تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۲۳۹۹۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو‌های برقی؛ ساده، اما گران

‌می‌متالز - برآورد شده است که قیمت تمام شده تولید یک خودرو برقی با شمارگان (تیراژ) بالای ۲۰ هزار دستگاه در سال، ۲ تا ۲،۵ برابر یک خودرو احتراقی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، مجید جلیلی در رابطه با توسعه تولید خودرو‌های برقی، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ساده سازی‌هایی در رابطه با تولید خودرو برقی صورت گرفته به عنوان نمونه، گیربکس و برخی قطعات متحرکی که در خودرو احتراقی به کار گرفته می‌شود، در آن به طور کامل حذف می‌شود.

وی ادامه داد: یک خودرو برقی در مقایسه با خودرو احتراقی از قطعات متحرک کمی استفاده می‌کند به طوری که در تولید یک خودرو احتراقی حدود ۲۰۰ عدد قطعه موتور وجود دارد که این عدد در خودرو برقی به ۲۰ عدد می‌رسد؛ همین امر موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای برای راه اندازی خط تولید یک خودرو برقی می‌شود.

به گفته عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، برای راه اندازی خط تولید خودرو برقی، به ۵۰ درصد هزینه سرمایه گذاری تولید یک خودرو احتراقی نیاز است که همین موضوع می‌تواند نقطه قوت این خودرو‌ها در مقایسه با خودرو‌های احتراقی باشد، اما در کشورمان کار‌های جدی برای تولید آن‌ها توسط خودروسازان صورت نگرفته است.

جلیلی با اشاره به هزینه راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی، می‌گوید: در آمریکا هر ایستگاه شارژ برای یک خودرو سواری حدود ۲۵۰۰ دلار هزینه دارد و برای خودرو‌های بزرگ‌تر مانند اتوبوس این رقم به ۲۵ هزار دلار می‌رسد.

به گفته وی، اکنون در ۴ استان زیرساخت‌های ایستگاه شارژ خودرو برقی تاسیس شده، اما تعدادشان کم است؛ ورود این خودرو‌ها به بازار مصرف یک روند آرام دارد که این فرصت را ایجاد می‌کند تا در زیرساخت‌های بهره برداری از این خودرو‌ها سرمایه گذاری کرد و آن‌ها را توسعه داد.

حال این سوال مطرح است که چرا خودرو‌های برقی با وجود طراحی ساده، حذف برخی قطعات مثل گیربکس و برخی قطعات متحرک و کاهش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری اولیه در تولید خودروی برقی، باز هم ۲ تا ۲، ۵ برابر گرانتر از خودرو‌های احتراقی است؟

در مقایسه با خودرو‌های معمولی، خودرو‌های برقی به دلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی و سایر اجزای مکانیکی، طراحی ساده‌تری دارند. با این حال، هزینه برخی از اجزای کلیدی در یک خودروی الکتریکی به قیمت بالاتر آن کمک می‌کند.

بسته باتری: بسته باتری گران‌ترین قطعه در یک وسیله نقلیه الکتریکی است. هزینه بالای وسایل نقلیه الکتریکی با باتری (BEV) عمدتاً به دلیل خود باتری است که برای ذخیره انرژی الکتریکی بسیار مهم است. فناوری فعلی باتری لیتیوم یونی که در خودرو‌های برقی استفاده می‌شود به موادی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل نیاز دارد که به راحتی در دسترس نیستند و نیاز به استخراج و پردازش دارند. این امر هزینه باتری‌های EV را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

هزینه تحقیق و توسعه

سازندگان خودرو زمان و پول قابل توجهی را برای تحقیق و توسعه خودرو‌های الکتریکی سرمایه گذاری می‌کنند. هر جزء، از بسته باتری گرفته تا چرخ ها، باید به طور خاص برای خودرو‌های برقی طراحی شود. این امر هزینه‌های تولید و متعاقباً قیمت خودرو‌های برقی را افزایش می‌دهد.

فناوری پیشرفته و الکترونیک پیچیده

در حالی که مکانیسم کار یک وسیله نقلیه الکتریکی در مقایسه با یک خودروی معمولی نسبتاً ساده است، فناوری درگیر در ساخت یک خودروی الکتریکی پیشرفته و پیچیده است. سامانه‌های الکترونیکی پیچیده برای مدیریت باتری‌های با ظرفیت بالا، موتور‌های الکتریکی و ویژگی‌های پیشرفته کمک راننده مورد نیاز هستند. این پیشرفت‌های فناورانه به افزایش هزینه خودرو‌های الکتریکی دامن می‌زند.

کارشناسان صنعت خودرو‌های برقی پیش بینی می‌کنند در گذر زمان و با افزایش تولید این خودرو‌ها و فراگیر شدن فناوری آن، قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد، از سوی دیگر تاثیر خودرو‌های برقی در کاهش آلودگی هوا، استفاده از این خودرو‌ها را اقتصادی‌تر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده