تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۲۴۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زیان بانک‌ها از محل کارمزد خدمات پیامکی/ شبکه بانکی در منگنه قانون و مشتریان

‌می‌متالز - در حالی که مشتریان بانک‌ها نسبت به افزایش کارمزد خدمات پیامکی معترض هستند، بانک‌ها می‌گویند که کارمزد‌های فعلی نه تنها برای آن‌ها سودآور نیست، بلکه آن‌ها را متحمل زیان می‌کند.

به گزارش می‌متالز، موضوع کارمزد‌های بانکی یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر همواره محل بحث بین بانک مرکزی، بانک‌ها و مشتریان شبکه بانکی بوده است. حال با ارسال پیامک توسط برخی بانک‌ها به مشتریان به منظور برداشت مبلغ کارمزد خدمات پیامکی، این بحث بار دیگر بالا گرفته است. این موضوع به ویژه در مورد یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه، حاشیه‌ساز شده و اعتراض مشتریان این بانک را در پی داشته است. با این وجود بانک مرکزی و کانون بانک‌های خصوصی نیز به موضوع کارمزد خدمات پیامکی واکنش نشان داده و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه کرده‌اند.

ماجرای کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها

نرخ کارمزد پیامک‌های بانکی از آذر ماه سال ۱۳۹۹ به این سو تغییری نداشته، موضوعی که با واکنش منفی بانک‌ها مواجه شده است. طوری که برخی بانک‌ها پیشنهاد دادند که با توجه به افزایش هزینه اپراتور‌های تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آن‌ها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

به عبارت دیگر، بر اساس این پیشنهاد، مشتریانی که تراکنش کمتری دارند، هزینه‌ای پایین‌تر از آبونمان سالانه می‌پردازند و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. با این وجود به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان به مذاق مشتریان بانک‌ها خوش نمی‌آید.

اعتراض مشتریان به کارمزد ۱۰۰ هزار تومانی

بانک قرض‌الحسنه رسالت به تازگی با ارسال پیامک به مشتریان خود، کارمزد خدمات پیامکی در سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که ارقام این کارمزد با توجه به تعداد تراکنش‌های حساب هر مشتری، از چهار هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متفاوت است.

بانک رسالت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که کارمزد خدمات پیامکی بانک رسالت طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری، بر اساس تعداد تراکنش‌های فرستاده شده برای هر حساب محاسبه می‌شود.

ضرر بانک‌ها از محل کارمزد پیامک!

در ادامه واکنش‌ها به موضوع کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفتگو با تسنیم توضیح داد: «امسال اپراتور‌های تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.»

وی همچنین از مذاکره بانک مرکزی با سازمان تنظیم مقررات و اپراتور‌ها در مورد افزایش هزینه پیامک‌ها خبر داد و اعلام کرد که پیگیری‌های بانک مرکزی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

محرمیان در ادامه تاکید کرد که این موضوع باعث شده که بانک‌ها نه تنها سودی از ارسال پیامک نداشته باشند، بلکه حتی تعدادی از آن‌ها از این محل متحمل زیان شوند.

کارمزد ۱۰۰ هزار تومانی هم کم است

علاوه بر بانک مرکزی، کانون بانک‌های خصوصی نیز به بحث کارمزد‌های پیامکی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «برای هر پیامک باید ۴۸ تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به ۳۵۶ ریال کاهش دادیم، اما طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک ۳۰ تومان هم پرداخت کنیم. در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آن‌ها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست. با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل کرده و رقم‌های در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند. اما با توجه به ارقام اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد ۱۰۰ هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده