تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۲۴۱۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ساماندهی اصناف در قالب بازارچه‌های تخصصی

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد برند‌های صنفی و ساماندهی اصناف در قالب بازارچه‌های تخصصی از جمله برنامه‌های وزارتخانه برای اصناف و بازار است.

به گزارش می‌متالز، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در قالب دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، در نشست با اعضای اتاق اصناف شهرستان‌های این استان افزود: ایجاد برند‌های صنفی در توسعه تجارت و صادرات نقش موثری دارد و نباید تنها برند تولید داشته باشیم و برند صنفی نیز باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: اصناف باید به سمت تجمیع و رفتن به بازارچه‌های تخصصی بروند تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند و تجمیع اصناف و ایجاد بازار درهم‌تنیده زمینه استفاده از ظرفیت‌های مشترک را فراهم می‌کند. علی آبادی تصریح کرد: به دنبال ایجاد شهرک‌های صنفی اختصاصی هستیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم صادرات صنعتی را افزایش دهیم و حتی شهرک‌های صنفی می‌توانند به صنعت گردشگری نیز کمک کنند و به کمک روش‌های دیجیتالی از تمام دنیا مشتری جذب کنند. در وزارتخانه به دنبال تبدیل این ایده به مدل‌های واقعی هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: کسبه و بازار نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و حضرت امام راحل تکیه و تاکیدشان بر بازار بود. علی آبادی خاطرنشان کرد: از نظر دولت؛ کسبه و اصناف و بازار از ارکان اصلی حکومت است و به نقش و جایگاه این قشر در برنامه‌ریزی‌ها توجه می‌شود. به گفته وی، دشمنان به دنبال کنترل ما هستند و از این‌رو کنترل اقتصاد ما را در دستورکار قرار داده اند که لازمه آن محدود کردن و کوچک کردن اقتصاد ماست، ولی اصناف می‌توانند با گسترش اقتصاد کمک زیادی به مقابله با دشمنان انجام دهند. علی آبادی یادآور شد: کسبه و بازاریان با تحریک تقاضا می‌توانند موجب گسترش اقتصاد و ایجاد رونق در تولید شوند و تحریک تقاضا موجب رشد تولید است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اصناف و بازار در نقطه انتهایی زنجیره تولید تا مصرف قرار دارند و می‌توانند تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی و زمینه سازی تولید در کشور داشته باشند. علی آبادی خاطرنشان کرد: نرخ تحولات در عرصه اقتصاد بازار در سال‌های اخیر در حال بیشتر شدن است و بازار به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است و اصناف باید در این عرصه مبدع و مبتکر باشند. وزیر صمت خاطرنشان کرد: ضرورت دارد اصناف در عرصه دیجیتالی شدن بازار پیشتاز باشند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، فروش دیجیتالی اتفاق خواهد افتاد و نمی‌توانیم با مزیت‌هایی که این فروش دارد از آن چشم پوشی کنیم.

علی آبادی با اشاره به نقش اصناف در حمایت از تولید داخلی گفت: حمایت از ساخت داخل از کسبه شروع می‌شود و کسبه می‌توانند با معرفی محصولات خوب ایرانی و گرفتن درصد سود کمتر از فروش کالا‌های داخلی موجب تقویت رشد تولید داخلی شوند. وی افزود: همه وظیفه داریم که به تولیدکننده کمک کنیم، چون پرسنل واحد‌های تولیدی کشور، فرزندان ما هستند و حمایت از تولید داخل حمایت از جوانان این مرز و بوم است. در این نشست جمعی از فعالان حوزه اصناف و بازار چهارمحال و بختیاری دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. همچنین علی آبادی در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع فرآورده‌های معدنی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای حمایت از واحد‌های تولیدکننده فرآورده‌های معدنی، دیگر به‌منظور ورود فرآورده‌های معدنی، ارزی تخصیص داده نمی‌شود و باید شرایطی فراهم شود که این واحد‌ها از ظرفیت رقابت با صادرکنندگان مواد خام معدنی برخوردار شوند. وی ادامه داد: تولید فرآورده‌های معدنی یکی از مهم‌ترین و آینده دارترین محصولات صنعتی است که کشورمان در آن از ظرفیت بالایی برخوردار است و سرمایه‌گذاری در این حوزه آینده درخشانی را برای سرمایه‌گذاران رقم می‌زند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشحالم که چنین واحد صنعتی با فناوری به‌روز، به‌صورت خودجوش و با ظرفیت نیروی بومی در استان چهارمحال و بختیاری شروع به فعالیت کرده است. علی آبادی تصریح کرد: مجتمع فرآورده‌های معدنی چهارمحال و بختیاری یک طرح نو و تازه است و با احداث این کارخانه نباید کارمان را تمام‌شده تلقی کنیم، بلکه باید حمایت از این واحد‌ها را دنبال کنیم. وی تاکید کرد: باید پشتیبان چنین طرح‌هایی باشیم. هرچند اقدامات حمایتی خود را آغاز کرده ایم، ولی باید اقدامات تکمیلی بیشتری در راستای رشد و تعالی در سطح کشور و منطقه انجام دهیم. وزیر صمت اظهار کرد: سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند با وجود برخورداری کشورمان از دانش گسترده در زمینه مواد معدنی در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند و در راه گسترش و پیشبرد این صنعت و افزایش تولید این‌گونه محصولات در کشورمان نقش آفرین باشند. عباس علی آبادی که در قالب دور دوم سفر‌های استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود، مجتمع فرآورده‌های معدنی این استان با نام تجاری «تیوا صنعت ماهان» را افتتاح کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده