تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۵۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم بورس به آذر

‌می‌متالز - بازار سرمایه در ماهی که گذشت روز‌های پرفرازونشیبی را پشت‌سر گذاشت. علاوه‌بر رکود فرسایشی که از میانه‌های اردیبهشت به آن مبتلاست، در راستای افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و غزه دچار افت شدیدی شد و بعد از کاهش ریسک جنگ و به سبب ارزندگی قیمت اکثر سهام بازار یک هفته سراسر سبز را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، در هفته انتهایی آبان نیز بازار در سطح تعادلی معامله شد. تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند بعد از قطعی‌شدن لایحه بودجه و کم‌شدن ابهام بودجه از سر بورس، احتمالا بازار روند روبه‌رشدی را دست‌کم در کوتاه‌مدت تجربه کند.

ترس بحق بازار

محمد خبری زاد، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر چند موضوع بود و این موضوعات بیشتر به بخش‌های دولتی و مجلسی یعنی دو قوه مقننه و مجریه برمی‌گشت. در قوه مجریه بحث مالیات و جریمه‌ای که برای بانک‌ها مشخص شده‌بود مطرح شد. بانک‌ها به مرور شفاف‌سازی کرده و از جرائم عجیب و غریبی پرده‌برداشتند و همه هم یک کلیدواژه مشترک داشتند و آن‌هم این بود که اصلا متقاضی تایید صلاحیت شده‌ای از سمت وزارت راه به آن‌ها معرفی نشده که بخواهند وامی دریافت کنند. این موضوع صنعت بانک را در هفته گذشته تحت‌تاثیر قرار داد و به یکی از دلایلی تبدیل شد که بازار هفته گذشته بازار ضعیفی بود. در کنار آن اخباری درخصوص برنامه هفتم، بودجه‌۱۴۰۳ و اصلاح قانون مالیات از دولت آمد نیز بر بازار تاثیرگذار بود. آیتم‌های مهم نیز افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم و در کنار آن اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و مشمول‌شدن سود دریافتی توسط افراد حقیقی از سپرده حقیقی و درآمد ثابت‌ها بود که خیلی سر و صدا کرد. اما نکته مهم آن افزایش ۵۰‌درصدی نرخ مالیات بود که این خیلی عجیب است و به‌نظر سال‌بعد برای افراد حقیقی و حقوقی از نظر مالیات سال بسیار سختی خواهد بود. قانون تبصره‌۱۴ مربوط به حامل‌های انرژی بازهم افزایش پیدا کرده‌است. خبری‌زاد گفت: بازار همچنان این ترس بحق را دارد که چه اتفاقی قرار است بیفتد، چه دستورالعمل‌های جدیدی قرار است دوباره به‌سوی شرکت‌ها بیاید و چه جریمه جدیدی برای شرکت‌ها بسته می‌شود. فضا بسیار مبهم است و همین فضای ابهام‌آلود معاملات را به سطح یکنواختی رسانده و باعث‌شده سهام شاخص‌ساز همه ثابت بمانند و سهام کوچک نیز اگرچه اقبال چند روزه‌ای دارند، اما مجددا منفی می‌شوند. فعلا وضعیت همین است تا ببینیم کی قرار است قانون‌گذار دست از سر بازار سرمایه بردارد یا دست‌کم سیاست‌هایی که در قبال بازار دارند، روشن شود.

هفته خوب خودرو و پالایشی‌ها

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: هفته‌ای که گذشت همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد بازار متعادل رو به منفی بودیم و اینکه بازار با حجم و ارزش معاملات پایین کار خود را به پایان رساند، نمایانگر تلاش بازارساز برای کنترل قیمت‌ها و تثبیت آن‌ها بود. نوسانات به‌شدت کم بود و به واسطه خستگی عده‌ای فروختند و بازار کمی منفی شد. در دو روز انتهایی بازار وضعیت مقداری بهتر شد و شرایط به نسبت بهتری داشتیم، اما به‌طور کلی نه خانی آمد و نه خانی رفت و اتفاق خاصی در بازار نیفتاد. در این میان صندوق‌ها بلای جان بازار شدند و بالادست بازارگردان‌ها بازار را کنترل می‌کنند، به‌نظر می‌رسد بازارگردانی موجود در دامنه مظنه بسیار پایین به‌شدت خرید و فروش‌ها را کنترل می‌کنند و اجازه منفی و مثبت زیاد را نمی‌دهند. از طرف دیگر همان مقدار نقدینگی کمی که در بازار هست به واسطه عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی‌ها از بازار جذب می‌شود و این موضوع سایه‌ای بر کل بازار انداخته است. این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: صندوق‌ها نیز به‌قدری بزرگ شده‌اند که سهام معنای خود را از دست داده‌است و هرکس وارد بازار می‌شود صندوقی را با اطمینان‌خاطر مختصری خریداری می‌کند و آن را به‌عنوان بخش متخصص بازار استفاده می‌کند. در حال‌حاضر حجم صندوق‌ها به‌شدت زیاد است و بازاری خیلی بی‌جان، کم‌رمق، کم‌هیجان با دامنه‌نوسان بسیار پایین است. سهام کوچک به‌جایی رسیده‌اند که با کوچک‌ترین مبلغ رنج مثبت یا منفی می‌زنند. خرید‌های سنگین در سهم‌های کوچک به‌منزله گیرافتادن اشخاص در آن سهم‌هاست و به‌طور خلاصه شرایطی را برای بازار فراهم‌کردند که سهامداران جدید رغبتی برای ورود به بازار ندارند. عصاری گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا همان بازارسازی که سعی در کنترل بازار دارد، می‌تواند به‌راحتی بازار را به سمت بالا حرکت دهد و به آینده کوتاه‌مدت بازار خوشبین هستم و به‌نظرم بازارساز به‌زودی دست از سرکوب بازار برمی‌دارد و بازار به سمت بالا حرکت می‌کند. برای هفته ابتدای آذر شرایط بهتری خواهیم‌داشت. از طرفی نرخ ارز تقریبا ثابت بوده و این پیامد خوبی برای بازار دارد. از لحاظ سیاسی نیز سایه جنگ مقداری کمرنگ‌تر شده و صحبت‌های ضد‌ونقیضی نیز درخصوص صلح به گوش می‌رسد که امیدواریم این اتفاق بیفتد. به‌نظرم این هفته شرایط خوبی مخصوصا در خودرو و پالایشی‌ها خواهیم‌داشت.

راحت تر‌شدن مسیر گسیل نقدینگی

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه «هرچند شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار در روز‌های اول معاملاتی هفته گذشته قرمز رنگ بود، اما در دو روز پایانی مثبت بود.» گفت: هرچند مقدار این مثبت خیلی جزئی بود، اما در این میان نکته قابل‌توجه این است که هنوز شاخص حمایت روانی دو‌میلیون‌واحدی خود را از دست نداده و با دست به‌دست‌شدن سهام در محدوده دو‌میلیون می‌تواند نفسی تازه کند تا دوباره در محدوده‌های دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد در کوتاه‌مدت رشد خود را داشته‌باشد.

وی ادامه داد: فضای غالب در تمام بازار‌هایی که بورس نیز از آن‌ها مستثنی نیست رکود است. بحث اصلی این است که متغیر‌های اصلی و اساسی بودجه‌۱۴۰۳ مشخص شود. هرچند چارچوب اولیه این بودجه مشخص‌شده و به‌صورت تقریبا انقباضی بسته‌شده که نشان می‌دهد دولت قصد دارد به‌نحوی مخارج خود را کنترل کند. از سوی دیگر بودجه بیشتر متکی بر مالیات بسته شده و باید دید این مالیات به‌نحوی است که بر شرکت‌ها فشار می‌آورد یا نه که اگر اینطور باشد از لحاظ بنیادی برای شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند، اما تا وقتی که حجم نقدینگی در حال افزایش است با فرض اینکه ارقام بودجه‌هم انقباضی بسته شود با تاخیری مجددا اعداد تورم واقعی را مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: بنابراین انقباضی بسته‌شدن بودجه‌و شفاف‌شدن سایر متغیر‌ها مخصوصا نرخ خوراک گاز و حقوق دولتی معادن و سایر بخش‌های مربوط به اقتصاد دستوری در قیمت‌گذاری صنایع بورسی که در بودجه‌مشخص می‌شود می‌تواند مشخص کننده مسیر بازار سرمایه در کوتاه‌مدت باشد، اما پیش‌بینی می‌شود در یکی دو هفته آینده صنایع مسیر خود را پیدا کرده و حجم نقدینگی راحت‌تر به سمت بازار سرمایه گسیل پیدا کند، از همین‌رو در هفته جاری احتمالا بازاری متعادل را در محدوده ۲ میلیون تا ۲‌میلیون و ۶۰‌هزار واحد مشاهده خواهیم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده