تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۲۳۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معدن آق دربند سرخس

بازگشت قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور به چرخه تولید

‌می‌متالز - معدن آق دربند سرخس که قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور است، پس از چند ماه توقف استخراج، بازگشایی شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت معادن خاور یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که معدنقدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشوردرسرخس به دوباره به چرخه تولید برگشت آق دربند را پس از تجهیز و ایمن‌سازی تونل‌های آن، در یکی از محروم‌ترین مناطق بازگشایی کرد.

مدیرعامل شرکت معادن خاور گفت: معدن آق دربند در منطقه مزداوند از توابع شهرستان سرخس در ۱۵۰ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده و متعلق به شرکت معادن خاور است که بیش از ۸۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این معدن در سال ۱۳۱۷ کشف شد و در سال ۱۳۲۴ به ثبت رسید.

محمد محسنی ثانی با اشاره به استخراج محصول زغال سنگ از این معدن گفت: زغال سنگ استخراج شده از معدن آق دربند به صورت زغال سنگ‌های کک شو است که برای کارخانجات فولاد و دیگر مصارف صنعتی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

او با اشاره به افزایش ظرفیت استخراج صورت گرفته با راه‌اندازی این معدن افزود: با تجهیز، ایمن‌سازی و راه‌اندازی معدن، توانستیم ظرفیت استخراج زغال سنگ را از ۲۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن در ماه افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت معادن خاور افزود: در تلاش هستیم ضمن افزایش تولید برای فراهم‌سازی سوخت مورد نیاز صنایع کشور، به سهم خود نقشی در راستای تامین این ماده راهبردی ایفا کنیم.

او با اشاره به اجرای عملیات ایمن‌سازی این معدن طی دو ماه هم گفت: در این راستا با صرف هزینه ۲ میلیارد ریالی، اقداماتی همچون تهیه سیستم‌های ایمنی، تعبیه تهویه‌های قوی، نصب تجهیزات برای خروج گاز‌های سمی و قابل انفجار صورت گرفت.

محسنی ثانی معدن آق دربند را یکی از معادن مهم شهرستان سرخس و شرق کشور دانست و گفت: این معدن تنها معدن زغال سنگ در منطقه است و ساکنان روستای آق دربند و دیگر روستا‌های اطراف، در آن مشغول به کار هستند و نه تنها اقتصاد مردم چندین روستا معطوف به آن است، بلکه اقتصاد معدنی شرق کشور را تحت ثاتیر خود قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما خراسان رضوی

عناوین برگزیده