تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۳۲۴۱۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فاصله یک دلاری سنگ‌ آهن تا سقف سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - پلتس در گزارشی اعلام کرد قیمت سنگ آهن وارداتی چین به ۱۳۲ دلار به ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت سنگ‌ آهن در طول ۹ ماه گذشته است و حدود ۱ دلار با بالاترین قیمت سنگ‌ آهن در سال جاری فاصله دارد.

به گزارش می‌متالز، پلتس در گزارشی اعلام کرد قیمت سنگ آهن وارداتی چین به ۱۳۲ دلار به ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت سنگ‌ آهن در طول ۹ ماه گذشته است و حدود ۱ دلار با بالاترین قیمت سنگ‌ آهن در سال جاری فاصله دارد. پس از انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد چین قیمت سنگ‌ آهن در نیمه ابتدایی سال از سقف ۱۳۳ دلار تا ۱۰۰ دلار ریزشی شد و پس از آن روند صعودی قدرتمندی از اواخر مهرماه آغاز کرد. قیمت هر تن سنگ آهن وارداتی چین از اواخر مهر با افزایش ۱۴.۷ درصدی به ۱۳۲ دلار رسید. متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی چین براساس گزارش‌های پلتس به قرار نمودار زیر است:

فاصله یک دلاری سنگ‌آهن تا سقف سال ۲۰۲۳

همزمان با افزایش قیمت سنگ‌آهن، بازار قراضه ترکیه نیز پرتقاضا شد. پلتس گزارش داد قیمت قراضه وارداتی ترکیه به مرز ۳۸۵ دلار به ازای هر تن رسیده است. قیمت قراضه در بازه زمانی کمتر از ۱ ماه بیش از ۲۰ دلار در هر تن رشد کرد و افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه با رشد قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی همراه بود. قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به مرز ۵۰۰ دلار برای هر تن رسید و قیمت میلگرد در بازار آتی بندر شانگ‌های به بالاترین میزان در طول ۶ ماه گذشته رسید. قیمت‌های اعلامی از سوی پلتس و متال اکسپرت در طول هفته‌های گذشته نشان می‌دهد تقریبا واکنش قیمت تمام محصولات فولادی به نوسانات بازار سنگ‌آهن و قراضه مثبت بود. قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران نیز با تاثیرپذیری از سنگ‌آهن صعودی شده است، ولی ضعف تقاضا به خصوص در بازار کشور‌های همسایه باعث شده تا بعضی از محصولات مانند میلگرد صادراتی ایران از روند صعودی قیمت‌های جهانی جا بماند.

سنگ آهن صعودی می‌ماند؟

روند قیمتی سنگ آهن با آغاز موج جدید بسته‌های حمایتی دولت چین صعودی شد، ولی بسیاری از فعالان بازار نسبت به رشد قیمت سنگ‌آهن خوش‌بین نبودند، زیرا حجم معاملات سنگ‌آهن کاهش چشم‌گیری پیدا کرده بود. با آغاز اعتصاب کارگران در استرالیا و برزیل روند صعودی قیمت سنگ آهن تشدید شد و این هفته داده‌های اقتصادی جدید چین همراه با بسته حمایتی بانک مرکزی این کشور قیمت سنگ‌آهن را به کانال ۱۳۰ دلار بازگرداند.

داده‌های اقتصادی چین در طول ماه‌های گذشته ناامیدکننده بود، ولی آخرین شاخص‌های اقتصادی بیشتر از حد انتظار مثبت بود. این هفته شاخص تولیدارت صنعتی چین از ۴.۵ به ۴.۶ درصد رسید و نرخ بیکاری ثابت ماند. اگرچه به تعبیر کارشناسان همچنان برای قضاوت در مورد چین زود است، ولی شاخص‌های اقتصادی از اثر مثبت بسته‌های حمایتی دولت چین خبر می‌دهند. ضمن اینکه چینی‌ها ادامه این بسته‌های حمایتی را وعده داده‌اند. این هفته بانک مرکزی چین اعلام کرد با هدف حمایت از بخش‌های اقتصادی تا ۱ تریلیون و ۴۵۰ هزار میلیارد یوآن تسهیلات اعطا خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده