تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۳۲۳۵۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در گفتگو با می‌متالز عنوان کرد:

نوع استراتژی ورود به صنعت فولاد سبز، باید با نگاه فولاد آبی باشد

‌می‌متالز - شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه، برنامه‌های توسعه‌ای قابل توجهی دارد. این واحد فولادسازی در سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ حضوری فعال داشت.

به گزارش می‌متالز، «محمد کمال‌زاده» مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در گفتگو با «می‌متالز» و در پاسخ به این پرسش که چه ارزیابی از برگزاری سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ دارید، اظهار کرد: در کل برگزاری سمپوزیوم‌ها به‌عنوان محل گردهمایی صاحبان و فعالان صنعتی، منجر به هم‌افزایی بیشتر این فعالان می‌شوند. در سمپوزیوم فولاد امسال همانند سال‌های قبل شاهد حضور شرکت‌کنندگان و برگزاری گفتمان‌های خوبی بودیم که امیدواریم برای طرفین ثمربخش باشد.

نوع استراتژی ورود به صنعت فولاد سبز، باید با نگاه فولاد آبی باشد

کمال‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا تولید فولاد سبز محقق‌شدنی است، گفت: همان‌گونه که در پنل سمپوزیوم اعلام کردم، باید نوع نگاه و استراتژی ما به سمت فولاد سبز تغییر کند. به نظر من فولاد سبز به شکلی که در حال حاضر در مجامع علمی عنوان می‌شود، شاید قابل اجرا نباشد و دلیل آن هم بحث هزینه‌هاست، هم هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هم هزینه‌هایی ناشی از تغییر فرآیند به صورت کامل برای تولید فولاد سبز.

وی در ادامه یادآور شد: دولت چین از حدود ۹۶۰ میلیون تن فولاد ۹۰ درصد یعنی حدود ۸۷۰ میلیون تن آن را از راه کوره‌بلند تولید می‌کند؛ حال اگر این حجم تولید با روشی که گفته می‌شود به سمت فولاد سبز برود، نیاز به حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که به هیچ‌وجه اقتصاد دنیا و کشور‌های بزرگ تولیدکننده فولاد، اجازه این حجم از سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. به نظر من، نوع استراتژی و ورود به صنعت فولاد سبز باید با نگاه فولاد آبی باشد؛ یعنی ما فناوری را تغییر ندهیم، اما از انتشار گاز‌ دی اکسید کربن به فضای جو (انتشار گاز‌های گلخانه‌ای) جلوگیری کنیم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در ادامه توضیح داد: ۱۹ درصد فولاد دنیا در اروپا تولید می‌شود و ۱۴ تا ۱۵ درصد فولاد جهان در اروپا مصرف می‌شود، یعنی از ۱۰۰ درصد فولاد تولیدی در دنیا، یک‌ششم آن در اروپا مصرف می‌شود. از سویی کشور‌های مصرف‌کننده فولاد عمدتا تولیدکنندگان بزرگ فولاد هستند و این کشور‌ها ممکن است که به سمتی پیش بروند که اصلا به اروپا صادرات فولاد انجام ندهند تا جریمه نشوند، چون تغییر و سرمایه‌گذاری در روش‌هایی که ارائه می‌شود هزینه‌های بالایی دارد، از این‌رو از صادرات فولاد به اروپا چشم‌پوشی می‌کنند و به سمت کشور‌های غیراروپایی پیش می‌روند. چین، هند و آمریکا مخالف این موضوع هستند، اما مساله حفاظت از محیط زیست یک موضوع بسیار مهم است که همه کشور‌ها روی آن اتفاق‌نظر دارند؛ از این‌رو معتقدند باید در حوزه زیست محیطی و گاز‌های گلخانه‌ای اقدامات خوبی انجام شود. سیستم سی‌سی‌یو یا جمع کردن گاز‌های دی‌اکسیدکربن و تبدیل آن به کالایی که ارزش‌افزوده آن از فولاد هم بیشتر است، باعث می‌شود شرکت‌هایی که تولیدکننده فولاد هستند با یک نگاه اقتصادی به این سمت بروند.

نوع استراتژی ورود به صنعت فولاد سبز، باید با نگاه فولاد آبی باشد

برنامه‌های فولاد آلیاژی ایران

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران همچنین درباره ظرفیت تولید و میزان صادرات این شرکت اظهار کرد: ما دو برنامه در فولاد آلیاژی داشتیم؛ یکی از آن‌ها را روی کدال گذاشته‌ایم. ما یک برنامه سخت‌گیرانه برای ارزشیابی تیمی که در فولاد آلیاژی کار می‌کنند، در نظر گرفته‌ایم، به طبع برنامه کدال پایین‌تر بود و برنامه خود ما از آن‌ها سخت‌گیرانه‌تر بود. خوشبختانه در حال حاضر از برنامه سخت‌گیرانه جلوتر هستیم. عملکرد فولاد آلیاژی خوب بوده که ثمره یک کار گروهی و دلسوزانه دسته‌جمعی است که در نهایت باعث‌شده این رکورد‌ها به دست آید. در این مسیر، تحقق هدف‌ها نشان‌دهنده هماهنگی بین عوامل تولید است.

کمال‌زاده در ادامه درباره میزان صادرات این مجموعه گفت: ما در سال ۱۴۰۱، به میزان ۳۰۰۰۰ تن صادرات داشتیم و برنامه داشتیم که در سال ۱۴۰۲ به صادرات ۱۰۰۰۰۰ تنی برسیم، در حال حاضر صادرات ما بالای ۵۰۰۰۰ تن است و مطمئنم ۱۰۰۰۰۰ تن را محقق خواهیم کرد.

وی همچنین درباره چالش‌های پیشروی فولادسازان گفت: قوانین خلق‌الساعه می‌تواند ما را دچار مشکل کند که البته در بحث ارز شاهد مشکل در خصوص کوتاژ صادراتی بودیم. البته دولت در حال برطرف کردن این مساله است و ما نیز مانند واحد‌های دیگر درگیر این چالش هستیم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران همچنین درباره یزد یک خاطرنشان کرد: این پروژه نزدیک به راه‌اندازی است، البته به صورت غیررسمی در حال تولید تجاری هستیم، اما افتتاح آن را موکول کرده‌ایم به این موضوع که چند هزار تن تولید داشته باشیم تا به مرحله تولید تجاری برسیم. برنامه داریم که یک کارخانه در حال تولید کاملا تجاری را افتتاح کنیم که حدودا اواخر آبان ماه خواهد بود.

کمال‌زاده درباره ظرفیت این واحد نیز عنوان کرد: ظرفیت این کارخانه تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شمش‌های آلیاژی است که امیدواریم اگر به تولید رسیدیم از این عدد نیز فراتر برویم.

گرفتار چالش تامین برق و گاز

وی درباره زیرساخت‌ها نیز گفت: آن بخش‌هایی که مربوط به ماست، در حال برنامه‌ریزی و اجرا هستیم، اما بخش‌هایی که از توان و برنامه‌ریزی ما خارج است، متاسفانه دچار عدم هماهنگی است. ما برنامه نیروگاه ۳۳۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را داریم کهدر ارتباط با زمین و مجوز خوراک آن قول‌هایی به ما داده شده، اما هنوز کاری انجام نشده است. در زمینه تامین برق و گاز مشکل داریم و در سایر بخش‌ها مشکل خاصی نداریم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده