به گزارش میمتالز، تحلیلگران اظهار کردند که افزایش قیمت، مصرفکنندگان را به سمت رقبای چینی، لی آتو، اکسپنگ و نیو، سوق خواهد داد که همچنان به افزایش فروش خود ادامه میدهند. تسلا با وجود کاهش بیشتر فروش در بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان در ماه اکتبر، به افزایش قیمت خودروهای خود در چین ادامه میدهد. این اطلاعیه به دنبال دو دور قبلی افزایش قیمت در هفتههای گذشته است. تسلا در ۲۷ اکتبر قیمت نسخه مدل Y را ۴درصد افزایش و به دنبال آن در ۹ نوامبر قیمت نسخههای دوربرد مدل ۳ و مدل Y را تا ۰.۸درصد افزایش داد.
طبق دادههای انجمن خودروهای مسافری چین، کارخانه گیگافاکتوری شانگهای تسلا در ماه اکتبر ۲۸هزار و ۶۲۶ دستگاه را به مشتریان چینی تحویل داد که کاهش ماهانه ۳۴.۲درصدی را نشان میدهد. لی آتو، اکسپنگ و نیو سه استارتآپ برتر چینی خودروهای الکتریکی هستند که در ماه گذشته افزایش تحویل در چین را گزارش کردند. لی آتو در پکن رکورد خود را برای هفتمین ماه متوالی در ماه اکتبر شکست و ۴۰هزار و ۴۲۲ دستگاه خودرو تحویل داد که ۱۲.۱درصد بیشتر از سپتامبر است. اکسپنگ ۲۰هزار و دو دستگاه را در اکتبر تحویل داد که ۳۰.۷درصد نسبت به ماه افزایش داشت و رکورد قبلی ۱۶هزار دستگاه در دسامبر ۲۰۲۱ را شکست. نیو اعلام کرد که فروش آن در ماه اکتبر ۲.۸درصد در ماه افزایش یافت و به ۱۶هزار و ۷۴ دستگاه رسید. بااینحال، ۲۱.۴درصد کمتر از بالاترین رکورد تاریخ ۲۰هزار و ۴۶۲ دستگاه در ژوئیه بود. طبق گزارش یاهو نیوز، این انجمن پیشبینی کرد که صنعت خودروهای برقی این کشور در سال ۲۰۲۳ به رشد ۵۰درصدی فروش سالانه دست خواهد یافت و در مجموع ۸.۵میلیون دستگاه را به مشتریان چینی تحویل خواهد داد.
منبع: دنیای اقتصاد