تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۴۳۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با کارشناس فولادی مطرح شد؛

جایگزینی برای گاز فولاد در زمستان وجود ندارد

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: در سایر صنایع، گاز می‌تواند با مازوت جایگزین شود؛ اما در صنعت فولاد، امکان جایگزینی آن وجود ندارد؛ بنابراین با قطعی و محدودیت‌های گاز، به ناچار کل فرآیند تولید زنجیره فولاد مختل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علی بیات در رابطه با وضعیت گاز فولادسازان در زمستان بیان کرد: در چند سال اخیر، علاوه بر افزایش مصرف برق در تابستان، با رکورد‌های جدید مصرف گاز روبه‌رو شده‌ایم. البته با توجه به شرایط تورمی کشور و نیاز به تولیدات بیشتر، تلاش‌هایی برای رفع قطعی انرژی صنایع انجام شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: تمام کشور‌های جهان در طول سال سعی در مدیریت و ذخیره گاز برای فصول سرما دارند؛ چرا که نه تنها قیمت حامل انرژی در این بازه زمانی افزایش می‌یابد، بلکه کمبود آن می‌تواند ضربه‌های سنگینی به تولیدات صنایع و اقتصاد کشور‌ها وارد کند.

این کارشناس فولادی با اشاره به اینکه قطعی گاز روند تولید را مختل می‌کند، گفت: از طرفی، زمانی که فشار گاز را برای صنایع کاهش می‌دهند، بخش عظیمی از صنعت باید تعطیل و بخش دیگر کار کند که در این شرایط زنجیره تولید دچار مشکل می‌شود. در واقع اگر گاز یک واحد تولیدی کم شود، برنامه‌های تولیدی برهم می‌ریزد که این شیوه تخصیص منابع انرژی منطقی نیست و درهیچ کجای دنیا چنین روندی دیده نمی‌شود.

به گفته بیات، در سایر صنایع، گاز می‌تواند با مازوت جایگزین شود؛ اما در صنعت فولاد، امکان جایگزینی آن وجود ندارد؛ بنابراین با قطعی و محدودیت‌های گاز، به ناچار کل فرآیند تولید زنجیره فولاد مختل خواهد شد.

کارشناس صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: قطعی گاز در صنایع بزرگی به ویژه فولاد نه تنها زنجیره فولاد بلکه تولید محصولات مهمی مانند آهن اسفنجی و محصولات کارخانه‌های القایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تولید برق نیروگاه‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند. در نتیجه تولید کشور از دو جهت آسیب جدی می‌بیند و در مراحل بعدی ممکن است به افزایش نرخ محصولات فولادی منجر شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده