تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۵۲۳۳
سرویس خبر : انرژی

تعلل شاراک در انتشار گزارش ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ / سودآوری شازند دوباره پایین می‌آید؟

‌می‌متالز - پس از آنکه پتروشیمی شازند در سال مالی ۱۴۰۱ عملکرد عجیبی را از لحاظ سودسازی از خود نشان داد، در سال مالی جدید نیز جهش به خصوصی در ارقام تولید و فروش خود، ثبت نکرده تا دست‌کم امیدی به بهبود سودآوری این پتروشیمی باشد!

به گزارش می‌متالز، پتروشیمی شازند در انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خود تعلل کرده و اکنون که ۶۵ روز از نیم‌سال نخست ۱۴۰۲ گذشته، هنوز این پتروشیمی گزارشی از عملکرد خود در نیمه نخست سال جاری ارائه نداده است.

نکته جالب توجه این است که پیش از این شازند برای انتشار گزارش ۶ ماهه خود مهلت دو هفته‌ای از بورس اخذ کرده و موعد آن انتهای آبان‌ماه بود. از شواهد هم پیداست کماکان این شرکت گزارش ۶ ماهه خود را منتشر نکرده است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است، سود خالص ۱۴۰۱ شازند حتی از سود ۱۳۹۹ شرکت نیز کمتر بوده است. همچنین باید گفت سود خالص شازند در مقایسه با سود این شرکت در سال ۱۴۰۰ سقوط بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرد و از پنج هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان به سه هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان رسید.

تعلل شاراک در انتشار گزارش ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ / سودآوری شازند دوباره پایین می‌آید؟

بهای تمام‌شده شازند

اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد بحث افزایش افسارگسیخته بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته شازند است. در نگاه اول شاید درآمد شاراک در نیمه نخست سال‌های گذشته صعودی بوده، اما بهای تمام‌شده شرکت در این ادوار جهش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است. در نیم‌سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ فروش شرکت (با توجه به گزارش‌های ماهانه شاراک) بیشتر از ۱۲ درصد رشد کرد و به ۱۳ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان رسید. اما رقمی که همچنان در هاله‌ای از ابهام است، بهای تمام‌شده این محصولات است.

تعلل شاراک در انتشار گزارش ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ / سودآوری شازند دوباره پایین می‌آید؟

سودآوری شازند در هاله‌ای از ابهام

لازم به ذکر است مقدار فروش شازند در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۲ درصدی را به همراه داشته که این دلیل واضحی برای افزایش بهای تمام شده آن در نیم‌سال ۱۴۰۲ است. از طرفی مقدار فروش شازند در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۰ تنها ۴.۲ درصد رشد کرد که این رشد، جهش ۶۷ درصدی بهای تمام‌شده را به همراه داشت. با فرض اینکه قیمت تولید در نیمه نخست امسال رشد هیجانی نداشته، باز هم بعید است شاراک در نیمه نخست ۱۴۰۲ سود ناخالص خود را افزایش دهد.

با این حال، برای برآورد دقیق بهای تمام شده شازند در نیمه نخست ۱۴۰۲ به اطلاعات بیشتری نیاز است، اما همین ارقام کنونی نیز خبر خوبی را برای سود ناخالص شرکت مخابره نمی‌کند. به این ترتیب برآورد می‌شود سود ناخالص شازند در نیمه نخست امسال کاهش و یا در بهترین حالت رشدی جزئی داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده