تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۷
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۲۳۹۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دفتر نظام مهندسی معدن ایران با محوریت خراسان جنوبی در افغانستان افتتاح می‌شود

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌هایی که از طرف سازمان نظام مهندسی ایران و توافقاتی که با مقامات کشور افغانستان انجام شده دفتر نظام مهندسی معدن در افغانستان با محوریت خراسان جنوبی افتتاح می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مرتضی جلالی‌فرد در نشست خبری که در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: ارزش مواد معدنی در کشور افغانستان بیش از ۳ تریلیون دلار است که در بعضی از این معادن استحصال مواد به صورت سنتی و در مقیاس پایین انجام می‌شود.

وی گفت: گامی مؤثر در این حوزه صادرات دانش به کشور افغانستان است که هم مقامات جمهوری اسلامی ایران و هم مقامات افغانستان به توافق اجرایی رسیده‌اند و محوریت این دفتر در کابل با خراسان جنوبی خواهد بود. ارائه خدمات نظام مهندسی در همه مراکز استان‌ها انجام می‌شود. در خراسان جنوبی تنها یک نمایندگی در شهرستان‌های طبس و نهبندان است که می‌توان با مراجعه به آن از خدمات نظام مهندسی استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی افزود: در ۱۸ ماهه گذشته اقدامات مؤثری برای اعظای سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی انجام شده که می‌توان به ۲۲۵ هزار نفر روز خدمات از قبیل تایید صلاحیت فنی و مالی، ثبت محدوده، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری اشاره کرد. تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه بیرجند و با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و دپمارتمان ملی معدن منعقد شده که از نخبگان در حوزه پژوهشی استفاده شود. ۱۷ هزار و ۱۸۰ نفر روز طرح اکتشاف و بهره‌برداری خاص صورت گرفته و همچنین برای تأیید این طرح‌ها ۶ هزار و ۱۵۰ نفر ساعت در کمیته تخصصی انجام گرفته است.

جلالی‌فرد در ادامه سخنانش بیان کرد: ۷ هزار و ۵۵۰ نفر روز برای تدوین گزارش پایان عملیات اکتشافی صورت گرفته که برای بررسی یک‌هزار و هشت نفر ساعت تأیید خدمات مهندسی انجام شده و یک‌هزار و ۹۵۰ نفر ساعت نیز بازدید گزارش‌های علمیات‌های انجام شده است. ۳۰۵ هزار ۶۰۰ هکتار تعیین نقشه توپوگرافی معدن، ۲۵۲ هزار هکتار مطالعات دورسنجی و ۱۲۰ هزار مطالعات ژئوشیمی و ۱۲۵ هزار هکتار مطالعات ژئوفیزیکی برای ارائه خدمات به اعضا صورت گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی افزود: ۱۸ هزار ۷۰۰ ساعت آنالیز شیمیایی صورت گرفته و برای یک هزار و ۳۰۰ نفر ار اعضای سازمان نظام مهندسی نیز ۱۳ هزار ۱۶۴ ساعت دوره آموزشی اجرا شده و ۶۷ مورد بازدید علمی نیز از معادن برگزار شده است. ۵۴۹ بازدید تخصصی ایمنی از معادن استان داشتیم که ۳ مورد مشکل ایمنی داشته که پس از پیگیری، رفع شده است.

وی اظهار داشت: ۴۵ نفر کارشناسی تخصصی در زمینه اندازه‌گیری عیار معادن فعال هستند و در ۸ کمیته تخصصی ۲ هزار و ۴۳۵ هزار نفر ساعت جلسه برای تدوین دستورالعمل‌ها صورت گرفته است. ۲ آزمون صدور اشتغال پروانه برگزار شد که تعداد ۴۱۰ نفر در این آزمون‌ها شرکت داشتند. سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی یک‌هزار و ۳۰۶ نفر عضو دارد که در رشته‌های زمین‌شناسی ۷۰۲ نفر، رشته معدن ۵۰۹ نفر و نقشه‌برداری ۳۰ نفر و بقیه رشته‌ها هم ۱۶ نفر هستند که از این تعداد ۹۵۵ نفر بدون پروانه فعالیت و ۳۵۲ نفر دارای پروانه فعالیت اکتشافی هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده