تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۲۴۶۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امضای توافق سوآپ ارزی چین و عربستان

‌می‌متالز - بانک مرکزی چین و بانک مرکزی عربستان سعودی توافق سوآپ ارزی به ارزش ۵۰میلیارد یوآن (۶.۹۳میلیارد دلار) یا ۲۶میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

به گزارش می‌متالز، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و چین که بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی در جهان است، در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند روابطشان را فراتر از روابط هیدروکربن، ارتقا دهند و همکاری در حوزه‌هایی مانند امنیت و فناوری را تقویت کرده‌اند. بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق سوآپ که به مدت سه سال معتبر خواهد بود و می‌تواند با توافق دو جانبه، تمدید شود، به تحکیم همکاری مالی، گسترش استفاده از ارز‌های ملی و تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری میان ریاض و پکن، کمک خواهد کرد.

طبق آمار گمرکی، ارزش واردات نفت چین از عربستان سعودی در سال۲۰۲۲، به ۶۵میلیارد دلار رسید که سهم حدود ۸۳درصدی از کل واردات چین از عربستان سعودی داشت. با وجود اینکه قیمت نفت روسیه بالاتر رفته است، مسکو در اکتبر، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین ماند. درحالی‌که واردات نفت چین از عربستان سعودی، ۲.۵درصد کاهش ماهانه داشت. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، دسامبر گذشته به سران عرب منطقه خلیج‌فارس اعلام کرد چین به دنبال خرید نفت و گاز به یوآن است؛ اما به گفته معامله‌گران، هنوز از ارز خود برای خرید نفت عربستان سعودی استفاده نکرده است. بر اساس گزارش رویترز، تصور می‌رود پکن با توافق سوآپ ارزی با حداقل ۴۰کشور، بزرگ‌ترین شبکه از توافق‌های سوآپ ارزی را در جهان داشته باشد؛ اما به ندرت، شرایط توافق خود را برملا می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده