تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۲۵۶۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کامبک بورس در دقایق پایانی

‌می‌متالز - دیروز نیز ادامه‌ای بر سایر روز‌های کم رمق و کم جان بازار سرمایه بود. مجموعا ۲۵۰‌میلیارد‌تومان پول از بورس و فرابورس خارج شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) با کاهشی جزئی نسبت به‌روز گذشته سه‌هزار و ۹۳۸‌میلیارد تومان بود. در این میان اتفاق ویژه‌ای که در بازار روز گذشته افتاد تغییر روند معاملات در ساعت پایانی و تشکیل صف‌خرید در برخی از نماد‌ها بود.

به گزارش می‌متالز، برخی از تحلیلگران با خوش‌بینی این اتفاق را آغازی برای شکل‌گیری یک روند مثبت و کوتاه مدت در بازار سرمایه می‌دانند و برخی نیز معتقدند با وجود تعیین‌تکلیف ابهامات کلی بودجه احتمالا این روند مثبت و ملایم در بازار سرمایه ماندگار خواهد بود. از طرفی خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت و در طرف مقابل ورود پول به صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد حقیقی‌ها دست‌کم در کوتاه‌مدت نسبت به بازدهی برخی از سهام خوشبین شده‌اند. در این میان آنچه قابل‌توجه است عملکرد برخی از تک سهم‌ها در گروه‌های کوچک و متوسط است. سیمانی ها، غذایی‌ها و دارویی‌ها هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند و نشان‌دادند که می‌توانند راه خود را از جریان فعلی بازار جدا و رشد‌های قابل‌توجهی را ثبت کنند.

سیگنال مثبت حقیقی‌ها

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه روز گذشته بازار سرمایه نسبت به روز‌های گذشته هفته‌جاری وضعیت بهتری داشت، گفت: این اتفاق از این جهت افتاد که اول بازار که مثبت بود و بعد از دو شکست کوچک در اواسط بازار دوباره مثبت شد. نکته خیلی مهمی که دیروز اتفاق افتاد در نیمه دوم بازار یعنی ساعت ۱۲:۳۰ به بعد بود که تقاضا به‌طور عجیبی در صندوق‌ها و مخصوصا صندوق‌های سهامی و اهرمی ایجاد شد و با رشد‌های دو سه‌درصدی همراه بود و این نشان از ورود نقدینگی مطلوب در انتهای بازار داشت. وی ادامه داد: بر این اساس این روال مثبت را می‌توان برای روز‌های آینده نیز پیش‌بینی کرد. ورود نقدینگی بعد از ساعت ۱۲:۳۰ به بازار می‌تواند حاوی اخبار خوبی باشد یا دست‌کم رشد کوتاه‌مدتی را برای بازار رقم بزند. در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد سهام شاخص هموزن وضعیت بهتری نسبت به سایر سهام داشته باشند، کما اینکه در هفته‌جاری شاهد رشد گروه‌های دارویی، سیمانی و مخصوصا غذایی بودیم. دوشنبه این هفته غذایی‌ها یک سیگنال واضح به بازار دادند که می‌توانند راه خود را کاملا از بازار جدا کنند و جدای از شاخص‌ساز‌ها بازار را بالا ببرند. عصاری افزود: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در روز جاری و در آخرین روز معاملاتی هفته سبز باشد، البته باید توجه داشت که معمولا چهارشنبه‌ها به واسطه اینکه تقاضا برای صندوق‌های سپرده ثابت ایجاد می‌شود با فشار فروش همراه است، اما با این وجود بازار اگر عرضه اولیه یا پذیره‌نویسی نداشته‌باشد، مثبت و حاوی نکات خوبی برای آینده است. به‌نظر می‌رسد روز گذشته هیجان خوبی وارد بازار شد و سیگنالی به‌شدت مثبت را از سمت حقیقی‌هایی که بعد از ساعت ۱۲:۳۰ به بازار ورود کردند، شاهد بودیم.

خوش‌بینی به بازدهی سهام

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه در روز گذشته شاخص‌کل با رشد جزئی ۰.۳‌درصد به میزان ۶ هزار واحد رشد کرد، گفت: این موضوع نویددهنده این است که محدوده دو‌میلیون واحد که یک محدوده روانی بسیار مهم است، تبدیل به یک محدوده قیمتی– حمایتی قوی شده و به این راحتی نخواهد شکست، بنابراین شاخص وقتی به این محدوده نزدیک می‌شود از فشار عرضه کاسته می‌شود. وی ادامه داد: در روز گذشته شاخص‌کل از ابتدای بازار تقریبا شیب ملایمی داشت و از ساعت ۱۰:۳۰ به بعد با تقاضای زیادی همراه شد و الگویی تیک شکل را برای شاخص‌کل شکل داد. در مورد شاخص هموزن نیز وضعیت به همین منوال بود. در ابتدای بازار سهام کوچک و متوسط با عرضه همراه بودند، اما از ساعت ۱۰:۳۰ به بعد رشد شکل‌گرفت و این موضوع نشان می‌دهد ابهامات کلی در مورد بودجه‌برطرف شده و متغیر‌های اساسی در لایحه مشخص شدند و از سوی دیگر با اصلاحات زمانی و قیمتی که سهام داشتند به محدوده جذابی رسیدند. سماوی یادآور شد؛ سوخت اساسی بورس ارزش معاملات است و در روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌ها حدود ۷ همت بود، این عدد باید به بیش از ۱۲ همت برسد تا بتواند پایدار بماند، اما معاملات نیمه دوم بازار در روز گذشته مخصوصا از ساعت ۱۲ به بعد نشان‌دهنده این بود که سرانه خرید بیشتر از سرانه فروش حقیقی‌ها شده و این نشان می‌دهد در روز جاری شاخص می‌تواند ملایم و مثبت ادامه‌دار باشد. این تحلیلگر گفت: همچنان یکی از مواردی که برای روز گذشته می‌توان ذکر کرد این است که حدود ۵۰‌میلیاردتومان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت داشتیم و حدود ۳۰ میلیارد تومان ورود پول به صندوق‌های سهامی داشتیم و این نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌گذاران برای روند شاخص دست‌کم در کوتاه‌مدت مثبت هستند.

معاملات جالب سه شنبه

پیام الیاس‌کردی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز بیان کرد: روز گذشته بازار معاملات جالبی داشت. با وجود اینکه وضعیت را خیلی خوب شروع نکرد و تا ساعت ۱۲ نیز معاملات جذابی را شاهد نبودیم، اما در انتهای روز معاملاتی، رنج مثبتی را در بازار مشاهده کردیم، اما نکته قابل‌توجه اینکه ارزش معاملات همچنان پایین است و اتفاق خیلی ویژه‌ای نیفتاده و بازار همینطور در حال جلو رفتن است. وی تاکید کرد: به روز‌های جهنمی ماه‌های گذشته و پیش از آنکه تنش‌ها رخ دهد برگشته‌ایم، در این بین صرفا نوسانات شدیدی ثبت‌شده و حالا مجددا شاهد روز‌های کم‌رمقی در بازار سرمایه هستیم. به‌نظر می‌رسد مادامی‌که نرخ بهره بالا بوده و قیمت دلار نیز ثابت باشد، نمی‌توان اتفاق ویژه‌ای را برای بازار سرمایه متصور بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده