تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۲۴۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون بانک مرکزی بیان کرد

افزایش پوشش اعتبارسنجی به ۱۰۰درصد

‌می‌متالز - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مدل جدید اعتبارسنجی بر مبنای الگوریتم هوش مصنوعی تعریف و پیاده‌سازی شده است؛ در مدل اعتبارسنجی جدید پوشش اعتبارسنجی از ۳۰درصد به حدود ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، مهران محرمیان اظهار کرد: شرکت اعتبارسنجی ایرانیان حدود ۱۰سال است فعالیت خود را آغاز کرده و الگوریتم‌های مربوط به اعتبارسنجی توسط این شرکت تدوین شده است. او یادآور شد: سطح پوشش اعتبارسنجی نسبتا پایین بود و فقط ۳۰درصد ایرانیان دارای امتیاز اعتباری می‌شدند و از سوی دیگر دقت این امتیازسنجی حدود ۶۰درصد بود. به همین دلیل مدل جدید اعتبارسنجی بر مبنای الگوریتم هوش مصنوعی تعریف و پیاده‌سازی شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگو با «روی خط اقتصاد» تصریح کرد: در مدل اعتبارسنجی جدید پوشش اعتبارسنجی از ۳۰درصد به حدود ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است. او با توجه به تاکید بانک مرکزی در تسهیل تامین مالی خرد برای شهروندان گفت: این مدل اعتبارسنجی کمک شایانی به پیاده‌سازی این برنامه بانک مرکزی می‌کند. محرمیان پیاده‌سازی مدل جدید اعتبارسنجی را از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای ارتقای رضایت مردم از خدمات بانکی برشمرد و گفت: اعتبارسنجی حلقه مفقوده تسهیلات خرد است و مدل اعتبارسنجی جدید با اولویت بالا در بانک مرکزی در حال پیگیری است. محرمیان در خصوص سامانه سیاق نیز گفت: با راه‌اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک برگشتی فراهم شده است. همچنین با همکاری قوه قضائیه از طریق این سامانه می‌توان به مسدودسازی حساب‌های فرد مقروض پس از حکم قضایی به‌صورت آنی اقدام کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده