تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۴۷۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عیار پایین لیتیوم ایران

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن مس ایران گفت: ذخایر لیتیوم ایران از جمله معدن لیتیوم همدان از لحاظ اقتصادی از ارزش پایینی برخوردار است

به گزارش می‌متالز، دکتر مشکانی، عضو هیات مدیره انجمن مس ایران و فعال بخش معدن در رابطه با میزان ذخایر اقتصادی معادن لیتیوم ایران گفت: در رابطه با ذخیره لیتیوم در کشور، اگر معدن لیتیوم همدان را اشاره کنیم، در همان ابتدا اشتباهی که در اطلاع رسانی صورت گرفت از ذخیره قطعی با عیار بالا لیتیوم در این منطقه خبر داده شد، ولی در حقیقت مقدار ذخیره‌ای که در این معدن وجود دارد با ناخالصی‌های زیادی همراه است که از لحاظ اقتصادی از ارزش پایینی برخوردار است.

عضو هیات مدیره انجمن مس ایران گفت: به صورت کلی سه نوع لیتیوم در طبیعت وجود دارد، لیتیوم سنگی که در پگماتیت‌ها و اسکارن‌ها یافت می‌شود، لیتیوم شورابه‌ای که همانطور که از نامش پیداست در شورابه‌ها یافت می‌شود و لیتیوم‌های رسی که از نظر ساختار و عیار بدترین نوع یافت شده لیتیوم‌ها می‌باشد.

وی در ادامه افزود: حال با توجه به این یافته‌های علمی، لیتیوم همدان از نوع لیتیوم‌های دست سوم یعنی رسی می‌باشد و لیتیوم‌های رسی از لحاظ اقتصادی عیار آن در دنیا بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ پی پی ام می‌باشد. با توجه به اکتشافاتی که در محدوده‌های ایران صورت گرفته است عیار لیتیوم بین ۸۰ تا ۲۰۰ پی پی ام می‌باشد که هنوز به مرز اقتصادی برای استخراج نرسیده ایم. به طور کلی برای معرفی معادن در دنیا یک مرز اقتصادی وجود دارد که معادن ما درحوزه لیتیوم شاید به این مرز نزدیک شده باشند، ولی هنوز به این جایگاه اقتصادی نرسیده اند.

مشکانی در رابطه با فرآوری صنعتی لیتیوم گفت: در حوزه فرآوری لیتیوم در مقیاس آزمایشگاهی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است، ولی در حوزه صنعتی تکنولوژی لازم را برای فرآوری لیتیوم را نداریم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده