تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۶۷۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

منتظر افزایش قیمت لیتیوم تا ۲۰۲۸ نباشید

‌می‌متالز - قیمت هر تن لیتیوم کربنات برای اولین بار از آگوست ۲۰۲۱ به کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن سقوط کرد. یک موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرد روند نزولی قیمت لیتیوم فعلا ادامه‌دار است و شاید در سال ۲۰۲۸ کسری تقاضا قیمت لیتیوم را صعودی کند.

به گزارش می‌متالز، قیمت هر تن لیتیوم کربنات برای اولین بار از آگوست ۲۰۲۱ به کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن به ازای هر تن سقوط کرد. بازار لیتیوم در طول دو سال گذشته نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کرد. ابتدا قیمت هر تن لیتیوم از محدوده ۵۰ هزار یوآن به ازای هر تن تا ۶۰۰ هزار یوآن افزایشی شد و سپس با آغاز سال ۲۰۲۳ قیمت لیتیوم با سرعت زیادی کاهشی شد.

منتظر افزایش قیمت لیتیوم تا ۲۰۲۸ نباشید

بسته‌های حمایتی جدید دولت چین برای خروج بخش مسکن و بنگاه‌های کوچک از رکود اگرچه موفق به افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه طی هفته‌های گذشته شد، ولی هیچ اثر مثبتی در بازار لیتیوم نداشت تا قیمت سنگ لیتیوم کربنات به ریزش خود ادامه دهد. قیمت هر تن لیتیوم کربنات در طول هفته گذشته ۱۲.۴۴ درصد کاهش یافت. لیتیوم در طول ماه گذشته نیز ۳۴.۹۸ درصد از قیمت خود را از دست تا برآیند قیمتی آن در سال جاری به منفی ۸۲.۶۷ درصد برسد. با این حساب لیتیوم کربنات یکی از سیاه‌ترین دوران خود را در بازار فلزات تجربه می‌کند.

چرا ریزش قیمت لیتیوم متوقف نمی‌شود؟

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی در جهان و به خصوص چین کاهش یافته است، ضمن اینکه احتمالا خودرو‌های الکتریکی چینی برای ورود به بازار اروپا با مشکلات جدیدی مواجه خواهند شد. رویترز در گزارشی مدعی شد انبار تولیدکنندگان باتری برای خودرو‌های برقی نیز در ظرفیت کامل قرار دارد و دیگر خبری از تقاضای جدید از سوی این تولیدکنندگان نیست حتی بعضی از گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهد تولیدکنندگان باتری اتومبیل‌های برقی بخشی از دارایی سنگ لیتیوم کربنات خود را در بازار عرضه کرده‌اند تا لیتیوم شاهد یکی ریزشی‌ترین دوران خود باشد.

افزایش قیمت لیتیوم بماند برای سال ۲۰۲۸

یک موسسه تحقیقاتی در چین مدعی شد موج بعدی کسری عرضه در بازار لیتیوم در سال ۲۰۲۸ اتفاق خواهد افتاد در نتیجه تا آن بازه زمانی نباید منتظر صعود قابل توجهی از قیمتی لیتیوم کربنات بود. با ادامه روند فعلی انتظار می‌رود قیمت لیتیوم کربنات برای مدتی طولاتی کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن برای هر تن باقی بماند و احتمال ادامه نزول تا محدوده کمتر از ۵۰ هزار یوآن نیز وجود دارد، ولی امتحان سقف‌های قیمتی ۶۰۰ هزار یوآن شاید در سال ۲۰۲۸ به بعد اتفاق افتد. پیش از این انتظار می‌رفت افزایش تقاضا با کسری شدید در بازار لیتیوم تا سال ۲۰۲۵ باشد، ولی رکود سنگین حاکم بر بازار لیتیوم تا کنون پیش‌بینی‌ها را تغییر داده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده