تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۲۵۶۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عملکرد هفتگی بازار سهام در ۴ شاخص بررسی شد

شارژ حساب کارگزاری‌ها

‌می‌متالز - بررسی آمار‌های منتشرشده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران مربوط به‌عملکرد هفتگی بازار سهام، نشان می‌دهد که در هفته اول معاملاتی آذر ماه، خالص جریان وجوه نقد کار گزاری‌ها از سوی سهامداران حقیقی، عددی منفی بوده که به‌معنای خروج پول حقیقی‌ها از حساب کار گزاری‌ها است، اما در مقابل در هفته یادشده، خالص جریان وجوه نقد کار گزاری‌ها از سوی سهامداران حقوقی عددی مثبت، معادل با حدود ۲‌هزار و ۳۹۶‌میلیارد تومان بوده‌است که این مساله می‌تواند یا به‌معنای شارژ حساب کار گزاری‌ها و ورود پول به بازار، یا فروش سهام از سوی سهامداران حقوقی باشد که گرچه این مساله جای بررسی‌های بیشتر را دارد، اما با توجه به وضعیت نا بسامان این روز‌های بازار سرمایه کشور، احتمال می‌رود که مورد دوم به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

به گزارش می‌متالز، همچنین بررسی دیگر آمار‌ها نشان می‌دهد که در هفته یادشده، تعداد سهامداران فعال بازار سرمایه تعداد ۱۶‌هزار و ۹۲۴ کد کاهش یافته‌است، اما در مقابل ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله یا ETF‌ها و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم، نسبت به هفته معاملاتی ماقبل افزایش یافته‌است؛ به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد در‌ETF‌ها با ۳‌هزار و ۲۴۰‌میلیارد‌تومان افزایش در محدوده ۲۳‌هزار و ۵۰۲‌میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم با حدود ۹۰۸‌میلیارد‌تومان افزایش، در محدوده ۱۸‌هزار و ۳۴۹‌میلیارد‌تومان قرارگرفته‌اند.

خروج پول از سوی حقیقی‌ها

آمار هفتگی منتشرشده از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار مربوط به خالص جریان وجوه نقد کار گزاری‌ها، نشان می‌دهد که در هفته معاملاتی منتهی به چهارشنبه اول آذر، سهامداران حقیقی مجموعا ۴۶‌میلیارد‌تومان از وجوه نقدشان را از حساب کار گزاری خود خارج کرده‌اند، به‌طوری‌که در بازه ۲۷ آبان الی اول آذر، کار گزاری‌ها از سوی سهامداران حقیقی شاهد ۲ روز ورود پول (شنبه و چهارشنبه) و سه روز متوالی خروج پول بودند (یکشنبه تا سه‌شنبه.) هفته اول آذر، اولین هفته معاملاتی از ابتدای آبان است که خالص جریان وجوه نقد کار گزاری‌ها از سوی سهامداران حقیقی‌عددی منفی بوده‌است. اما در هفته یادشده خالص جریان وجوه نقد کار گزاری‌ها از سوی سهامداران حقوقی، برخلاف سهامداران حقیقی عددی مثبت بوده‌است. بدین معنا که در هفته اخیر سهامداران حقوقی بیش از وجه نقدی که به‌حساب کار گزاری خود خارج کرده‌اند، وجوه نقد خود را یا از طریق فروش سهام یا از طریق ورود پول جدید شارژ کرده‌اند، به‌طوری‌که در هفته یادشده، کار گزاری‌ها شاهد دو روز خروج پول و سه روز ورود پول از سوی حقوقی‌ها بودند که برآیند کلی این اتفاق، حدود ۲‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد‌تومان جریان ورودی مثبت بوده‌است که در مجموع نشان‌از شارژ شدن حساب کارگزاری‌ها است. بررسی‌های آماری نشان‌دهنده این مساله است که در چهار هفته معاملاتی گذشته، تنها هفته دوم آبان ماه خروج پول از سوی سهامداران حقیقی از کار گزاری‌ها اتفاق افتاده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدت مشابه ماه گذشته، یعنی هفته اول آبان، خالص جریان وجوه نقد به‌کار گزاری‌ها، هم از سمت سهامداران حقیقی و هم از سوی سهامداران حقوقی، عددی مثبت بوده‌است، به‌طوری‌که در بازه ۲۹ مهر تا ۳ آبان، حقیقی‌ها مجموعا ۸۳۷‌میلیارد‌تومان و حقوقی‌ها مجموعا ۳‌هزار و ۱۱۰‌میلیارد‌تومان پول به‌حساب کار گزاری‌ها تزریق کرده‌اند.

در هفته منتهی به اول آذر، مجموعا ۳۸۷‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی از بورس و فرابورس شکل‌گرفته‌است و همچنین طبق آمار منتشرشده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران خالص جریان وجه نقد حقیقی در کار گزاری‌ها منفی۴۶‌میلیارد تومان بوده، لذا با درنظرگرفتن این دو آمار و همچنین شرایط پر از نااطمینانی حاکم بر بازار سرمایه ایران، می‌توان نتیجه گرفت جریان منفی وجه نقد کار گزاری‌ها در این هفته، نه به‌معنای خرید سهام، بلکه می‌تواند به‌معنای خروج پول از بازار باشد که البته این فرضیه نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

کاهش سهامداران فعال

بررسی آمار مربوط به تعداد سهامداران فعال بازار سرمایه کشور نشان می‌دهد که تعداد این سهامداران در هفته اول آذر، نسبت به هفته معاملاتی ماقبل کاهش یافته‌است، به‌طوری‌که مجموع تعداد سهامداران فعال در هفته اخیر، ۳۱۷‌هزار و ۳۲ کد بوده که این مقدار نسبت به هفته چهارم آبان، تعداد ۱۶‌هزار و ۹۲۴ کد کاهش یافته‌است. همچنین از مجموع ۳۱۷‌هزار و ۳۲ کد فعال، تعداد ۳۱۵‌هزار و ۷۱۳ کد مربوط به سهامداران حقیقی و تعداد ۱۳۱۹کد مربوط به سهامداران حقوقی بوده‌است. کنار هم قرار‌دادن ارقام ذکرشده در کنار آمار مربوط به ورود و خروج پول حقیقی‌ها در هفته یادشده نشان می‌دهد که قهر حقیقی‌ها با بازار سهام همچنان ادامه‌دارد و این بازار در ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران حقیقی موفق نبوده‌است. همچنین بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در این هفته در حدود ۹۰۸‌میلیارد تومان افزایش یافت و از ۱۷‌هزار و ۴۴۱‌میلیارد‌تومان در هفته چهارم آبان، به ۱۸‌هزار و ۳۴۹‌میلیارد‌تومان در هفته اول آذر صعود کرد. از این میزان ۱۰‌هزار و ۷۵۷‌میلیارد‌تومان مربوط به ارزش معاملات خرد بورس اوراق‌بهادار تهران و حدود ۷‌هزار و ۵۹۲‌میلیارد‌تومان به ارزش معاملات خرد در فرابورس ایران اختصاص داشته‌است. علاوه‌بر آن ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله یا‌ETF‌ها نیز در هفته‌ای که گذشت افزایش یافت، به‌طوری‌که در هفته اول آذر مجموع ارزش معاملات خرد در‌ETF‌ها با ۳‌هزار و ۲۴۰‌میلیارد‌تومان افزایش به نسبت هفته چهارم آبان، در محدوده ۲۳‌هزار و ۵۰۲‌میلیارد‌تومان قرارگرفت که بیشترین مقدار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در حداقل ۸هفته معاملاتی ماقبل است. از مقدار ذکر شده، حدود ۲۰‌هزار و ۳۹۲‌میلیارد‌تومان سهم صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، ۳‌هزار و ۲۴‌میلیارد‌تومان سهم صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و ۸۶‌میلیارد تومان نیز سهم سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده