به گزارش میمتالز، سیدمیعاد صالحی درباره قطارهای حومهای اظهار کرد: انتظار بخش خصوصی است که قیمت این قطارها معقولتر شود، دولت هم تلاش دارد قیمتها بالا نرود، راهآهن تلاش میکند رفاه بیشتری برای مردم داشته باشد و طبیعی است که راهآهن بابت این موضوع زیان تحمل میکند.
وی با بیان اینکه "بابت قطارهای حومهای سالانه چند ده میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت میکنیم"، افزود: نرخ بلیت قطار تهران ـ پیشوا و ورامین کمتر از ۵ هزار تومان است، یا قطار گرمسار حدود ۱۰ هزار تومان، باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا آنها بتوانند کارشان را انجام بدهند و اقتصادشان تا حدی بچرخد و کمتر زیان کنند.
وی با ابراز اینکه زیان بخش خصوصی را راهآهن تحمل میکند و عملاً راهآهن زیان خواهد کرد، گفت: انتظار است سازمان برنامه و بودجه زیان بخش مسافری ـ ریلی ـ را پرداخت کند تا مسافر از جاده به ریل بیاید.
مدیرعامل راهآهن درباره خطآهن شلمچه ـ بصره یادآور شد: تا کنون ۱۶۰۰ مین در این پروژه کشف یا خنثی شده است و توانستهایم حدود ۱.۵ کیلومتر ریل احداث کنیم. بعد از عملیات مینروبی باید روسازی و ریلگذاری انجام شود تا بتوانیم وارد خاک عراق شویم.
صالحی با اشاره به کلنگزنی این پروژه با حضور معاون اول ریاستجمهوری و نخست وزیر عراق اضافه کرد: سه قسمت در این پروژه داریم حدود ۱۶ کیلومتر مسیر ابتدایی است که باید مینروبی شود که طرف ایرانی دارد انجام میدهد، یک مسیر ۱۶ کیلومتری دیگر باقی میماند که تا اروندرود در میان بصره آنجا جزیره سندباد است. ما باید از روی این رود یک پلی را بسازیم که مشخصات ویژهای این پل دارد. بعد از آنجا با توجه به نقشه جدیدی که راهآهن عراق به ما تحویل داده است با طی یک مسافت کوتاهی وارد ایستگاه جدید در حوالی بصره خواهد و از آنجا هم به کربلا متصل خواهد شد.
اوایل تیرماه امسال مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا درباره مشکلات پیشآمده برای قطار حومهای پیشوا گفته بود: یکی از مسائل مهم قطارهای حومهای نرخ بلیت آنهاست، بهعنوان مثال قیمت بلیت قطار پیشوا با افزایش ۲۹ درصدی حدود ۲۵۰۰ تومان است.
ناصر بختیاری ادامه داد:، اما قیمت تمامشده این بلیت برای شرکت رجا حدود ۶۵ هزار تومان است، آن چیزی که در خوشبینانهترین حالت از محل فروش بلیت به رجا میرسد حدود ۱۸۰۰ تومان است، بهعبارتی دیگر بیش از ۶۳ هزار تومان مابهالتفاوت بلیت مذکور برای هر نفر است که باید آن را به ما پرداخت کند.
وی تأکید کرد: متأسفانه راهآهن این کار را انجام نمیدهد و شرکت رجا نیز بهتبع آن نمیتواند تعمیر و نگهداری قطارها را انجام دهد، به همین دلیل شاهد بروز مشکل در این قطارها هستیم.
مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا با طرح این پرسش که آیا بیمهشدگان تأمین اجتماعی راضی هستند از پول آنها برای قطارهای حومهای هزینه شود، گفت: راهآهن بهعنوان حاکمیت متولی حملونقل ریلی است و طبیعتاً باید وظایف خود را در این بخش انجام دهد.
منبع: خبرگزاری تسنیم