تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۲۴۲۱۸
سرویس خبر : انرژی

جایگاه نفتی امارات را تصاحب کرده‌ایم/ به‌دلیل تحریم از بیان آمار روزانه تولید نفت معذوریم

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس مدعی شد که میزان افزایش تولید نفت و گاز ما به حدی است که توانسته‌ایم جایگاه نفتی امارات که کشور مطرحی در این‌باره است را تصاحب کنیم.

به گزارش می‌متالز، میزان تولید نفت و صادرات آن یکی از جنجالی‌ترین آمار‌های ایران است. برخی مسوولان اعلام می‌کنند که تولید و صادرات نفت کشور افزایش چشمگیری داشته، اما برخی دیگر نیز بر خلاف این موضوع می‌گویند. چندی پیش فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه‌ای گفته بود که نمی‌توانیم مدعی شویم که تولید نفتمان افزایش داشته است. قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، بر خلاف نظر عباسی، مدعی شد: اتفاقا در سال جاری افزایش تولید داشته‌ایم. بازسازی چاه‌ها و مخازن از ماه‌های قبل شروع شده و بسیاری از چاه‌های نفتی ما به بهره‌برداری رسیده و پالایشگاه‌ها توسعه یافته‌اند.

او به افزایش تولید نفت و گاز در سال جاری اشاره کرد و گفت: در بحث تولید نفت خام و صادرات نفتی در سال جاری جهشی عمل کرده‌ایم.

ساعدی در خصوص افزایش تولید نفت و گاز به مواردی اشاره کرد و گفت: در خصوص افزایش تولید گاز می‌توانیم به افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی که فاز بسیار مهمی در تامین گاز و نیازمندی‌ها است اشاره کنیم. علاوه بر آن در حوزه نفت هم فعال کردن سپهر و جفیر نفت به بهره برداری رسیده است و آزادگان جنوبی را نیز در همین ایام نه چندان دور به بهره برداری می‌رسانیم.

او ادامه داد: از این رو، معتقدم از نظر افزایش تولید گاز و نفت با توجه به تحریم ها، سال به سال حرکت مطلوب و قابل قبولی داشته ایم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه انتقاد از کسانی که معتقدند در حوزه نفت وگاز افزایش تولید نداشته ایم، بیان کرد: با وجود اظهارات برخی که منکر افزایش تولید گاز و نفت هستند، کمیسیون انرژی اشراف جامعی درخصوص افزایش تولیدات نفت وگاز، توسعه و بهره برداری ها، توسعه مخازن، بازسازی چاه ها، بروز رسانی مخازن، خطوط انتقال و همچنین ایستگاه پمپاژ دارد.

ساعدی همچنین به صادرات نفت اشاره کرد و افزود: در صادرات نفت هم نسبت به سال‌های گذشته یک سروگردن بالاتر هستیم و افزایش قابل قبولی داشته ایم.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه امریکا از اینکه ایران در شرایط تحریمی توانسته در حوزه تولید نفت جایگاه امارات را بگیرد، متعجب است، تصریح کرد: اطلاع دقیقی از میزان افزایش نفت ندارم، اما قطعا میزان قابل توجهی است که توانسته ایم جایگاه امارات را به خودمان اختصاص دهیم. اگر افزایش تولید و صادرات نفت نداشتیم پس چطور توانسته ایم جایگاه کشور امارات که کشور مطرحی است و هیچ حد و مرز و مشکلات تحریمی هم نداشته است را بگیریم؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اینکه طی چند ماهی که از سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، بودجه نفتی ما تا چه میزان محقق شده است؟ بیان کرد: بودجه نفتی ما متناسب با میزان صادرات ما است. اما اینکه چند درصد آن بودجه محقق شده است، میزان معقول و قابل توجهی است.

ساعدی در پاسخ به اینکه آیا میزان تولید روزانه نفت و گاز ما مشخص است و می‌توانید عدد و رقمی در این باره بیان کنید؟ تاکید کرد: به دلیل اینکه بحث خنثی سازی تحریم‌ها و همچنین دور زدن تحریم‌ها مطرح است، نمی‌توانیم عدد و رقم و اماری در این باره بیان کنیم. اما قطعا رقم قابل قبولی است.

منبع: انرژی پرس

عناوین برگزیده