تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۳۷۹۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

قطار نوسازی بافت فرسوده روی ریل افتاد؟ / طرح کلید به کلید در آستانه اجرا

‌می‌متالز - یکی از گزینه‌هایی که دولت برای تشویق نوسازی در محدوده بافت فرسوده در نظر گرفته، طرح کلید به کلید در بافت فرسوده است که بر اساس آن، مالکان این محدوده‌ها می‌توانند ملک خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند؛ بالاخره امروز مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصویب آیین‌نامه اجرایی این طرح در دولت و ابلاغ دستورالعمل آن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ایران سال‌هاست با بحران کمبود زمین مناسب برای ساخت مسکن روبه‌روست و همین مساله باعث شده است، موضوع نوسازی بافت فرسوده به میان آید. حتی بخشی از برنامه هفتم نیز به این مسئله اشاره دارد و دولت نیز طرح‌هایی تشویقی برای این امر در نظر گرفته است.

یکی از طرح‌های تشویقی برای تحریک مردم به ساخت و ساز در این نواحی، طرح کلید به کلید در بافت فرسوده است. بر این اساس، دولت در ماده ۱۲۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی را مجاز کرده است به ساکنان بافت‌های فرسوده این فرصت را بدهد تا واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند. طرحی که به‌نظر می‌رسد از امروز قرار است در مسیر جدی‌تری قرار بگیرد.

شرایط ورود به طرح کلید به کلید

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این راستا از تصویب آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید در دولت و ابلاغ دستورالعمل آن خبر داده است. طبق گفته محمد آئینی قرار است امسال در طرح کلید به کلید، ۱۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده نوسازی شود.

او همچنین در این مورد توضیح داده است: «در آئین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید (کلید به زمین) آمده است که متقاضیان باید سند رسمی ۶ دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح که سند غیررسمی یا سند قولنامه‌ای در اختیار دارند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.»

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال و ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در رابطه با سنددار کردن املاک تصرف‌شده در سکونتگاه‌های غیررسمی، یادآور شده است: «افرادی که ملک آن‌ها در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.»

افزایش سقف وام بافت فرسوده

البته طرح کلید به کلید تنها طرح تشویقی دولت برای افزایش روند نوسازی در بافت فرسوده نیست و مدتی پیش بانک مسکن از افزایش سقف وام نوسازی بافت فرسوده خبر داده است

بر این اساس وام نوسازی بافت فرسوده در محدوده‌ها و محلات مشمول این طرح به ازای ساخت هر واحد، به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. تسهیلات از سه منبع تودیعی دولت، منابع بدون سپرده بانک و منابع داخلی بانک (اوراق ممتاز) قابل پرداخت است

سود تسهیلات بافت فرسوده با توجه به اینکه از چه منبعی تامین می‌شود متغیر است. ۱۸۵ میلیون تومان آن پرداختی از سمت دولت با نرخ سود صفر درصد، منابع بدون سپرده بانک ۱۸۵ میلیون تومان با نرخ سود ۲۳ درصد و از محل اوراق ممتاز ۱۸۰ میلیون تومان باقیمانده آن با نرخ ۲۱.۵ درصد پرداخت می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده