تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۰۹
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۳۲۴۹۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، نماد توسعه پایدار

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حال حاضر توانسته برند خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد، در بازار‌های داخلی و خارجی مطرح کند، اما رشد و توسعه در سازمان موضوع سیالی بوده که نمی‌توان پس از فتح قله‌ای ادعای دستیابی به سر حد نهایی کمال را داشت؛ به همین دلیل این مجموعه اهداف بزرگ دیگری را تدوین کرده و با گام‌های بلند، در مسیر رشد خود قدم برمی‌دارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد کشور، همواره رشد تولید و تحقق شعار سال را در دستور کار خود دارد. به همین دلیل موفق شد تا در سال ۱۴۰۲ با اتخاذ راهبرد‌های کاربردی، مانند گذشته عملکرد خوبی از خود ارائه داده و با سرعت در مسیر تحقق اهداف تعیین شده حرکت کند. باید گفت که این شرکت با عزمی راسخ وارد میدان عمل شد و بی هیچ هراسی از مشکلات و موانع تولید، توانست تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده و از آن‌ها به عنوان میانبری برای سرعت بخشیدن به حرکت روبه‌رشد خود و صنعت فولاد استفاده کند. بدون اغراق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تبلور باور‌های مردان و زنان سخت‌کوشی است که برای ارتقای صنعت کشور از هیچ کاری مضایقه نکرده و همواره در کنار روند سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان شرکت، منافع عمومی و ملی را هم در نظر گرفته‌اند؛ به همین دلیل اکنون این مجموعه پویا در میان اقشار مختلف جامعه، کاملا شناخته شده بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در رابطه با عملکرد هفت ماهه سال ۱۴۰۲ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با افتخار می‌توان گفت که در این مدت ۴۸ هزار و ۶۱۹ تن گندله ریزدانه، ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۳۳۴ تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۶ میلیون ۸۹۶ هزار و ۶۳۱ تن گندله با رشد ۱۲٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۰۰ تن) تولید شده است. همچنین مجموع تولید این شرکت در مدت ذکر شده، ۱۳ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۸۴ تن انواع محصول و جمع فروش داخلی و صادراتی آن با رشد ۱۳٫۸۷ درصدی نسبت به هفت ماهه سال ۱۴۰۱ (هفت میلیون و ۵۰۷ هزار و ۲۰ تن)، هشت میلیون و ۵۴۸ هزار و ۴۱۲ تن بوده است؛ مجموع درآمد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ به ۳۵۰ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۱۲۶ میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۲۱ هزار و ۶۳۰ میلیارد و ۷۰۱ میلیون ریال)، با ۵۸٫۳۵ درصد رشد همراه بوده است.

استراتژی‌های توسعه‌محور «کگل»

همان طور که ذکر شد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، رشد تولید را سرلوحه اقدامات خود قرار داده که به همین منظور برای افزایش سهم از بازار و نقش‌آفرینی بیشتر در صنعت فولاد، چشم‌انداز ۱۴۱۰ را برای خود تدوین کرده است؛ اگرچه اهداف اصلی این مجموعه از تدوین این چشم‌انداز تنها افزایش سودآوری نبوده و در کنار آن، رشد همگام دو مقوله مهم یعنی توسعه سرمایه‌گذاری‌های کلان گل‌گهر در حوزه‌های معدنی و صنعتی کشور و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی و تفکر استراتژیک را دنبال می‌کند. به همین دلیل این شرکت با تکیه بر رویکرد استراتژیک و راهکار‌های مساله محور، ۶ راهبرد اصلی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده در نظر گرفته است که از جمله این راهبرد‌ها می‌توان به توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تامین سنگ آهن، توسعه زیرساخت‌های انرژی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، تنوع‌بخشی به حوزه‌های کسب‌وکار، توسعه فناوری معدن‌کاری و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای و مدیریتی اشاره کرد.

باید در نظر داشت که امروزه فضای کسب‌و‌کار‌ها به شدت رقابتی شده و شرکت‌ها تنها با توجه به یک بعد از مسیر تولید، نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ در این شرایط ممکن است بقای شرکت‌ها در بلندمدت به خطر افتاده و مزیت‌هایی که برای به دست آوردن آن بسیار تلاش کرده‌اند، روزی به بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن‌ها تبدیل شوند. به همین دلیل تنها کسب سود بیشتر بدون توجه به آثار و عواقبی که اقدامات شرکت‌ها روی عوامل محیطی و اجتماعی می‌گذارند، مسیر درستی برای رشد و توسعه نیست. یکی از موضوعاتی که اکنون در کانون توجهات قرار گرفته و اقشار مختلف جامعه به‌ویژه اصحاب رسانه در کارنامه عملکرد شرکت‌های بزرگ به دنبال آن هستند، عمل به مسوولیت‌های اجتماعی است. شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی از منابع طبیعی استفاده کرده و با تولید و فروش محصولات، حاشیه سودی را برای خود و ذی‌نفعان رقم می‌زنند؛ به همین دلیل نسبت به منطقه‌ای که در آن فعالیت داشته و افراد بومی، وظایفی دارند، زیرا افرادی که هم‌جوار با این محدوده‌های معدنی و صنعتی زندگی می‌کنند، اولین گروهی هستند که ممکن است از بی‌توجهی صاحبان کسب‌و‌کار آسیب ببیند. در این شرایط شرکت‌ها باید برای رشد و توسعه پایدار خود، این مناطق و افرادی را که در آن ساکن هستند در اولویت قرار داده و نسبت به آن‌ها مسوولیت‌پذیر باشند. زمانی که عملکرد شرکت‌ها شفاف بوده و مدیران به تعهدات خود پایبند باشند، جامعه هدف و مشتریان به این شرکت‌ها اعتماد کرده و همین موضوع به یک مزیت برای صاحبان کسب‌و‌کار تبدیل می‎‌شود.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، سازمانی مسوولیت‌پذیر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مشتاقانه به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده و می‌توان از آن به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در این زمینه نام برد. این مجموعه اقدامات خود را ذیل سه سرفصل جداگانه یعنی حفظ محیط زیست، توجه به حقوق کارکنان و توجه به ارزش‌های اجتماعی انجام می‌دهد؛ لازم به ذکر است که در زمینه حفاظت محیط زیست نیز سه موضوع کاهش انتشار کربن، افزایش سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و جبران اثرات منفی وارد شده به محیط زیست در اولویت قرار دارند. از جمله اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه حفاظت محیط زیست، می‌توان به بهره‌برداری از پروژه بهبود کیفیت خط ۴ کارخانه پلیکام (به منظور کاهش درصد گوگرد کنسانتره تولیدی و کاهش گاز خروجی «SO۲» از گاز‌های خروجی کارخانه گندله‌سازی)، پروژه احداث کارخانه سولفورزدایی از گاز خروجی کارخانه گندله‌سازی و تولید کود سولفات آمونیوم، بهره‌برداری از سیستم آنلاین هوا در کارخانه تولید کنسانتره خطوط ۱، ۲ و ۳، بهره‌برداری از سیستم آنلاین هوا در کارخانه گندله‌سازی ۱، اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۰ مگاوات، احداث فضای سبز، انتخاب گونه‌های بومی و سازگار برای فضای سبز محدوده سیاهکوه سیرجان و… اشاره کرد.

یکی از مسائل غیرقابل انکار در صنعت و تولید، نقش مهم نیروی انسانی در انجام و مدیریت صحیح فرآیند‌ها است که همین موضوع باعث شده تا کارفرمایان همواره به دنبال جلب رضایت حداکثری و ارتقا دانش و معلومات کارکنان خود باشند. زمانی که کارکنان از شرایط شغلی خود رضایتمند بوده و دانشی در سطح علوم روزدنیا دارند، صاحبان کسب‌و‌کار اطمینان حاصل خواهند کرد که شرایط داخلی شرکت تحت کنترل بوده و باید برای حل چالش‌ها و متغیر‌های بیرونی که روی فعالیت مجموعه اثرگذار هستند، تمرکز کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان الگویی موفق در این زمینه، توانسته جایگاه خود را در میان سایر شرکت‌های فعال در صنعت فولاد ثبیت کند و با تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۰، به دنبال تبدیل شدن به الگوی توسعه پایدار ملی باشد. برگزاری کانون توسعه مدیران با هدف ارتقای فردی پرسنل و افزایش اثربخشی، اجرای طرح پایش سلامت کارکنان و اقدامات تندرستی، برگزاری مدرسه تکمیلی مدیریت با هدف مدیر پروری و ارتقا جایگاه مدیران، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، کمک به مناطق محروم، راه‌اندازی و تجهیز مراکز توانبخشی، کمک به موسسات فرهنگی و مذهبی و… تنها گوشه‌ای از اقدامات این شرکت در زمینه حقوق کارکنان و ارزش‌های اجتماعی است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده