تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۲۵۴۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخت‌تر شدن سیاست‌های مالی اروپا در سال ۲۰۲۴

تورم یورو کاهشی می‌ماند؟

‌می‌متالز - مادیس مولر، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود در روز‌های اخیر تاکید کرد: داده‌های اقتصادی در قاره سبز حاکی از آن است که دیگر نیازی به افزایش نرخ‌ها نداریم.

به گزارش می‌متالز، تصمیمات بعدی به این بستگی دارد که اقتصاد منطقه یورو چگونه کار می‌کند و ما چقدر مداوم شاهد کاهش تورم هستیم. سیاستگذاران ماه گذشته برای نخستین بار از اواسط سال ۲۰۲۲ تشدید سیاست‌های انقباضی را متوقف کردند و به‌طور گسترده اعتقاد بر این است که بانک مرکزی اروپا در اوج نرخ بهره است. کندی رشد قیمت مصرف‌کننده و اقتصاد ضعیف منطقه یورو، بازار‌ها را وادار به شرط‌بندی روی کاهش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کرده است.» او در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «در حالی که تورم به وضوح روند کاهشی را نشان می‌دهد، اما هنوز به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا نرسیده است و افزود که نرخ‌های بالا معضل قابل حل‌تری نسبت به تورم بالا هستند. او گفت: «مطمئنا نرخ بهره باعث کاهش مصرف خواهد شد.

ما قطعا به سطحی رسیده‌ایم که نرخ‌های بهره برای فعالیت‌های اقتصادی و بدهی‌ها محدود می‌شود.» با این حال، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته گفت که هنوز برای اعلام پیروزی در مهار تورم خیلی زود است. او هشدار داد که رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده دوباره شتاب خواهد گرفت. تورم در منطقه یورو از زمان اوج خود یعنی ۱۰.۶ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ به ۲.۹ درصد در اکتبر سال جاری کاهش یافته است. با این حال، تورم مواد غذایی سرسختانه بالاست، زیرا مصرف‌کنندگان همچنان با بحران هزینه زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تورم واقعی مواد غذایی که نرخ تورم مواد غذایی منهای تورم کلی است، در اکتبر ۲۰۲۳ در منطقه یورو ۴.۶ درصد بود که فشار زیادی را بر خانوار‌های کم‌درآمد وارد کرد.

در این میان با به پایان رسیدن سال ۲۰۲۳ سوالی که مطرح می‌شود این است که اقتصاد منطقه یورو چه سرنوشتی در پیش خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال باید به تجزیه و تحلیل کمیسیون اروپا در روز‌های اخیر نگاهی انداخت. سیاستگذاران این نهاد اعلام کردند سیاست مالی منطقه یورو در مجموع سال آینده سخت‌تر خواهد بود، اما چندین کشور از جمله فرانسه و ایتالیا قصد دارند توصیه‌های اتحادیه اروپا را زیر پا بگذارند. این نهاد پیش‌بینی کرد که کسری بودجه کل ۲۰ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. این خبر خوشایند برای بانک مرکزی اروپا خواهد بود که نرخ بهره را به بالاترین حد خود افزایش داده تا تورم را کاهش دهد. این بانک تا حدی موفقیت داشت، اما به قیمت کاهش رشد اقتصادی به ۰.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ از ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ بود. بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصاددانان شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده در ۲۰ کشور مشترک یورو از ۲.۹ درصد در اکتبر به ۲.۸ درصد در نوامبر کاهش خواهد یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده