تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۲۳۱۷۵
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیر کل دفتر اکتشاف وزارت صمت:

تهیه نقشه زمین شناسی مناطق دارای پتانسیل معدنی تا ۵ سال دیگر به نتیجه خواهد رسید

‌می‌متالز - ابراهیم مولابیگی، مدیر کل دفتر اکتشاف وزارت صمت گفت: در طی دو سال در حدود ۶۰ شیت نقشه ۵۰ هزار از مناطق دارای پتانسیل معدنی تهیه شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در قالب توافقنامه و برنامه‌ای مشارکتی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به تعریف برنامه‌ای تحولی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی کشور کرد.

ابراهیم مولابیگی، مدیر کل دفتر اکتشاف وزارت صمت در حاشیه نمایشگاه ایران کانمین اظهار داشت: مدیر کل دفتر اکتشاف وزارت صمت ادامه داد: متوسط این امر سازمان زمین شناسی کشور است. مهرماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو در قالب طرح تحول زمین‌شناسی منعقد شده که این فرآیند کماکان ادامه دارد.

نقشه پتانسیل معدنی کردستان و خراسان تحویل وزارت صمت شد

او ادامه داد: قرار است در قالب طرح تحول زمین‌شناسی نقشه یک پنجاه هزار کل کشور در راستای شناسایی نقاط دارای پتانسیل معدنی در کشور و واگذاری به سرمایه گذار تهیه شود. این فعالیت از مهرماه سال ۱۴۰۰ در ۱۱ استان آغاز شده و تاکنون در برخی استان‌ها از جمله خراسان و کردستان به پایان رسیده و نقشه‌های به دست آمده تحویل وزارت صمت شده است. این فرآیند در استان‌هایی مثل قم، مرکزی، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، یزد و خراسان رضوی نیز در حال انجام است.

تهیه ۶۰ شیت نقشه ۵۰ هزار در ۲ سال

وی افزود: این اتفاق مبارک براساس وظایفی که قانون‌گذار بر عهده وزارت صمت گذاشته توسط دولت انجام می‌شود. متاسفانه علی رغم گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی این موضوع تاکنون مانده است، اما خوشبختانه در زمان دولت آقای رئیسی این فرآیند مجددا آغاز شد. در طی دو سال در حدود ۶۰ شیت نقشه ۵۰ هزار نیز تهیه شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

نقشه‌ها برای واگذاری معادن به سرمایه گذاران تهیه می‌شود

مولابیگی تصریح کرد: امیدواریم ظرف ۵-۴ سال آینده بتوانیم یک ۵۰ هزار کل کشور را به شرط تامین اعتبار در قالب طرح تحول زمین‌شناسی در وزارت خانه به نتیجه برسانیم. با انجام این طرح پتانسیل‌های معدنی کشور کاملا محرز و مرحله پی‌جویی و شناسایی انجام می‌شود. در نهایت نقشه به دست آمده یا در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و یا به بخش دولتی و خصوصی برای ادامه اکتشاف واگذار می‌شود.

استفاده از خدمات و دانش فنی در دستور کار

وی در نهایت تاکید کرد: محتمل است تهیه این نقشه از خدمات و دانش فنی کشور‌های خارجی نیز استفاده کنیم، چون ظرفیت و پتانسیل سازمان زمین‌شناسی اجازه نمی‌دهد ظرف ۵-۴ سال بتوانیم نقشه ۵۰ هزار کل کشور را تهیه کنیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده