوقف شده بود و با راه افتادن مجموعه‌های جدید، از جمله گندله این موضوع کمی برای ما جدی‌تر شد. با تلاطم‌هایی که در بازار جهانی افتاد و سیاست‌هایی که اجرا شد، ما را دچار مشکلات بسیاری کرد. با این وجود ما روی این موضوع که صادرات خود را افزایش دهیم، تمرکز کرده‌ایم. در سال گذشته موفق شدیم شرکت سنگ‌ آهن مرکزی را به گردونه صادراتی وارد کنیم. البته کارخانه جدید آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تنی را در دست احداث داریم که این ظرفیت می‌تواند ما را وارد ظرفیت‌های صادراتی کند. همچنین یکی دو طرح نیز را در زمینه فولاد‌های خاص اجرا می‌کنیم و زمانی که کامل شد، اخبار آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و این طرح‌ها نیز در راستای تکمیل ظرفیت‌های صادراتی است. این موارد، رویکرد‌های صادراتی ماست.

وی در ادامه درباره نیروی انسانی عنوان کرد: آنچنان که باید و شاید در شرکت سنگ‌آهن مرکزی، به نیروی انسانی توجه نشده است. ما یک مشاور حوزه منابع انسانی اخذ کردیم و برنامه‌ریزی که در این راستا انجام داده‌ایم که یکی از ماموریت‌های ما تخصصی کردن بخش‌های مختلف است. در این دسته‌بندی هویت‌های تخصصی شکل می‌گیرند که این هویت‌های تخصصی بهتر می‌توانند به شرکت سنگ‌ آهن مرکزی خدمت بدهند. امروز ۱۰ شرکت زیرمجموعه شرکت مرکزی هستند که ۵۰ درصد در دوره جدید با ماموریت‌های تخصصی جدید شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها باید به صورت جدا جدا سودده و پاسخگو باشند. در حوزه آب و فاضلاب یک شرکت تخصصی داریم که باید این حوزه را به صورت تخصصی در راستای شرکت به پیش برد. در حوزه تامین مالی شرکت تخصصی تاسیس کردیم و هم‌اکنون خدماتی را به سایر مجموع مشاور می‌دهند. در حوزه پرعیارسازی شرکتی را ایجاد کرده‌ایم. در حوزه‌های مختلفی تخصصی به پیش رفته‌ایم که فعالیت‌ها را مشخص‌تر، قابل ارزیابی و ارائه می‌کند.

با طرح‌های جدید به سمت صادرات پیش خواهیم رفت

اقداماتی برای پرعیارسازی باطله‌ها

مدیرعامل شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش «می‌متالز» که در مورد عناصر نادر خاکی و برای پرعیارسازی باطله‌ها در سنگ‌ آهن مرکزی چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: ۱۲۰ میلیون تن باطله از مجموع معادن چغارت و سه چاهون داریم که حدود سه تا چهار سال گذشته، سرعت این پرعیارسازی‌ها در حد سایت‌های چند صد هزارتایی در سال و زیر یک میلیون تن بوده است. برای افزایش فعالیت‌ها در حوزه پرعیارسازی، ظرفیت را به بالای یک میلیون تن برده‌ایم و مجموعه ظرفیت‌های پرعیارسازی باطله‌های شرکت سنگ‌آهن مرکزی حدود ۱۰ برابر شده است. ما یک خط ۳ میلیون تنی را در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسانیم و تا پایان امسال یک خط ۷ میلیون تنی را به بهره‌برداری خواهیم رساند. همچنین با مشارکت شرکت نوظهور در مجموعه غدیر، کار روی معادن آنومالی شمالی را پیگیری می‌کنیم. در ماه گذشته خط پرعیارسازی ۴ میلیون تنی را به بهره‌برداری رسانده‌ایم. امیدواریم با این اقدامات به غیر از سنگ‌ آهن عناصر دیگری را نیز از این باطله‌ها برداشت کنیم.

با طرح‌های جدید به سمت صادرات پیش خواهیم رفت

در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

حمیدیان در پاسخ به این پرسش که از شرکت‌های دانش‌بنیان چه توقعی دارید و چه ساختار‌هایی را برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کنید، گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان باید به این موضوع توجه کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان چند درصد می‌توانند سودآوری شرکت‌های تولیدی را افزایش دهند. در اوج افت قیمت‌ها که سال گذشته روی داد، باید به‌دنبال راهکار‌هایی بود که روی سود اثرگذار باشد. انتظار اصلی ما از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که ما را به سمت سودآوری بیشتر سوق بدهد. موضوع دیگر، موضوع زمان است که رسیدن به یک فناوری در کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. تاکید بر راهکار‌های مختلف برای رسیدن به حداکثر سود است، پیشنهاد خود من انتقال فناوری و سپس تولید است. برای نمونه ما دنبال پیشنهاد عملیاتی در زمینه عناصر نادر خاکی هستیم. یا در معادن زیرزمینی باید به‌دنبال عملیات اجرایی بود؛ بنابراین در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان باید با سرعت بالا ما را به این مقصد برسانند. در مقابل نیز ما باید با جدیت این شرکت‌ها را حمایت کنیم و در این راستا حداقل باید ۲۰ درصد سود شرکت‌ها ناشی از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. ایجاد یک معاونت فناوری و هوشمندسازی در شرکت‌های معدنی و فولادی ضروری است که خوشبختانه در شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران این موضوع در دستور کار است. ما نیز ذیل معاونت فناوری چند اقدام جدی در راستای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده‌ایم.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

با طرح‌های جدید به سمت صادرات پیش خواهیم رفت

عناوین برگزیده