به گزارش میمتالز، ظرفیت تولید اتوبوس برقی ای-آتروس سه هزار دستگاه در سال است. برای تولید این محصول، از سالنهای تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و بستن اتصالات برقی استفاده شده است.
این محصول با بهره گیری از موتور پر قدرت با توان ۳۵۰ کیلووات و حداکثر گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر، قدرت و شتاب اولیه بسیار بالایی دارد و از نسخه دیزلی عملکرد بالاتری خواهد داشت.
اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل هم چنین با استفاده از بستر مخابراتی میتواند به مرکز کنترل از راه دور وصل شود تا علاوه بر نظارت بر مشخصههای عملکردی، قابلیت اطلاع رسانی به راننده برای جلوگیری و برطرف کردن عیوب احتمالی نرم افزاری و سخت افزاری را نیز دارا باشد. بدین ترتیب تمامی اتوبوسهای ناوگان قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده را دارند و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل هوشمند (Intelligent Connected car) در خودروهای تجاری پیاده سازی شده است.
اتوبوس ای-آتروس، از قابلیت شیب روی ۲۰ درصدی، ظرفیت ۸۰ مسافر و بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری و حرکت در سراشیبی ها، برخوردار است. این اتوبوس در مدت زمان حدودا سه ساعت به طور کامل شارژ شده و با ظرفیت باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت، میتواند تا حدود ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
این محصول دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش ۲۰۰ هزارکیلومتر بوده و نیز موتور آن دارای پنج سال و باتری آن نیز از هشت سال گارانتی برخوردار است.
گفتنی است، اتوبوس برقی ای-آتروس، موفق به دریافت لوح زرین برترین نوآوری ایرانی از هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۱ و به عنوان نخستین خودروی برقی در کشور، موفق به اخذ استانداردهای ۸۵ گانه از سازمان ملی استاندارد ایران شد و پس از آن، تجهیز خط تولید این محصول با نگاه به آینده فن آوری خودروهای تجاری برقی و استفاده حداکثری از امکانات داخل کشور در شرکت ایران خودرو دیزل کلید خورده است.
منبع: ایکوپرس