تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۲۲۸۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن غدیر با اشاره به بودجه ۱۴۰۳ مطرح کرد؛

۳ عامل اثرگذار برای رونق بازار سرمایه

‌می‌متالز - فاضل گفت: اصلاح مصوبه حق انتفاع معادن، افزایش جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و توجه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی و واگذاری مدیریت شرکت‌های سهام عدالت به سهامداران در زمان تدوین بودجه ١٤٠٣، به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن غدیربا بیان‌اینکه اصلاح مصوبه مربوط به حق انتفاع شرکت‌های معدنی در بودجه ۱۴۰۳ می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، افزود: سال گذشته مقرر شد شرکت‌های معدنی معادل ۵ درصد شمش فولاد خوزستان به عنوان حق انتفاع معادن به دولت بپردازند که این مصوبه بخش قابل توجهی از سود شرکت‌ها را کاهش داد. در واقع با این مصوبه، حق انتفاع شرکتی همچون گهرزمین حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود و این حجم افت سودآوری آسیب قابل توجهی به بازار سرمایه وارد کرده است که به نظر می‌رسد سیاستگذاران با نگاهی منطقی‌تر به بازار سرمایه، این مصوبه را به گونه‌ای اصلاح کنند که از جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه معادن کاسته نشود.

وی تسریع و افزایش جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها را موضوع مهم دیگر در بودجه ۱۴۰۳ دانست و اضافه کرد: توجه به این موضوع به رونق بازار سرمایه کمک قابل توجهی خواهد کرد.

فاضل درباره تعیین تکلیف شرکت‌های سهام عدالت نیز توضیح داد: با وجود آنکه بخش زیادی از سهامداران عدالت، روش مستقیم را برگزیده‌اند، اما هنوز مدیریت شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت به سهامداران واگذار نشده است و دولت در انتخاب مدیران و نحوه تقسیم سود این شرکت‌ها مداخله دارد. این درحالی است که تقسیم سود حداکثری در شرکت‌های سهام عدالت، فقط جاذبه کوتاه‌مدت برای سهامداران دارد و فرصت توسعه را از این شرکت‌ها می‌گیرد؛ بنابراین در بودجه ۱۴۰۳ باید این نکته هم مدنظر قرار داده شود و مدیریت شرکت‌های سهام عدالت به سهامداران واگذارشود چرا که واگذاری مدیریت این شرکت‌ها به سهامداران عدالت، قطعا چابکی این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن غدیر در پایان، توجه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی را نیز مهم خواند و گفت: حاکمیت شرکتی، دستورالعمل فوق‌العاده مهمی است چرا که در آن شرایطی برای انتصاب مدیران بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است بنابراین انتظار می‌رود توجه به این دستورالعمل بیش از پیش، مدنظر سیاستگذاران قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده