تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۲۵۲۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازپخش سریال همیشگی

‌می‌متالز - نخستین روز منفی هفته معاملاتی منتهی به ۸ آذر، روز کم‌جان دیگری برای بازار بود، به‌طوری‌که سه شاخص اصلی بازار کاهش ارتفاع نامحسوسی را به‌ثبت رساندند. در این میان دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع۱۲/۰‌درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح ۲‌میلیون و ۱۹‌هزار‌واحدی قرارگرفت.

به گزارش می‌متالز، افت ۲‌هزار‌واحدی شاخص‌کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن که سنجه‌ای برای ارزیابی همه‌جانبه نماد‌های مختلف بازار سهام است، با افت ۰۷/۰‌درصدی، روبه‌رو و در سطح ۷۰۵‌هزار و ۷۰۹‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز حدود ۰۴/۰‌درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۵‌هزار و ۱۰۳‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. بازار در حالی دومین روز معاملاتی نهمین ماه سال را به اتمام رساند که همچنان از کمبود نقدینگی و ارزش پایین معاملات رنج می‌برد و در انتظار محرک مثبتی چشم انتظار مانده‌است. باید دید نهمین ماه سال می‌تواند طلسم رکود چند ماهه را درهم بشکند؟

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه وضعیت این روز‌های بازار را بدین‌گونه تشریح کرد: بازار سرمایه چند هفته‌ای است که نوسان‌های کم‌رمقی از خود بروز می‌دهد. می‌توان اظهار کرد که سطح یک‌میلیون و ۹۳۰‌هزار‌واحدی تا یک‌میلیون و ۹۵۰‌هزار واحدی روزبه‌روز به سطح حمایتی معتبرتری تبدیل شده و چندان نمی‌توان شکست به محدوده‌های پایین‌تر از این نواحی را از بازار انتظار داشت، با این‌وجود رصد جریان معاملاتی معاملات شاخص‌کل از نگاه جریان نقد نشانه‌های خوشایندی را به بازار تزریق کرد. زمانی‌که ارزش معاملات از میانگین‌های معمول خود فراتر می‌رود، نماد‌های منفی و مثبت احتمالی فرصت‌های بررسی سهام را فراهم می‌کنند، از این‌رو زمانی‌که ارزش معاملات از حالت رکودی خارج می‌شود و وضعیت مساعدتری را تجربه می‌کند، می‌توان با شرایط بهتری به بررسی نماد‌های مختلف پرداخت.

این کارشناس بازار سرمایه حول تاثیر بودجه سال‌آینده بر بازار سرمایه گفت: با بررسی لایحه بودجه سال‌آینده می‌توان به دونکته متعادل‌تر‌شدن فروش اوراق دولتی و کاهش‌درصد مالیات با وجود افزایش دریافت‌عددی مالیات اشاره کرد، از این‌رو افزایش نرخ مالیات می‌تواند موجب افزایش قیمت محصول تولیدکنندگان شود. بدین‌سان چنین شرایطی برای سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت نیز حاکم خواهد بود. در واقع باید گفت در شرایط رکودی فعلی که بانک‌مرکزی سیاست انقباضی عجیبی را درپیش گرفته، انتظار می‌رود نرخ بهره افزایش پیدا کند تا مالیات فزونی قابل‌پوشش باشد، با این‌وجود اصلی‌ترین اثر لایحه بودجه بر بازار مربوط به نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌خواهد بود.

باید گفت تا زمانی‌که در فرمول دو کشور واردکننده وجود دارد، می‌توانند نرخ گاز را افزایش دهند، از این‌رو سیاست‌های آن‌ها بسیار روی نرخ خوراک تاثیرگذار خواهد بود و در صورتی‌که دو کشور واردکننده جای خود را با کشور‌های صادرکننده در فرمول بدهند، می‌تواند تاثیر مهمی بر شرکت‌های مربوطه در بازار بگذارد. پیش‌بینی می‌شود در هفته‌جاری بازار عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و هفته متعادل رو به مثبتی در انتظار بازار کم‌نوسان این روز‌ها باشد.

حسین مرید سادات، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سهام گفت: بازار سرمایه روز‌های نوسانی خسته‌کننده‌ای را پشت‌سر می‌گذارد. باید اظهار کرد که نقدینگی جذابی، آن‌چنان در بازار سهام وجود ندارد. بازاری که در اردیبهشت حدود ۲۰‌هزار میلیارد‌تومان معامله می‌شد و حدود یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار کد خریدار و فروشنده در تابلو معاملاتی بود، در حال‌حاضر ارزش معاملات به حدود ۳‌هزار میلیارد‌تومان رسیده و در نهایت نیز با ۱۱۰‌هزار کد معاملاتی کار را به اتمام می‌رساند؛ در واقع عمق رکودی حال‌حاضر بازار را می‌توان به افزایش نا‌اطمینانی سرمایه‌گذاران و سهامداران و بی‌میل‌کردن آن‌ها از سرمایه‌گذاری در بازار نسبت داد، از این‌رو در مقطع کنونی همچنان بازار از لحاظ زمانی و قیمتی در گرداب اصلاح فرو رفته، با وجودی که کف‌های حمایتی معتبری در محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۵۰‌هزار‌واحدی تشکیل شده‌است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: از این‌رو می‌توان به این نتیجه رسید‌که رونق بازار آنچنان در اولویت سیاستگذاری‌ها قرار ندارد. این کارشناس بازار در پایان گفت: باید منتظر ماند و دید لایحه مذکور با خروج از کمیسیون‌های مختلف به چه شکل و شمایلی درخواهد آمد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی را برای هفته‌جاری معاملاتی داشته باشیم.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه اوضاع و احوال بازار را این‌گونه توصیف کرد: بازار سهام به مانند هفته‌های گذشته در فاز احتیاطی عجیبی به‌سر می‌برد. بازار سرمایه از هفته‌های اخیر با ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک زیادی روبه‌رو بوده و توان چندانی برای صعود پرقدرت برای بازار نگذاشته است، از این‌رو بازار برای رشد پرتوان نیاز به محرک‌های جذابی، چون به نتیجه‌رسیدن بحث تجدید‌ارزیابی‌ها و نزدیک‌شدن قیمت به ارزش ذاتی نیازمند است، از این‌رو انتشار اخباری از این دست می‌تواند ماه‌های متفاوتی را پیش‌روی بازار سرمایه بگذارد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در مقطع کنونی شاید بتوان کمتر ریسکی را عنوان کرد که سیاستگذار یا عوامل بیرونی بر بازار تحمیل نکرده‌باشند، از این‌رو بازار چندان به لایحه بودجه سال‌آینده و اعداد و ارقام آن حساسیت نشان نمی‌دهد، بنابراین به‌نظر می‌رسد بازار به نقاط ارزنده‌ای نزدیک شده و بازار چشم‌انتظار اخبار مثبت نشسته است. این کارشناس بازار در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی پیش‌روی بازار سهام باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده