تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۳۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۳۰۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آینده بازار آلومینیوم؛ تحت‌الشعاع تقویت روابط روسیه و چین

فلز نقره‏‏‌ای در انتظار آینده روشن

‌می‌متالز - تقویت روابط تجاری بین دو قطب اصلی حوزه فلزات یعنی چین و روسیه پیش‌بینی‌ها را برای آینده این فلز نقره‌ای خوش‌بینانه رقم می‌زند و از طرفی افزایش دادوستد بین این دو کشور نقشه جهانی آلومینیوم را تغییر خواهد داد. همچنین نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش تقاضا برای ذخیره سازی آلومینیوم در انبار‌ها موجب افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن شده که این موضوع و همچنین افزایش نرخ ارز قیمت شمش آلومینیوم را در بازار داخلی تحت‌تاثیر قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، تولیدکننده روسی (Rusal) بعد از جنگ اوکراین و از دست دادن واحد‌های اوکراینی برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود تصمیم به خرید مواد خام چینی گرفته است که این موضوع بر چگونگی روند نقشه جهانی آلومینیوم تاثیر مستقیم دارد. قرارداد وابستگی روس‌ها به چین فرآیند تولید محصول میانی را که بین بوکسیت و فلز اولیه در فرآیند تولید آلومینیوم قرار دارد تقویت می‌کند و از این رو بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر این قرارداد قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر در حال حاضر با توجه به کاهش تقاضای غربی‌ها برای آلومینیوم روسیه، چین به عنوان یک بازار مهم برای محصولات نهایی روسال در حال ظهور است. تنظیم مجدد تجارت آلومینیوم یکی دیگر از تغییرات اساسی الگو‌های تجارت کالایی روسیه در پی جنگ با اوکراین است، اما شکستگی زنجیره تامین آلومینیوم جهانی هنوز در حال تحول است و می‌توان گفت که توافق چین و روسیه ظرف این هفته ممکن است آخرین مورد از تغییرات الگوی تجارت جهانی نباشد.

روسال در هفته‌های پس از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دسترسی به حدود ۲.۵میلیون تن آلومینا را از دست داد. چین در سال ۲۰۲۲ بیش از یک‌میلیون تن آلومینا صادر کرد که ۸۴۳‌هزار تن از آن توسط روسیه خریداری شد. این الگو در سال ۲۰۲۳ گسترش یافت و صادرات به روسیه با ۲۲‌درصد افزایش سالانه به ۸۰۵‌هزار تن در مدت زمان ژانویه تا سپتامبر رسید.

دورخیز آلومینیوم برای جهش قیمت

روابط تجاری روسیه و چین هر روز در حال گسترش بوده که این موضوع در وهله اول یک تحول سیاسی است؛ چراکه چین و روسیه دو قطب اصلی در حوزه آلومینیوم هستند. این اتفاق تاثیر مستقیم بر آینده قیمتی فلزه نقره‌ای می‌گذارد. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینیوم تا پایان سال ۲۰۲۳ به مسیر صعودی خود ادامه دهد. با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی پیش‌بینی می‌شود میزان دادوستد برای فلز نقره‌ای افزایش یابد و از طرفی آغاز فعالیت‌های مربوط به ذخیره آلومینیوم در انبار‌ها افزایش میزان تقاضا برای این فلز را در پی خواهد داشت. با توجه به اینکه منشأ تولید حدود ۸۰‌درصد از موجودی‌های انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن مربوط به روسیه است، می‌توان شاهد کاهش دسترسی به آلومینیوم با منشأ تولید غیر از روسیه بود.

در نتیجه، انتظار می‌رود اختلاف قیمت‌ها محدودتر و موجودی انبار‌ها تحت فشار قرار بگیرد. این عوامل با دیدگاه صعودی کوتاه مدت ارائه‌شده توسط موسسه «Fastmarkets» مطابقت دارند؛ چراکه مصرف‌کنندگان در بحبوحه افزایش فعالیت‌های مرتبط با ذخیره سازی مجدد در انبار‌ها تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند. پیش‌بینی‌ها برای ماه سپتامبر حاکی از آن بود که قیمت آلومینیوم برای کوتاه‌مدت مسیر صعودی را طی کند و میانگین قیمت ماهانه این فلز به حدود ۲‌هزار و ۱۷۷دلار به ازای هر تن برسد که در مقایسه با قیمت ۲‌هزار و ۱۳۴دلاری ماه اوت سال‌جاری افزایش داشته است. با رسیدن به پایان سال جای میلادی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت فلز نقره‌ای تحت‌تاثیر وضعیت اقتصادی در سطح کلان و خرد و همچنین تقویت روابط چین و روسیه روند صعودی را در پیش بگیرد.

تاختن فلز نقره‌ای پشت دست بازار جهانی

تالار صنعتی بورس‌کالا در روز یکشنبه هفتم آبان‌ماه میزبان ۵‌هزار و ۵۰ تن انواع شمش آلومینیومی بود که با تقاضای ۱۰‌هزار و ۱۰۰تنی مواجه شد و ۵‌هزار و ۵۰ تن شمش عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. دادوستد شمش آلومینیومی در هفته جاری با میانگین قیمت پایه ۸۳‌هزار و ۳۵۵تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد که نسبت به میانگین قیمت پایه معاملات روز ۳۰ مهر با قیمت ۸۱‌هزار و ۹۹۳ تومان به ازای هر کیلوگرم ۱.۶‌درصد افزایش داشته است. این در حالی است که میزان عرضه و معاملات انواع شمش آلومینیوم همچون هفته گذشته بوده و تغییری نداشته است.

رشد قیمت شمش آلومینیوم در بازار فیزیکی را می‌توان به افزایش نرخ ارز تحت‌تاثیر ادامه جنگ در نوار غزه نسبت داد. از طرفی افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور چین و روسیه به عنوان دو قطب اصلی در حوزه فلزات رنگی به‌خصوص آلومینیوم و همچنین افزایش تقاضا برای آلومینیوم در بازار‌های جهانی موجب صعودی شدن قیمت آلومینیوم در بورس فلزات جهانی شد که قیمت داخلی فلز نقره‌ای نیز تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی روند افزایشی را در پیش گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده