تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۲۳۳۵۹
سرویس خبر : انرژی

سازوکار مجلس برای تامین برق مورد نیاز صنایع و معادن

‌می‌متالز - نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سازوکاری برای تامین برق مورد نیاز صنایع و معادن تعیین کردند که به موجب آن واحد‌های صنعتی و معدنی و کشاورزان مجاز به طراحی و اجرای طرح‌های تولید و یا ارتقای بهره‌وری برق می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، بند «پ» ماده ۴۸ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به منظور تأمین پایدار برق مورد نیاز صنایع و معادن به ویژه در زمان اوج مصرف و ناترازی آن در کشور:

۱- واحد‌های صنعتی و معدنی و کشاورزان مجازند به طراحی و اجرای طرح‌های تولید و یا ارتقای بهره وری برق اقدام نمایند. وزارتخانه‌های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی و صمت موظفند با استفاده از زیرساخت‌های موجود در اختیار خود، در قبال دریافت هزینه مربوط نسبت به اجرای این حکم اقدام نمایند به طوری که برق تولید و یا صرفه جویی شده را بدون اعمال محدودیت وفق قراردادی که با وزارت نیرو منعقد می‌نماید در اختیار واحد‌های مذکور و یا واحد‌های طرف قرارداد آن‌ها قرار دهند. قطع برق این واحد‌ها متناسب با مقادیر تولید و یا صرفه جوئی شده آن‌ها و تعیین سقف برای این واحد‌ها در تأمین برق از این محل، ممنوع است. آئین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت نیرو و با هماهنگی وزارتخانه‌های نفت، جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت طی مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲- احداث و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط بهره برداران معادن و یا طرف‌های قرارداد آن‌ها در داخل محدوده معدنی یا در جوار آن به میزان ۲۰ درصد سرمایه گذاری در نیروگاه (به تأیید وزارت نیرو) مشمول معافیت موضوع تبصره (۵) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون معادن مصوب سال ۱۳۹۰ در دوره اجراء، می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده