به گزارش میمتالز، در بازار خودرو روز گذشته شاهد ثبات قیمت در اغلب مدلها بودیم. در بازار خودروهای خارجی نیز بیشتر نمونهها ثبات قیمت داشته و در تعداد اندکی هم شاهد تغییرات بها بودیم. این ثبات قیمت درحالی اتفاق افتاد که روز گذشته، نرخ ارز بهنسبت روز یکشنبه هیچ تغییری نکرد و با همان قیمت در بازار سرمایه کار خود را آغاز کرد و شاهد نوسان چندانی در بازار نبودیم.
در این میان، خبرهایی از دور جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه بهگوش میرسد و این احتمال وجود دارد که در دور جدید، محصولات ایرانخودرو و سایپا نیز برای عرضه به این سامانه معرفی شوند.
۶ ماه از آخرین مرحله عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو میگذرد و حالا ظاهرا قرار است برخی محصولات ایرانخودرو و سایپا بهزودی در این سامانه بهفروش برسند؛ البته هنوز زمان دقیق عرضه این محصولات مشخص نیست. آخرین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مربوط بهمحصولات خودروسازان خصوصی بود که از دوشنبه ۲۴ تا پنجشنبه ۲۷ مهرماه انجام شد.
متقاضیان با مراجعه بهسایت، ۹ محصول شرکتهای مدیرانخودرو، کرمانموتور، خودروسازی ایلیا و سانیارموتور پارسیان را انتخاب و ثبتنام کردند. مرحله قبلی عرضه خودروهای داخلی به دوم اردیبهشتماه امسال بازمیگردد که حدود دو میلیون نفر در این مرحله ثبتنام کردند. با این وجود عرضه پیش روی خودروسازان داخلی قرار نیست به این وسعت باشد؛ بلکه تنها برخی محصولات آنها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بهفروش خواهد رسید.
فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در دو حالت انجام خواهد شد. براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه قرار شده نوع جدیدی از نحوه عرضه خودرو در سامانه انجام شود تا در آن خودروساز علاوهبر فروش محصولات جدید، مازاد تولیدات خود را نیز در سامانه یکپارچه بارگذاری کند. بدین معنا که در حالت اول، فروش محصولات جدید خودروسازان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این محصولات چندی پیش توسط شورای رقابت قیمتگذاری شدند. دسته دوم از محصولات ایرانخودرو و سایپا که بهزودی عرضه میشوند، مربوط بهمحصولات مازاد این خودروسازان است. منظور از محصولات مازاد، خودروهایی هستند که در دو مرحله پیشفروش خودرو در اسفندماه سال گذشته و اردیبهشتماه سال جاری بهفروش رفتند؛ اما در ادامه خریداران بهدلایل مختلف از خرید انصراف دادند.
از آنجا که طبق دستورالعمل شورایرقابت، عرضه خودرو تنها باید در قالب سامانه یکپارچه انجام شود، خودروسازان باید این محصولات را در قالب عرضه جدید در این سامانه بهفروش میرساندند که گویا قرار است این عرضه در کنار فروش محصولات جدید دو خودروساز بزرگ کشور انجام شود.
محصولات جدیدی که قرار است بهزودی در سامانه یکپارچه عرضه شوند، در هفتههای گذشته با حواشی زیادی همراه بودند. در واقع خودروسازان با اضافه کردن چند آپشن بهمحصولات قدیمی، این محصولات جدید را عرضه کردند. همچنین شورایرقابت ۲۲ شهریورماه، قیمت ۵ محصول سایپا و ۲۶ مهرماه، بهای ۸ محصول ایرانخودرو را اعلام کرد. اما ماجرا تنها رشد قیمت نبود.
درواقع از ابتدای سال جاری، سازمان ملی استاندارد دیگر اجازه تولید و فروش خودروهایی را که مجهز بهاستانداردهای ۸۵ گانه نباشند، نمیدهد؛ بنابراین خودروسازان چارهای نداشتند جز اینکه آپشنهای مورد نظر سازمان استاندارد را بهمحصولات خود اضافه کنند و قطعا این فرآیند نیز برای تولیدکنندگان خودرو بیهزینه نبوده است. بههمین دلیل قیمت جدیدی برای محصولات ارتقایافته خودروسازان صادر شد. این موضوع سبب شد برخی افرادی که پیش از این، در دو مرحله پیشفروش خودرو، محصولات مورد نظر خود را خریداری کرده بودند و حالا بهیکباره با رشد قیمت مواجه شدند، از خرید خود انصراف دهند. بخش زیادی از محصولات مازادی که قرار است بهزودی در سامانه یکپارچه بهفروش برود، حاصل همین فرآیند است.
برخی خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۷ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۷ میلیونتومان کاهش ۶۱۵ میلیونتومان، شاهین اتومات با ۶ میلیونتومان کاهش ۷۳۲ میلیونتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵ میلیونتومان کاهش ۴۸۰ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۴ میلیونتومان کاهش ۶۶۱ میلیونتومان و کوییک R اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیونتومان کاهش ۴۵۷ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین در میان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۲ تا ۱۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که امویام X ۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۲۸۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۵۴۰ میلیونتومان و هایما S ۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۳۴۰ میلیونتومان خریدوفروش شدند.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که ارزش میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان رسید. از طرفی نیسان ایکس تریل با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان اعلام قیمت شدند.
همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد کاهش قیمت ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که بامو ۷۳۰ Li با ۵۰۰ میلیونتومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان و بامو ۵۳۰ i با ۲۰۰ میلیونتومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.