تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۲۳۸۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش تقاضا و ادامه روند نزولی قیمت جهانی لیتیوم

‌می‌متالز - قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه دوم نوامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت. فعالان بازار، این مساله را به تداوم کاهش حجم تقاضا برای این فلز نسبت دادند.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیتیوم چین به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن در بازار از سوی مصرف‌کنندگان با روند نزولی مواجه شد. همچنین قیمت لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی به دنبال روند نزولی قیمت آن در چین و کاهش تقاضا برای این فلز از سوی این کشور سقوط کرد.

به علاوه، قیمت این فلز در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن و عمکلرد ضعیف در بازار کشور‌های آسیای شرقی با روند نزولی همرچیناه بود. قیمت لیتیوم در دیگر بازار‌های جهان نیز روند نزولی را در میان کاهش تقاضا برای این فلز به ثبت رسانده است.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین بیان کرد: وضعیت فعلی در بازار لیتیوم چین همچنان ادامه دارد. قیمت این فلز در حال کاهش بوده و حجم تقاضا برای آن محدود شده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای لیتیوم در سال ۲۰۲۴ نیز به همین روال فعلی ادامه داشته باشد.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با توجه به کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم در سال ۲۰۲۳، مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی برای دریافت تخفیف‌های بیشتر در قرارداد‌های بلندمدت در سال ۲۰۲۴، فروشندگان را تحت فشار قرار داده‌اند.

به گفته برخی از فعالان بازار، با وجود حجم معاملات محدود نمک‌های لیتیوم در بازار فیزیکی چین، قیمت لیتیوم در این بازار همچنان به روند نزولی خود هرچند با شیب کند ادامه می‌دهد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم با اشاره به روند نزولی در بازار این فلز، اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ماه‌های پایانی سال، اولویت مصرف‌کنندگان مراجعه به ذخایر انبار لیتیوم خود است.

وی در ادامه افزود: بازار لیتیوم هیدروکسید، به مراتب رکود بیشتری را نسبت به بازار کربنات لیتیوم تجربه می‌کند. هم‌اکنون موجودی‌های انبار هیدروکسید در بازار فیزیکی افزایش یافته است؛ در حالی که با توجه به عملکرد ضعیف بخش باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین، تقاضا برای لیتیوم هیدروکسید با محدودیت مواجه است.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۱۵۸ هزار تا ۱۶۵ هزار یوان (۲۱،۵۹۱ تا ۲۲،۵۴۷ دلار) را در روز پنج‌شنبه دوم نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود دو هزار تا پنج هزار یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند.

همچنین ارزیابی هفتگی این موسسه برای هیدروکسید لیتیوم با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین قیمت ۱۴۵،۰۰۰ تا ۱۶۰،۰۰۰ یوان در هر تن را در پنج‌شنبه ۲ نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۱۵۰،۰۰۰ تا ۱۶۰،۰۰۰ یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۵،۰۰۰ یوان در هر تن کاهش داشت.

کاهش قیمت لیتیوم در کشور‌های آسیای شرقی

قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی کشور‌های آسیای شرقی در هفته پایانی اکتبر ۲۰۲۳ به دنبال عملکرد ضعیف این فلز در بازار داخلی چین، روند نزولی به خود گرفت. در همین راستا، فعالان بازار عنوان کردند که یک رکود نسبی در بازار فیزیکی حکم‌فرماست و حجم تقاضا برای این فلز در این بازار با کاهش مواجه شده است.

یکی از مصرف‌کنندگان در بازار کشور‌های آسیای شرقی با تایید روند کاهشی در بازار فیزیکی، به موسسه «Fastmarkets» گفت: تقریبا هیچ تقاضایی برای نمک لیتیوم در بازار فیزیکی وجود ندارد و دلیل این مساله را می‌توان به کاهش حجم عرضه و تقاضا برای نمک لیتیوم در بازار این کشور‌ها نسبت داد.

یکی از مصرف‌کنندگان مستقر در یکی از کشور‌های آسیای شرقی، حجم موجودی لیتیوم هیدروکسید در انبار‌های خود را مناسب ارزیابی و مطرح کرد که اخیرا هیچ معامله‌ای برای خرید این ماده در بازار فیزیکی انجام نداده است و در آینده نزدیک هم نیازی به خرید آن نخواهد داشت.

وی معتقد است که احتمالا وضعیت فعلی بازار لیتیوم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به همین شکل خواهد بود. یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم، تبعیت بازار لیتیوم در کشور‌های آسیای شرقی از روند کاهشی در بازار لیتیوم در چین را مساله‌ای طبیعی قلمداد کرد.

این تولیدکننده، چشم‌انداز نامناسبی برای تقاضای نمک لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی برای سال ۲۰۲۴ در بحبوحه وضعیت رکود اقتصادی در سطح کلان جهانی را پیش‌بینی کرد.

وی، انجام مذاکرات برای ثبت قرارداد‌های بلندمدت در سال ۲۰۲۴ را امری دشوار دانست و یادآور شد: مصرف‌کنندگان هیدروکسید لیتیوم کمتری نسبت به حجم خریداری شده در سال جاری می‌خواهند، اما به دنبال دریافت تخفیف‌های بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۳ از فروشندگان هستند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۲۱ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه دوم نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در روز ۲۷ اکتبر تغییری را تجربه نکرد، اما نسبت به قیمت ۲۲ تا ۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

به علاوه، ارزیابی روزانه این موسسه برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۲۱ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه دوم نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در روز ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ تغییری را تجربه نکرد، اما نسبت به قیمت ۲۱٫۵ تا ۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۰٫۵ تا یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم در بازار اروپا و آمریکا

قیمت لیتیوم در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته پایانی ماه اکتبر ۲۰۲۳، به روند نزولی خود ادامه داد و این روند همچنان ادامه دارد. برخی منابع با اشاره به کاهش حجم تقاضا در بازار فیزیکی این دو منطقه از جهان، وضعیت کنونی این بازار را برگرفته از عمکلرد ضعیف لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی عنوان کردند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا را حدود ۲۱٫۵ تا ۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی کرد که نسبت به آخرین قیمت تعیین شده یعنی ۲۲ تا ۲۵ دلار به ازای هر کیلوگرم، حدود ۰٫۵ تا یک دلار کاهش داشت.

اخرین ارزیابی این موسسه برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا، رقم ۲۱٫۵ تا ۲۴ دلار در هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه دوم نوامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به آخرین قیمت ثبت شده یعنی ۲۲ تا ۲۵ دلار در هر کیلوگرم، حدود ۰٫۵ تا یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را تجربه کرد.

برابری قیمت خرید میان کربنات لیتیوم و باتری هیدروکسید، به کمترین میزان خود در مناطق اروپا و آمریکا رسیده است؛ البته این موضوع در بازار با نقدینگی بیشتر در آسیا در بخش حمل‌‎ونقل کالا‌ها از طریق راه دریا بیشتر به چشم می‌خورد.

قیمت‌های لیتیوم با خلوص صنعتی در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز روند نزولی مشابهی را تجربه می‌کند. با این حال، هیدروکسید لیتیوم با خلوص صنعتی در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، حاشیه پریمیوم خود را نسبت به لیتیوم کربنات در بازار‌های کشور‌های آسیایی که امکان تخفیف بیشتری برای خرید آن وجود دارد، حفظ کرد.

یکی از فعالان در بخش فرآوری این مواد اولیه مستقر در اروپا و آسیا مطرح کرد: قیمت‌های بین‌المللی بین لیتیوم کربنات و هیدروکسید لیتیوم علی‌رغم مبلغ تخفیف زیادی که در هیدروکسید لیتیوم در بازار داخلی چین امکان دریافت آن وجود دارد، همچنان برابری قیمت خرید خود را حتی با وجود حجم ذخایر انبار فعلی این مواد در چین حفظ می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده