تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۳۲۵۳۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت لیتیوم صفر می‌شود؟

‌می‌متالز - دو سال قبل موسسات تحقیقاتی از افزایش سنگین تقاضا برای لیتیوم می‌گفتند و نتیجه آن رشد بیش از ۱۰ برابری قیمت لیتیوم کربنات بود، ولی در سال ۲۰۲۳ با کاهش شدید تقاضا برای لیتیوم قیمت آن در مدتی کمتر از یک سال بیش از ۷۷ درصد کاهش یافته است و همچنان تقاضایی در بازار وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، دو سال قبل موسسات تحقیقاتی جهان مانند آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای سنگین برای لیتیوم گفتند، به تعبیر آن‌ها سطح تقاضا برای لیتیوم حیرت‌آور بود. گزارش‌های مختلف نشان می‌داد سطح عرضه لیتیوم تنها پاسخ‌گوی بخش کوچکی از تقاضا تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود، ولی به دنبال آن قیمت لیتیوم در مدت ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد. در اوج خوش‌بینی‌ها نسبت به افزایش قیمت لیتیوم، اتمام سیاست‌های یارانه‌ای دولت چین برای خودرو‌های برقی بازی را تغییر داد تا لیتیوم در بازه زمانی کمتر از ۱ سال بیش از ۷۷ درصد از قیمت خود را از دست بدهد.

ریزش متوالی قیمت لیتیوم در طول ماه‌های گذشته متوقف شدنی نیست. قیمت سنگ لیتیوم کربنات تنها در مدت ۱ ماه گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است و تمام حمایت‌های نمودار قیمتی را یکی پس از دیگری در هم می‌شکند.

قیمت لیتیوم صفر می‌شود؟

قیمت لیتیوم کربنات به پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ رسید و فاصله چندانی با پیش از آغاز روند صعودی سال ۲۰۲۱ ندارد. بدین ترتیب لیتیوم کربنات که در مدت ۲ سال پیش از ۱۰ برابر رشد کرده بود اکنون در حال از دست دادن تمام این رشد در مدتی کمتر از ۱ سال است.

پیش از آغاز روند صعودی لیتیوم در سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن سنگ لیتیوم کربنات ۵۶ هزار یوآن بود و سپس تا ۶۰۰ هزار یوآن تا پیش از سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرد. اکنون قیمت هر تن سنگ لیتیوم کربنات به ۱۳۰ هزار یوان سقوط کرده است و نشریات مختلف مانند متال بولتن مدعی‌اند در بنادر مختلف چین لیتیوم پس از ریزش ۷۷ درصدی قیمت نیز مشتری ندارد.

چشم‌انداز ضعیف تقاضا برای خودرو‌های برقی در چین و آمریکا تقاضا برای لیتیوم را کاهش داده است. رویترز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت انبار تولیدکنندگان باتری برای خودرو‌های برقی دارای سطح قابل توجهی لیتیوم کربنات است و باتوجه به کاهش تقاضا برای خودرو‌های برقی، تولیدکنندگان تمایلی به خرید لیتیوم بیشتر ندارند. تقاضا برای خودرو‌های برقی در چین و آمریکا طی ماه‌های گذشته ضعیف بود در مقابل سطح عرضه تقریبا ثابت است. در این شرایط غول معدنی اسپودوم دومین تولیدکننده بزرگ مواد خام لیتیوم اعلام کرد سطح تولید در استرالیا را طی سال آینده ۲ برابر افزایش خواهد داد و این خبر احتمالا منجر به ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم خواهد شد. تحلیل‌گران یک موسسه تحقیقاتی در چین طی گزارش مدعی شدند احتمال کاهش قیمت لیتیوم کربنات به کانال‌های پیش از سال ۲۰۲۱ وجود دارد. البته دولت چین در هفته‌های گذشته با بسته‌های حمایتی مختلف مانند اعطای تسهیلات در تلاش برای تحریک تقاضا بود، ولی این بسته‌های حمایتی تاکنون در جهت خروج بخش مسکن از رکود بود و تاثیری در بازار خودرو به ویژه خودرو‌های برقی نداشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده