تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۵۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پروند مبهم بورس در آذر

‌می‌متالز - بازار سهام در حالی وارد سومین ماه پاییز شده است که از ابتدای مهرماه روند منفی را ثبت کرده است. اما یک ماه تا پایان پاییز باقی مانده و باید دید بازار سهام به چه سمتی حرکت خواهد کرد. برای ترسیم یک چشم‌انداز حدودی از روند نماگر‌های سهامی باید چند پارامتر مهم را مد‌نظر قرار داد. یکی از نکات مهم در مسیر‌یابی این بازار مباحث مرتبط با سیاست‌های انقباضی در اقتصاد کلان کشور است.

به گزارش می‌متالز، اما با نگاهی به وضعیت بازار سهام در ماه‌های گذشته به‌روشنی درمی‌یابیم که این بازار در آبان نسبت به مهرماه متعادل‌تر حرکت کرده است. با این اوصاف نمی‌توان گفت نظاره‌گر موجی از صعود قیمت سهام بوده‌ایم. این وضعیت تاکنون ادامه یافته و تا حدودی باید شرایط مذکور را به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی گره زد. با توجه به اینکه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی عرضه پول را کاهش می‌دهد، درنتیجه نرخ بهره در بازار پول افزایش می‌یابد که این مهم هم‌زمان با بالا ماندن طولانی‌مدت نرخ در بازار پول سبب می‌شود بانک‌ها نرخ سپرده را افزایش دهند.

استمرار در اجرای سیاست‌های انقباضی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را افزایش می‌دهد؛ از این‌رو اگر بانک مرکزی به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند، بخش عمده‌ای از مشکلات و رکود حاکم بر بازار سهام مرتفع خواهد شد. این متغیر از جمله عواملی است که می‌تواند از رخوت معاملات سهامی بکاهد. اما وضعیت متغیر‌های داخلی اثرگذار بر بازار نیز بسیار حائز اهمیت است. از منظر فاندامنتال گزارش عملکرد اکثر شرکت‌ها رو به بهبود بوده است. اما چرا سرمایه‌گذاران برای این متغیر اهمیتی قائل نیستند؟

وضعیت ارزندگی سهام در محدوده‌ای قرار گرفته که به‌صورت تاریخی جذاب بوده و می‌تواند بازدهی معقولی نصیب خریداران با نگاه میان‌مدت کند. این تنها پارامتر مثبتی است که در بازار وجود دارد، کما اینکه کمبود نقدینگی همچنان یکی از مشکلات جدی بازار سهام است. بر همین اساس نباید انتظار داشت بازار در این مقطع وارد فاز صعودی شود. در حال حاضر زمان عرضه‌های اولیه نیز مهم است. عرضه اولیه در این وضعیت بازار باعث می‌شود رکود به سمت تعمیق بیشتر پیشروی کند؛ بنابراین زمان پذیره‌نویسی و عرضه اولیه‌ها نیز مهم است و بهتر است در شرایط رکودی این اتفاق رخ ندهد. به طور کلی وقتی به سیاستگذاری‌های انجام‌شده در بازار سهام دقت می‌کنیم متوجه خواهیم شد که اکثر سیاستگذاری‌های انجام‌شده محکوم به شکست بوده‌اند و سبب عدم اطمینان به بازار در جذب پول شده‌اند.

نرخ ارز نیز از مواردی است که برای بازار سهام مهم است. اگر نرخ دلار در بازار آزاد سطوح بالاتری را لمس کند، طبیعتا به موجب ایجاد انتظارات تورمی جدید می‌تواند بر روند بازار سهام اثر گذرا داشته باشد. به همین دلیل پیش‌بینی وضعیت بازار سهام با توجه به وضعیت مبهم متغیر‌های اثرگذر عملا غیر‌ممکن است. اگر سیاست‌های تثبیتی در بازار ارز نیز خودنمایی بیشتری کند، این عامل همه بازار‌های دارایی را در بر خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده